Råd om ny sovsäck i fjällen

Vid snöstormen veckan efter midsommar uppe på Valdresflöja sjönk temperaturen till minus 12 och det drev upp runt P-platsen och stugan 1,5 m snö på mindre än en timme, det tog 5 timmat för stormen att dra över så att det fanns ide i att skotta sig ut och gräva fram bilen. Snöröjningen kom och öppnade vägen innan vi grävt färdigt.
Dessvärre hann inte alla in i stugan utan en bilgrävare hittade två ihjälfrysna vid sin bilutgrävning, mycket sorgligt.
 
Det är märkligt att det kan vara så individuellt med komfort temp. Jag har en Marmot hydrogen och jag sover gott till ett par minusgrader utan att frysa. Om det är kallare en så, så kör jag en liner. Har nog inte sovit under -5 i den så är lite osäker om var gränsen går. Skulle gissa att den är runt där för mig.

Så jag hade inte tagit med en varmare/tyngre säck för sommarvandring i fjällen och 3s i Mellansverige. Men för Vår/höst i fjällen så är nog en varmare att föredra 🥶
 
Senast ändrad:
Jag har en Haglöfs dunsäck som väger 1306gram, Komfort: 3 Limit: -3 Extrem: -19 som jag övernattat mer än 100nätter i.

Fungerar utmärkt till sommarfjäll, är det kyligt sover jag i ullunderställ, men inget jag skulle ta med ens på en mild vintertur.

Comfort är det jag skulle kika mest på.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Packvolym på sovsäck och vikt,pris man kan ej få allt man önskar sig i en produkt.
Du vet ju med utgångspunkt från kläder om du behöver mer eller varma kläder än andra samm kommer gälla för sovsäck vid tester får du kolla i test om vilka kläder test person har på sig har för mig att det är ett syntet under ställ men kolla upp själv i värsta fall går det troligen med ett sovsäckslakan och tex test hemma ev på balkong kolla vad sovsäck klarar som du har på öppet köp att lämna åter om du är mkt försiktig lämna åter
 
Marmot sawtooth med T-comf på ca -2 funkar bra för mig, väldigt skönt vid förra sommarens vandring då det var 0-2 plusgrader i juli i Sarek. Kan ju lätt bli ännu kallare.
Två cellplast liggunderlag hade jag till det.
Alla har vi olika behov vid vandring. Vissa behöver ryggsäckar som sitter perfekt, för andra spelar det inte så stor roll. Vissa sover varmt, vissa sover kallt. Du måste själv ut och testa i olika temperaturer 😊 gärna med det tält som du tänkt använda då det påverkar.
 
Marmot sawtooth med T-comf på ca -2 funkar bra för mig, väldigt skönt vid förra sommarens vandring då det var 0-2 plusgrader i juli i Sarek. Kan ju lätt bli ännu kallare.
Två cellplast liggunderlag hade jag till det.
Alla har vi olika behov vid vandring. Vissa behöver ryggsäckar som sitter perfekt, för andra spelar det inte så stor roll. Vissa sover varmt, vissa sover kallt. Du måste själv ut och testa i olika temperaturer 😊 gärna med det tält som du tänkt använda då det påverkar.

Tack för svar! Lade letandet lite på is ett tag men nu när vandringen börjar närma sig har jag börjat kika runt litegrann igen 😅
Hur är packvolymen för Marmot sawtooth? Av vad jag kan se på internet så verkar den vara ganska stor, följer det med en bra kompressionspåse?
 
Marmot Never Winter är en tunnare säck i samma serie som ex Sawtooth. Den är ganska likvärdig temperaturmässigt med min Hydrogen, och kan funka som utpräglad sommarsovsäck i fjällen men inget man sover bekvämt i en frostnatt.
 
Tack för svar! Lade letandet lite på is ett tag men nu när vandringen börjar närma sig har jag börjat kika runt litegrann igen 😅
Hur är packvolymen för Marmot sawtooth? Av vad jag kan se på internet så verkar den vara ganska stor, följer det med en bra kompressionspåse?

Sawtooth är ganska stor, det stämmer. Det följer med en packpåse, men det finns inga kompressionsremmar eller motsvarande. Det är ju fullt möjligt att ta en mindre påse och komprimera för hand så att säga.
 
Jag använder packpåsar från Sea-to-Summit, typ eVent Compression Dry bag när jag packar sovsäcken för vandring. Storlek L funkar bra att packa och komprimera ex Sawtooth.
 
Nu har jag köpt ytterligare ett exemplar av den ultimata sovsäcken: Caravan Combi de Luxe - så nu kan det tredje brorsbarnet också få en. Och jag får ha mitt eget originalexemplar i fred... ;-)

Och vad vill jag säga med detta då? Jo, delbara dubbelsäckar klarar alla olika säsongsvariationer, från högsommar i campingstuga i låglandet till vintertält i fjällen. Och siktar man in sig på begagnatmarknaden så dyker de upp då och då - den här senaste köpte jag för en tusenlapp. Det är ungefär vad jag betalt för alla de tre senaste Caravan Combi de Luxe jag köpt för att ge bort - mitt eget exemplar köptes nytt i mitten av sjuttiotalet och kostade sannolikt lite mer då.

Fördelen med en dubbelsäck är att man anpassar den efter behov: bara yttersäcken (som ett täcke), bara innersäcken (som den är) eller bägge ihopsatta. Då blir det varmt nog för vintersovande - jag har faktiskt sovit gott i vindskydd (utan brasa!) i sådär -20 eller så. Det hängde på liggunderlagen, vissa av oss tyckte det varit lite kallt under natten, andra hade inget märkt alls. Det satt rejält med is i yttersta textillagret...

Jag är övertygad att de där polackfirmorna kan skräddarsy en motsvarighet - om man ber snällt och har en tålig plånbok. Annars så dyker de alltså upp på begagnatmarknaden då och då för, i jämförelse, småpengar.
/Odd
 
Glömde poängtera skillnaden på Combi de Luxe och Carry Combi:
Bägge är dubbelsäckar tillverkade av Caravan i Malmö, men Combi de Luxe har alltså dun i bägge säckarna
medan Carry Combi (eller vad den nu hette) har syntetfyllning i den ena av säckarna. Det är alltså den första
man ska söka efter, den senare är det inte värt att bry sig om, den klarar inte de verkliga vinterkraven imho...

Några / Någon av årsmodellerna av Combi de Luxe hade inte fullångt blixtlås i yttersäcken - vilket försvårar
användningen av yttersäcken som ett duntäcke (när detta räcker till).
/Odd
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.