Temp på sovsäck och Jerven säck

Snöbivack då funkar det mesta dåligt och jerven i kombination med en syntetinnersäck är nog inte sämsta alternativet, jag har provat goretex bivybagar och de andas inte eller mycket lite i en bivack, så jag tycker du kan prova.
Dessutom är det ju oftast inte smällkallt i en bivack, så om du inte fryser kan du ju öppna dragkedjan lite på jervensäcken, lägger du dessutom jervensäcken så du har dess dragkedja på ovansidan av dig så kan det ju slinka ut lite fukt där. Helst skall fukten vara så varm att den inte kodenserar i sovsäcken..
Men se till att ha ett rejält liggunderlag samt lufta ur säckarna när du kliver upp på morgonen (medan sängvärmen är kvar i dem) så får du bort lite fukt också.
Skall du vara ute mycket länge på vintern (veckor/månader) så kan du behöva ha en vattentät säck inne i sovsäcken för att hålla den torr..

Om du verkligen vill sova gott och vakna torrt så kan jag bara rekommendera hammock och tarp. Jag höll på att få lägga utelivet åt sidan helt pga. skador och en kass rygg men sen jag bytte från tältning till hammock så uteblev problemen med att vakna femtielva gånger på natten bara för att valfria kroppsdelar somnat eller börjat värka och då hade jag ändå investerat i tjockaste dunfyllda uppblåsbara liggunderlaget. Nu hänger det i garderoben . Aldrig mera tält!

*Sa han som sovit varje natt sen i våras utomhus i hammocken*

Allvarligt talat - har du sovit ute varje natt hela sommaren? Kul och imponerande i så fall!!:)

Dessutom en kort fråga om nu TS verkar ha fått svar på sina frågor. (Ursäkta kapningen annars.) När man sätter ihop två sovsäckar för att få riktigt varmt, ska man då ha den tjockare ytterst eller innerst? Jag har tänkt prova med en tunn sommarsovsäck inuti en tjockare "vintersäck" för att få det varmt. Det lät som det naturliga sättet, inte minst för att den tjocka hade inte fått plats inuti den tunna. Men i andra trådar verkar de flesta ha den tunnare ytterst.

Vilket är bäst och varför? Spelar det egentligen någon roll?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Helt okej att kapa tråden. :D

Satt dock och lekte med en liten tanke. Vad tror ni om Jerven Thermo som sovsäck i en hammock under kallare förhållanden? Bara en liten tanke jag fick mitt i allt. :)

Vilken säck ytterst?

Det viktiga är att den säck som hamnar ytterst rymmer både användare och den inre sovsäcken utan att isoleringen i den inre säcken komprimeras. Blir det för trångt så förlorar du effekten med att kombinera.

Jag har använt båda varianterna, tunn/tjock innerst och tjock/tunn ytterst.
Helt beroende på vilken säck som fick plats i vilken.

Pratar vi olika isolerings material i sovsäckarna som ska kombineras: dun och syntet, så finns det fördelar med att syntetsäcken hamnar ytterst eftersom den är mindre fuktkänslig.

Det viktiga är att den säck som hamnar ytterst rymmer både användare och den inre sovsäcken utan att isoleringen i den inre säcken komprimeras. Blir det för trångt så förlorar du effekten med att kombinera.

Jag har använt båda varianterna, tunn/tjock innerst och tjock/tunn ytterst.
Helt beroende på vilken säck som fick plats i vilken.

Pratar vi olika isolerings material i sovsäckarna som ska kombineras: dun och syntet, så finns det fördelar med att syntetsäcken hamnar ytterst eftersom den är mindre fuktkänslig.

Tackar! Då tänkte jag rätt trots allt...:).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips