Temp på sovsäck och Jerven säck

Nu är det snurrigt i bollen, har tidigare i år köpt mig en sovsäck från Helsport modell Alta Wide. Det jag inte förstår är dom temp angivelser som står i säcken. T-lim -5, komfort -10. Vad är det som gäller? Enligt xxl.no den norska hemsidan så står det: komfort temp: -10 grader (Helsport norm). Om jag fattat rätt så är det en -5 säck enligt T-lim standard men Helsports egna uppskattning är -10?

Nu till nästa fråga, har bestämt mig för att införskaffa mig i en Jerven säck och då king size modellen, vid kombination av min Alta wide säck och Jerven så borde jag ju kunna sova ute i betydligt kallare temperaturer än - 5, men frågan är hur kallt kan det bli innan jag börjar frysa?

Hoppas någon kan reda ut dessa frågor åt mig.

// Fredrik
 
Hej!

Vill du sova bekvämt i din sovsäck så gå efter komforttemperaturen.

Jag som är frusen ser gärna att komforttemperaturen står pall för lite mer änförväntad lägstatemperatur. Om jag förväntar mig att det blir som kallast 0 grader på natten väljer jag gärna en sovsäck som har komforttemperatur på -5 grader.

Andra personer som är lite varmare av sig kanske kan gå någon grad åt andra hållet.


T-Limit anser jag säger lite om en sovsäck och råder dig till att inte lägga för stor vikt till detta mått. Har fått för mig att det är något industriellt mått utan praktisk betydelse.

Verkar dock vara konstigt att T-lim är -5 och T-Comfort - 10. brukar vara tvärt om.

Lycka till
 
Sovsäckar har många mätskalor. Vad du engentligen kan lite på är din egen subjektiva tolkning. Är du liten och frusen av dig stämmer sällan skalorna. Likaledes kan du förstöra data i ett tält med innertält i mesch, om du har jobbat ut dig på dan och går och lägger dig frusen.
Alla regler med sovsäck, varm, mätt och nykissad gäller alltid. Det som oftast glömms bort är att du behöver vara nytvättad också samt ha din torra, rena sovdräkt på.

Alltför mycket krut spills på minimivärdena, där sällan någon sover väl. Resonemangen att yttersäck och innerlakarn höjer sovsäcken en klass, kan visa sig för dig vara en garanti för att behöva huttra dig igenom nätterna.

Alla sovsäckar bör ha ett innerlakarn av siden så att du kan tvätta det istället för sovsäcken, mitt hemmasömmade av en stuvbit fodersiden väger 130 g.

Sen bör du veta om du är medvändare eller ivändare, det avgör hur stor innervolym din sovsäck behöver ha. Med hjälp av en DV-kamera, stativ, timelaps och mörkerfilmning är det bara en natts filmning av din sovplats hemma som behövs för att säkert få veta.

Är du ivändare behöver du en rymligare sovsäck, det kan även förekomma om du är rundare än du borde vara för din längd.
Är du medvändare och normalstor brukar en vanlig mumiesäck fungera.

En sovsäck med värmekragar brukar bli lite varmare och en dunsäck är lättare än en syntet.
Alla bra sovsäckar har hellångt dubbelt blixtlås så att man kan bruka dem som täcke när det enstaka nätter blir för varmt.

Blir du en tre eller fyrasäsongers tältare lär du behöva fler än en sovsäck. Ingen enstaka säck ger dig bekväm sömn mellan +10 och -40°. Med ett klokt förhållningssätt kan kombinationen av säckar täcka mellan +15--40°. Det gäller att den yttre säcken är tillräckligt stor så att den inre inte komprimeras.

Är marken kall kan det krävas dubbla liggunderlag, dessa får inte kila från varandra. Sommartid kan du lätt klara dig med 10mm eller 3/4 längd.

Så istället för att börja med att titta på en viss säck, ta reda på vem är du, vad du har för behov. Utifrån dessa hittar du lättare en säck som passar dig.

go tur
 
Det du ser är resultatet av att använda två olika temperaturstandards för sovsäckar.

Helsport använder en standard som heter Thelma om jag inte minns fel.

T-Lim kommer från Europeiska EN13537 standarden, som är den standard fler och fler tillverkare använder, vilket gör det lättare för dig som kund att teoretiskt jämföra sovsäckar

EN-standarden använder egentligen tre gränser:
T-comfort: komfort för kvinnor
T-Lim: nedre komfortgräns för män
T-Extrem: den temperatur där det börjar bli farligt för kvinnor. Mäns motsvarande temperatur ligger 3-5 grader under har jag för mig.
.

Både Thelma och EN13537 är välbeprövade standards, de definierar dock begreppet komfort och sovgräns lite olika.
 
Det du ser är resultatet av att använda två olika temperaturstandards för sovsäckar.

Helsport använder en standard som heter Thelma om jag inte minns fel.

T-Lim kommer från Europeiska EN13537 standarden, som är den standard fler och fler tillverkare använder, vilket gör det lättare för dig som kund att teoretiskt jämföra sovsäckar

EN-standarden använder egentligen tre gränser:
T-comfort: komfort för kvinnor
T-Lim: nedre komfortgräns för män
T-Extrem: den temperatur där det börjar bli farligt för kvinnor. Mäns motsvarande temperatur ligger 3-5 grader under har jag för mig.
.

Både Thelma och EN13537 är välbeprövade standards, de definierar dock begreppet komfort och sovgräns lite olika.

Har läst på någon sida under kvällen om EN-standard och det som snurrar till det är ju att på säcken står det T-lim -5 som då borde vara för oss män, sen står det också T-comfort -10 som då skulle vara för kvinnor. Det stämmer ju inte då kvinnor är mer frusna än män.
Enligt Helsports hemsida så har säcken enbart T-lim -5
 
Det som står som "Komfort -10" är Helsports standard.

Titta på informationen om Helsport Alta på Outnorth hemsida där anges:

Temperatur gränser enligt Helsport:
Komfort: -10, Extrem: -18

Temp enligt EU standard EN-13537
T-comfort: 0
T-limit: -5
T-extreme: -22
T-max: 13

Helsport hade tills alldeles nyss båda dessa standards angivna på sin hemsida.
Nu har de tydligen tagit bort den gamla.
 
Det som står som "Komfort -10" är Helsports standard.

Titta på informationen om Helsport Alta på Outnorth hemsida där anges:

Temperatur gränser enligt Helsport:
Komfort: -10, Extrem: -18

Temp enligt EU standard EN-13537
T-comfort: 0
T-limit: -5
T-extreme: -22
T-max: 13

Helsport hade tills alldeles nyss båda dessa standards angivna på sin hemsida.
Nu har de tydligen tagit bort den gamla.

Ja då har vi nog löst det :) nu återstår det bara att någon Jerven nörd hjälper mig med den andra frågan jag hadde.
Tack för hjälpen.

// Fredrik
 
Om du verkligen vill sova gott och vakna torrt så kan jag bara rekommendera hammock och tarp. Jag höll på att få lägga utelivet åt sidan helt pga. skador och en kass rygg men sen jag bytte från tältning till hammock så uteblev problemen med att vakna femtielva gånger på natten bara för att valfria kroppsdelar somnat eller börjat värka och då hade jag ändå investerat i tjockaste dunfyllda uppblåsbara liggunderlaget. Nu hänger det i garderoben . Aldrig mera tält!

*Sa han som sovit varje natt sen i våras utomhus i hammocken*
 
Har inget konkret svar, men jag har en Jerven Thermo hunter, köptes för att ha värme på älgpasset, men jag tog med den som förstärkning till min mamot atom på en höst/glaciärtur i Sarek, värmde bra, men då jag såg fukt både på sovsäcken samt tyget på insidan av Jerven redan efter första natten så fick den vara liggunderlag (och mycket trevligt krypin på rasterna) resten av resan. Hade även med den på sommarvandring nu i somras och de dagar vädret var dåligt så köade barn o vuxna om att få sitta i den..
Alla de fodrade Jervensäckarna är varma, mycket på grund av att de är helt täta, men skall du sova ute fler än någon enstaka natt och ha den som sovsäcksförstärkning så får du se upp med kondens..

Edit: Skall du bara sova en/någon natt och har ett bra underlag så gissar jag att du 'fixar' så kallt det kan bli i Sverige, sedan om du fryser det är väldigt individuellt..
 
Senast ändrad:
Jag har sovit i Huntern i kåta vintertid med en -3 säck några nätter. Vi hade kamin som gick till det var sovdags och ca -20. Fick mer ha Jerven som korvbröd då det blev alldeles för varmt. Inga problem med kondens trots att den även sovdes i stängd. Dock få nätter.
Testade även att ha den som enda sovsäck fyra nätter i fjällen. Som kallast runt nollan. Sov inte bra och märkte kondens sista två nätterna. Det som förstörde mest är att det var för stor volym att värma.

Är annars helfrälst Jerven-fan. Avvände Original-säcken varje dag på ripjakten som var, senast i förmiddags. 8 grader och duggregn men väldigt skönt inuti :)
 
Hallå igen. Tackar för alla svar, har blivit lite klokare av dom. Min tanke var ju att köra min Alta säck ihop med en Järven som en bivybag, låter dock inte så lämpligt med all kondens.
Någon tippsade även om hammock vilket jag varit riktigt sugen på att testa, nackdelen är ju att jag sover på sidan. Får läsa igenom hammock tråden om mer info om det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
sjohan Komfort temp på sovsäck svensk sommar? Bo och sova 14
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
Hobbe21 Temp på M.Blanc? Bo och sova 0
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
plankton9 Sovsäck från Trekmates, Temp? Bo och sova 4
jonas72 temp 80-talssäck? Bo och sova 5
viiktor hyfsat lätt sovsäck comfort temp ca ±0 Bo och sova 53
andy69 Vinter tältning..temp? Bo och sova 9
Olaa Temp.-tester av sovsäckar Bo och sova 0
sovsäck temp Bo och sova 0
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.