ME Dewline; bra säck?

Re: lustigt,

il Camoscio; sa:
det pratas en del om vikten, men jag hittar inga siffror.

F ö verkar läckage vara ett mycket vanligt problem i dunsäckar.
Jag har haft min Haglöfs LIM4 bortåt 100 nätter och
det yr alltid av små dun när jag brer ut den eller
packar ihop den. Men jag märkte ingetning av detta
förrän efter sådär 80 nätter, så den verkar hävda sig
rätt bra. Jag minns inte vad den kostade, men den
väger 700 gram.

il C.
Dewline säcken väger c.a. 800 gram:

http://www.multisportshopen.com/cgi..._prodid=33&sid=2oIJqS0mAAGXA5E-11103363071.37

Min gamla Caribou Combi är ursprungligen en vintersäck som i nyskick i praktiken för mig kanske klarade 15-20 minus, och består av en duninnersäck (fillpower okänt) och en yttersäck i hollowfiber. Men idag klarar den inte mer än för mig kanske 10 minus, så den har blivit en vår/höst säck, medan jag använt duninnersäcken som sommarsäck. Vikt totalt drygt 2000 gram, varav duninnersäcken c.a. 1300 gram, dvs. en tung säck relativt min komforttemperatur. Duninnersäcken blir dock successivt allt lättare, vilket i detta fall inte varit en fördel;-)
 
Re: Re: Re: lustigt,

Raskesven; sa:
Hoppsan. Såg inlägget nu, efter att jag skrev mitt om vikten. Multisportshoppen anger vikten 740 gram, vilket jag antog var för "regular", så jag lade på 60 gram för XL och kom fram till 800 gram.

Jag citerade bara gamla webbkatalogsiffror rakt av - har ingen aning om vad den "egentligen" väger. Det verkar som sagt som om olika källor anger olika vikt.

Liten och nätt är den hur som helst, och har betydligt skönare innertyg än t ex Haglöfs LIM.
 
730g

ME anger vikten till 730g.

Vill man ha alternativ så finns bl.a:

- Western Mountaineering Megalite, 681g
- Marmot Hydrogen, 595g
- PHD Minim 400, 700g
- Rab Quantum 400, 750g

Sedan så finns det ju lättare alternativ från bl.a. PHD och Rab också...
 
Dewline XL är slut hos Multisportshoppen. Shit, när jag väl fattat beslutet... Får söka vidare, samt kolla andra förslag från tråden. Mer än 3000 vill jag dock inte slänga fram. Ingen som testat F.E.M. säcken jag nämnde ovan?
 
CMM Online...

CMM Online tar GBP143.99 för en Dewline, dock inte XL. I vilket fall som helst så är det nog billigare i UK... :)
 
Vikt

880g vägde den i packpåsen nu när jag la den på min elektroniska köksvågen. Iof har jag aldrig tvättat den så en hel del smuts är nog inkluderat i vikten :)

Bra priser på påsen finns som sagt var i UK.
 
Raskesven; sa:
Tack för svaren. Summa sumarum en bra säck, men den kan vara för varm på sommaren. Vintersäck har jag, Ajungilak Arktic, så ingen nytta av Dewline på vintern. Lutar ändå åt XL-varianten, behöver verkligen en bra vår/höst säck. Svårt att finna en säck som alltid är klockren, men Dewline verkar ju gå att använda redan tidig vår och sen höst, så säsongen för den för lågland blir minst april-juni, augusti-sep/okt, minst sex månader, kanske fyra-fem månader för fjället. Kanske ska tänka om lite och skaffa just en säck som täcker även sen höst och tidig vår. Vore skönt att slippa min numera urvattnade tunga Caribou Combi som jag brukar använda under vår/höst. Tar jag Dewline under juli/aug och det blir för varmt ligger jag under den, eller på den i sovsäcksskyddet som ändå alltid är med, bl.a. för att skydda säcken från glöd (kåta). Är det värmebölja över hela riket när man drar så får jag väl köra som tidigare med caravaninnersäcken, ingen katastrof om man måste förstärka med en tröja runt säcken, men den tappar allt mer dun...

Får fundera ett litet tag till. Det vore trevligt att ha den NU, precis rätt säsong:), men investeringen blir man ju fast med ett antal år. Köper jag en utpräglad sommarsäck blir jag fast med caravanen för vår/höst...Nja, det lutar som sagt åt Dewline.

Jag tycker Dewline är en bra säck fr f allt för sommarfjällbruk. Kalla nätter är den klockren. Varma nätter kan man ha den runt låren och sova med tröjan över bröstet. Runt Stockholm på sommaren skulle den nog bli för varm. Å andra sidan väger den ju lite och tar ingen plats så man kan väl använda den som fotvärmare utan att det stör allt för mycket...

Jag har strl XL och upplever den som perfekt i storleken (jag är 173 cm lång dvs precis under deras regulargräns). Eftersom säcken har en vid öppning känns den inte klaustrofobisk.

Trots att den är svårreglerad är jag alltså nöjd, säcken är tålig men ändå lätt och packvolymen är godkänd :). Inte läcker den några mängder med dun heller.

Mvh,

J
 
Dewline

Kalassäck om man ser till vikt/temperatur förhållandet.
Komforttemperatur ner till -5 grader. Nackdelen är dock att den saknar dragkedja vilket gör den bökig att ta sig i och ur om man inte är smal som en mask. Nackdel två är att det inte går att öppna upp och ventilera ut överskottsvärme under varamare nätter vilket leder till ingen sömn alls. Rekomenderar marathon 300 eller dreamcatcher. Någon av dessa borde gå att få med drilite. Kolla med KG jonsson eller Highsport som är generalagent för ME i Sverige
 
Glacier 500 XL?

Addnature säljer en ME säck som heter Glacier 500 XL:

http://www.addnature.com/assets/product_images/M/S_MEQCL500.jpg?

Det är precis samma säck som "Classic Dragon" 500 XL, med komforttemperatur från -5 grader celcius men med yttermaterial "Drylite". Pris 3 lapp. Vikt 1050 gram (om inte Drylite-tyget gör den tyngre, vilket de inte visste på Addnature men ska kolla). Priset är 800 mer än för vanliga "Dragon". Säcken har, till skillnad mot Dewline dragkedja, 600+ istället för 700 i fillpower och 90/10 i dun istället för 93/7 i dun, vilket väl bidrar till den högre vikten. Men hur mycket sämre gör det säcken, och är det värt en 800 extra för att få Drylite-tyget?

Återigen tacksam för synpunkter.

Mvh Raskesven
 
ME-säckar, storlek m.m.

Jag är 185 cm lång och har bl.a. en ME Dreamcatcher 500 i storlek regular som passar perfekt. Min Marmot Never Winter i regular passar också kanonfint. Vad jag vill säga med detta är att storlek regular ofta räcker om man inte sover som en "sprättbåge". Tillverkarna - iallafall brittiska (Rab, ME och PHD) och amerikanska (Marmot, TNF m.fl.) - oftast är medvetet "försiktiga" i sina storleksangivelser.

Vad gäller ME Glacier 500 m.fl. så verkar ME ha slutat med sina billigare Drilitemodeller (Glacier) till årets modeller. Numera så finns i princip bara Drilitetyget i Extrememodellerna, dvs. Dewline, Lightline, Everest m.fl.
Såvitt jag vet så skiljer bara yttertyget och ev. garantitiden mellan Classic och Glacier. Om garantitiden skiljer så får man längre garanti på Glaciersäckarna.
Prismässigt så tycker jag att tre papp för en Glacier 500 XL är väl häftigt. Hos CCC Online (http://www.cccoutdoors.co.uk/) så får du t.ex. en ME Lightline för GBP207. De har många fina sovsäcksmodeller till intressanta priser.
 
Re: ME-säckar, storlek m.m.

haskell; sa:
Jag är 185 cm lång och har bl.a. en ME Dreamcatcher 500 i storlek regular som passar perfekt. Min Marmot Never Winter i regular passar också kanonfint. Vad jag vill säga med detta är att storlek regular ofta räcker om man inte sover som en "sprättbåge". Tillverkarna - iallafall brittiska (Rab, ME och PHD) och amerikanska (Marmot, TNF m.fl.) - oftast är medvetet "försiktiga" i sina storleksangivelser.

Vad gäller ME Glacier 500 m.fl. så verkar ME ha slutat med sina billigare Drilitemodeller (Glacier) till årets modeller. Numera så finns i princip bara Drilitetyget i Extrememodellerna, dvs. Dewline, Lightline, Everest m.fl.
Såvitt jag vet så skiljer bara yttertyget och ev. garantitiden mellan Classic och Glacier. Om garantitiden skiljer så får man längre garanti på Glaciersäckarna.
Prismässigt så tycker jag att tre papp för en Glacier 500 XL är väl häftigt. Hos CCC Online (http://www.cccoutdoors.co.uk/) så får du t.ex. en ME Lightline för GBP207. De har många fina sovsäcksmodeller till intressanta priser.
Tack för länken haskell. Klart mer prisvänligt än hemma, även om man räknar in transport etc. Pristransparensen med internet måste ju börja pressa priserna mer här på hemmaplan vad det lider.

Om vi tar t.ex Marmot Helium Regular så anges den till 6", dvs. lite drygt 178 cm. Jag är 183 cm. 178 är väl innermåttet, men mäts det då från kanten av säcken, kragen där man har halsen, och ner till fotänden? Det skulle då täcka för mig menar du? Min vintersäck, Ajungilak Arktic, anges till "kroppslängd" 200, vilket är bra för mig. Den mindre anges till "kroppslängd" 180, vilket då bör ha blivit för tight. Kan ju vara annorlunda mätt, dessutom vintersäck. Men om du är 185 och har en Marmot regular som sitter perfekt så ska det ju fungera för mig med t.ex Helium regular. Hmm, är du en pålitlig person med gott omdöme?;-)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.