vinter sovsäck för höga kusten

jag ska delta i fjällräven höga kusten winter classic och frågan är vilken sovsäck som jag behöver.

om man kollar dagens temperaturer verkar det inte understiga -10 grader, så frågan är, kan jag klara mig med en lim säck från haglöfs med -5 comf och -12 limit + en liner från thermarest?

om inte så köper jag en syntet säck, frågan är vilket temp intervall. den billigaste jag har sett är denna:

http://www.outnorth.se/haglofs/tarius-18#HurricaneBlue

men då blir det 3 kg och det står inga närmare specifikationer. annars finns det för runt 2000 kr vilket är smärtgränsen.

några förslag?
 
Tja, lite svårt att svara på vilken säck du behöver. Det sannolika är väl att du klarar dig med den säck du redan har, men har man otur kan det mycket väl bli klart kallare än -12. Det smartaste torde väl vara att spana in en säck man snabbt kan köpa om det ser ut som om det blir smällkallt på väderprognoserna, men annars köra på med din ordinarie säck?
 
Tja, lite svårt att svara på vilken säck du behöver. Det sannolika är väl att du klarar dig med den säck du redan har, men har man otur kan det mycket väl bli klart kallare än -12. Det smartaste torde väl vara att spana in en säck man snabbt kan köpa om det ser ut som om det blir smällkallt på väderprognoserna, men annars köra på med din ordinarie säck?

ungefär så resonerar jag också, vänta och se. men det känns säkrare med en syntet säck som klarar ner till -18, har inte lust att huttra mig igenom tre nätter med påföljande humör.
 
dubbla säckar?
Jag skulle vilja testa hur man klarar sig med tex. min MH Phantom 32 som är varm ned till någon minusgrad och ha min gamla stora syntet-säck utanpå. Borde klara -12 på så sätt, men jag vet inte. Finns säkert fler som provat här på Utsidan.
 
Min erfarenhet är att det är svårt att avgöra rent generellt detta med komforttemperaturer, då olika människor fryser olika mycket. Själv sov jag i min "sommarfjällsäck" med komforttemp på -8 när det var - 17c kallt ute och svettades. Detta i en hängmatta. Jag hade dock värmeplagg och tjocka sockor.

Om det inte blir "värre" än -10 och du har en säck med nedre komforttemp på -12 i kombination med en liner så tror iallafall jag att du klarar dig bra.

Ha med lite extra värmeplagg för säkerhets skull bara. Det brukar bli kallt om fötterna.
 
dubbla säckar?
Jag skulle vilja testa hur man klarar sig med tex. min MH Phantom 32 som är varm ned till någon minusgrad och ha min gamla stora syntet-säck utanpå. Borde klara -12 på så sätt, men jag vet inte. Finns säkert fler som provat här på Utsidan.

funderade själv på det, har en marmot säck med limit -4, om man slänger in den in haglöfs säcken kan det funka, dock finns det ingen dragkedja på haglöfs säcken så det kan bli bastu i värsta fall. en annan faktor är att loftet sjunker med två säckar vilket tar bort en del av effekten.

Min erfarenhet är att det är svårt att avgöra rent generellt detta med komforttemperaturer, då olika människor fryser olika mycket. Själv sov jag i min "sommarfjällsäck" med komforttemp på -8 när det var - 17c kallt ute och svettades. Detta i en hängmatta. Jag hade dock värmeplagg och tjocka sockor.

Om det inte blir "värre" än -10 och du har en säck med nedre komforttemp på -12 i kombination med en liner så tror iallafall jag att du klarar dig bra.

Ha med lite extra värmeplagg för säkerhets skull bara. Det brukar bli kallt om fötterna.

det är en djungel med comf, limit och extrem värden. enligt haglöfs är -5 comf och -12 limit om jag har förstått dom rätt. Det handlar också om hur varm man själv är, om man har ätit osv. men det kan gå med liner plus säck. vi får se, jag ska nog vänta in både väder och pris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Anarkaplupp Sovsäck - vinter, sommar eller både och??? Bo och sova 14
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
s.duck goold kazoo eller never vinter??? Bo och sova 11
Tundraman Sovsäcksval.. sommar/vinter Bo och sova 11
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
Arctic Fox Exped Sommar/Vinter. Bo och sova 14
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
andy69 Vinter tältning..temp? Bo och sova 9
Corbu Nallo=vinter? Bo och sova 9
manke Kompakt vinter Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.