vinter sovsäck för höga kusten

jag ska delta i fjällräven höga kusten winter classic och frågan är vilken sovsäck som jag behöver.

om man kollar dagens temperaturer verkar det inte understiga -10 grader, så frågan är, kan jag klara mig med en lim säck från haglöfs med -5 comf och -12 limit + en liner från thermarest?

om inte så köper jag en syntet säck, frågan är vilket temp intervall. den billigaste jag har sett är denna:

http://www.outnorth.se/haglofs/tarius-18#HurricaneBlue

men då blir det 3 kg och det står inga närmare specifikationer. annars finns det för runt 2000 kr vilket är smärtgränsen.

några förslag?
 
Tja, lite svårt att svara på vilken säck du behöver. Det sannolika är väl att du klarar dig med den säck du redan har, men har man otur kan det mycket väl bli klart kallare än -12. Det smartaste torde väl vara att spana in en säck man snabbt kan köpa om det ser ut som om det blir smällkallt på väderprognoserna, men annars köra på med din ordinarie säck?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tja, lite svårt att svara på vilken säck du behöver. Det sannolika är väl att du klarar dig med den säck du redan har, men har man otur kan det mycket väl bli klart kallare än -12. Det smartaste torde väl vara att spana in en säck man snabbt kan köpa om det ser ut som om det blir smällkallt på väderprognoserna, men annars köra på med din ordinarie säck?

ungefär så resonerar jag också, vänta och se. men det känns säkrare med en syntet säck som klarar ner till -18, har inte lust att huttra mig igenom tre nätter med påföljande humör.
 
dubbla säckar?
Jag skulle vilja testa hur man klarar sig med tex. min MH Phantom 32 som är varm ned till någon minusgrad och ha min gamla stora syntet-säck utanpå. Borde klara -12 på så sätt, men jag vet inte. Finns säkert fler som provat här på Utsidan.
 
Min erfarenhet är att det är svårt att avgöra rent generellt detta med komforttemperaturer, då olika människor fryser olika mycket. Själv sov jag i min "sommarfjällsäck" med komforttemp på -8 när det var - 17c kallt ute och svettades. Detta i en hängmatta. Jag hade dock värmeplagg och tjocka sockor.

Om det inte blir "värre" än -10 och du har en säck med nedre komforttemp på -12 i kombination med en liner så tror iallafall jag att du klarar dig bra.

Ha med lite extra värmeplagg för säkerhets skull bara. Det brukar bli kallt om fötterna.
 
dubbla säckar?
Jag skulle vilja testa hur man klarar sig med tex. min MH Phantom 32 som är varm ned till någon minusgrad och ha min gamla stora syntet-säck utanpå. Borde klara -12 på så sätt, men jag vet inte. Finns säkert fler som provat här på Utsidan.

funderade själv på det, har en marmot säck med limit -4, om man slänger in den in haglöfs säcken kan det funka, dock finns det ingen dragkedja på haglöfs säcken så det kan bli bastu i värsta fall. en annan faktor är att loftet sjunker med två säckar vilket tar bort en del av effekten.

Min erfarenhet är att det är svårt att avgöra rent generellt detta med komforttemperaturer, då olika människor fryser olika mycket. Själv sov jag i min "sommarfjällsäck" med komforttemp på -8 när det var - 17c kallt ute och svettades. Detta i en hängmatta. Jag hade dock värmeplagg och tjocka sockor.

Om det inte blir "värre" än -10 och du har en säck med nedre komforttemp på -12 i kombination med en liner så tror iallafall jag att du klarar dig bra.

Ha med lite extra värmeplagg för säkerhets skull bara. Det brukar bli kallt om fötterna.

det är en djungel med comf, limit och extrem värden. enligt haglöfs är -5 comf och -12 limit om jag har förstått dom rätt. Det handlar också om hur varm man själv är, om man har ätit osv. men det kan gå med liner plus säck. vi får se, jag ska nog vänta in både väder och pris.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.