Råd om ny sovsäck i fjällen

Om din gamla sovsäck varken packar eller väger mindre än din nya, och du ändå har med en dunjacka (plus gärna buff/mössa/balaclava), så känns det nästan som du kunde avvakta med satsningen på en ny sovsäck, tills du både vet mer vad du behöver, och hinner lägga undan lite pengar, så du slipper kompromissa.

Jag skulle i stället investera i (eller ta med, om du har) ett bra liggunderlägg, det är där man tappar mest värme. Samt ett lite tjockare ullunderställ att sova i, det har du stor nytta av ändå som förstärkning/ombyte vid behov. Stor skillnad mot syntet, ull buffrar fukt och det blir både varmare och bättre klimat (inte så "plåtigt") inne i sovsäcken.

Den sovsäck du valt har 650 cuin dun ankdun, vilket ju är billigare, men prisskillnaden mot en mer maxad kvalitet är inte så stor att jag själv skulle tycka det vore värt besparingen. Lägre cuin-tal betyder inte bara kallare och/eller mindre komprimerbar säck, utan också att sovsäckens livslängd kan bli kortare.

Lägger du på någon dryg tusenlapp, är välgjorda sovsäckar med 850-900 cuin inom räckhåll från bl a polska kvalitetstillverkare som Cumulus, Roberts och Pajak; har du gott om tid till nästa säsong kan du dessutom vänta in och pricka någon rea.

Det står tyvärr inte någonstans hur mycket dun Micron-säcken innehåller, men det är främst detta - allt annat lika - som man bör titta på, när man bedömer hur "varm" sovsäcken kommer att bli. Med dun över 850 cuin kan du ha ha minst 400 g dunfyllnad som riktvärde för en sommarsovsäck, med viss marginal för tidig höst. På våren är marken kall och det hänger i högre grad på ditt underlägg.

Allt ovan med förbehållet att det är väldigt personligt hur frusen man är. Tyckte du att din gamla säck inte räckte till i Jämtland vid hyfsat normala temperaturer (inte bara en undantagsnatt), med ett bra underlägg och dunjacka, tjocktröja, varma långkalsingar, mössa och raggsockor på, så behöver du kanske ändå en ny.
 
Senast ändrad:
Om din gamla sovsäck varken packar eller väger mindre än din nya, och du ändå har med en dunjacka (plus gärna buff/mössa/balaclava), så känns det nästan som du kunde avvakta med satsningen på en ny sovsäck, tills du både vet mer vad du behöver, och hinner lägga undan lite pengar, så du slipper kompromissa.

Jag skulle i stället investera i (eller ta med, om du har) ett bra liggunderlägg, det är där man tappar mest värme. Samt ett lite tjockare ullunderställ att sova i, det har du stor nytta av ändå som förstärkning/ombyte vid behov. Stor skillnad mot syntet, ull buffrar fukt och det blir både varmare och bättre klimat (inte så "plåtigt") inne i sovsäcken.

Den sovsäck du valt har 650 cuin dun ankdun, vilket ju är billigare, men prisskillnaden mot en mer maxad kvalitet är inte så stor att jag själv skulle tycka det vore värt besparingen. Lägre cuin-tal betyder inte bara kallare och/eller mindre komprimerbar säck, utan också att sovsäckens livslängd kan bli kortare.

Lägger du på någon dryg tusenlapp, är välgjorda sovsäckar med 850-900 cuin inom räckhåll från bl a polska kvalitetstillverkare som Cumulus, Roberts och Pajak; har du gott om tid till nästa säsong kan du dessutom vänta in och pricka någon rea.

Det står tyvärr inte någonstans hur mycket dun Micron-säcken innehåller, men det är främst detta - allt annat lika - som man bör titta på, när man bedömer hur "varm" sovsäcken kommer att bli. Med dun över 850 cuin kan du ha ha minst 400 g dunfyllnad som riktvärde för en sommarsovsäck, med viss marginal för tidig höst. På våren är marken kall och det hänger i högre grad på ditt underlägg.

Allt ovan med förbehållet att det är väldigt personligt hur frusen man är. Tyckte du att din gamla säck inte räckte till i Jämtland vid hyfsat normala temperaturer (inte bara en undantagsnatt), med ett bra underlägg och dunjacka, tjocktröja, varma långkalsingar, mössa och raggsockor på, så behöver du kanske ändå en ny.
Tack!

Ja buff och mössa har jag, kan ta med balaclava eftersom jag har en liggandes.

Ja, jag vet inte riktigt hur kallt mitt underlag är, jag har inget att jämföra med. Men R-värde 3,9 borde väl duga för sommarfjäll. När jag tyckte det var kallt så vet jag inte riktigt om det var markkylan som gick genom liggunderlaget.

Ullunderställ har jag köpt, men inte testat i fält, det är en ull/polyester blandning 70/30%. Jag tror den är hyfsat tunn, tröjan i stl M väger 180 g om det är något att gå på.

Det med dunkvalitén är ju en anledning till att jag tänkt om jag skulle avvakta med dunsäcken och köpa någon annan senare. Micron 15 har 590 g dun enligt länken (insulation fill weight).

Ja, det är ju personligt och svårt att veta innan man testar, hur frusen man är.
I Jämtland så var temperaturerna nog som lägst kring 1 till 2 grader på natten när jag tyckte det var lite väl kallt. Tror dock endast jag sov i syntetunderställ då, hade ingen dunjacka på mig och tror inte ens jag tog på mig fleecetröjan heller, hade dock en tunn fleecemössa och raggsockor.
 
(...) Micron 15 har 590 g dun enligt länken (insulation fill weight). (...)
Tack, missade detta! Hmm, känns i så fall lite optimistiskt med temperaturklassningen. Här ser du en minst lika välgjord säck med också 600 g fyllning, men då 850 cuin - och ändå ungefär samma klassning. Det hade kunnat bero på t ex större mått, men de skiljer inte heller nämnvärt. Nu är väl Cumulus kända för genomgående försiktiga klassningar, så det är kanske så att det är deras säck, som är undervärderad.
 
Här en "referenssäck" till, denna från Roberts. I grundutförande 507 g 850 cuin dun, totalvikt 710 g, komforttemp. -7 grader. Lite mer optimistisk än Cumulus, men ändå i närheten, så jag tror nog mer på dessa bägge än på Microns klassningar.
Du kan mecka med ingångsvärdena i tabellen och se hur det påverkar utfallet. Upplysande även om man inte har en tanke på att köpa säcken.
 
Tack, missade detta! Hmm, känns i så fall lite optimistiskt med temperaturklassningen. Här ser du en minst lika välgjord säck med också 600 g fyllning, men då 850 cuin - och ändå ungefär samma klassning. Det hade kunnat bero på t ex större mått, men de skiljer inte heller nämnvärt. Nu är väl Cumulus kända för genomgående försiktiga klassningar, så det är kanske så att det är deras säck, som är undervärderad.
Du missade även länken :p

Passar på att hålla med om att det ofta är effektivare att satsa på isolering underifrån. Så TS överväg att uppgradera liggunderlaget först.
 
Du missade även länken :p

Passar på att hålla med om att det ofta är effektivare att satsa på isolering underifrån. Så TS överväg att uppgradera liggunderlaget först.
Börjar tydligen bli gaggig på riktigt :p.
Missad länk här. OBS endast som referens för att det är lika mycket dun i den sovsäcken, men högre cuin-tal; inte för att jag skulle välja just den säcken ur deras sortiment om jag behövde köpa någon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 24
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.