Vinter tältning..temp?

Undrar lite vagt över vilka temperatur skillnader det kan vara utanför tältet - inne i tältet?

Någon som har haft med sig termometern ut på vinterturen?

//Andy
 
Försummbar

andy69; sa:
Undrar lite vagt över vilka temperatur skillnader det kan vara utanför tältet - inne i tältet?

Någon som har haft med sig termometern ut på vinterturen?

//Andy

Jag har aldrig haft med mig termometer för att mäta temperaturskillnaden mellan utanför och inne i tältet på vintern. Dock säger mig en ganska diger erfarenhet av vintertältning att den är försummbar.

Skall man bo så det är avsevärt varmare i bivacken än utanför så få det nog vara nå'n form av snögrotta eller vasshydda a la Kurosawas "Vägvisaren" eller helt enkelt en stuga med kamin.
 
Det varierar ju en del beroende på hur aktiv man är. Lagar man mat och donar så värmer man upp tältet en del, man kan sitta förvånansvärt tunnklädd då, även om det är bistert ute.

När man sover är väl skillnaden som sagt försumbar och skall så vara. Enda värmekällan är ju den egna kroppen och utandningsluften. Om kroppen klarar att värma upp tältet nämnvärt så beror det förmodligen på att man har en så dåligt anpassad sovsäck att man fryser som en hund.

Sedan upplever man det ju som klart varmare i ett tält än utan tält vid samma temperatur, vilket har att göra med vindens kylande effekt. I ett tält spolas den värme man trots allt läcker inte bort lika fort som utomhus.

Jörgen
 
Hej, har bara mätt när det varit kring -5 (min termometer är för klen för kallare temperaturer...) och då höll det sig ca 2-3 grader varmare i tältet. Då sov jag ensam, det blir naturligtvis större effekt av två kroppar. Hade inte lagat mat i tältet innan. Tältet var rätt litet, ett TNF Mountain Marathon.
 
När jag gick i femman, sexan och sjuan så tillbringade jag större delan av jul- och sportlov i tält ute på gården vilket gjorde att jag tidigt lärde mig mycket om vintertältning. Bl.a. så gjorde jag temperaturmätningar med en sån där digitaltermometer som visar inne och ute temp så jag kunde ha en givare utanför tältet och en inne i tältet. På morgonen läste jag av nattens max och min notering. utifrån dessa högst vetenskapliga mätningar räknade jag ut att medelskillnaden inne/ute när jag låg ensam i mitt lilla två personers tunneltält (TNF westwind) var fyra grader.

Detta kan nog variera kraftigt beroende på tältmodell, storlek på tältet, hur många och vilka som sover i tältet.
 
Har lekt en del med termometrar och anteckningar, så även i tält vintertid, vinster ett par grader, men främst vidstilla, förnummen luftfuktighet större i tältet än utanför. Kan man elda så blir skillnaderna som sagt större.
Sovsäck med loft och bra mössa rekommenderas varmt....Isolerande underlag är mycke viktigt.

Go tur
 
johankse; sa:
.....
Isolerande underlag är mycke viktigt.

Go tur
(Lite OT).

Ja, det kan knappt nog understrykas, a och o för en behaglig vistelse är det isolerande underlaget.

Upplevde en ganska komisk effekt förra vårvintern. Vi kom fram till sista lägerplatsen där vi skulle stanna en knapp vecka. Det var vinter och snön låg fortfarande ganska tjock:

cpic452578c384de7.jpg


Efter Gudrun fanns gott om fallna granar med granris fortfarande i fint skick, så vi kunde förse oss väl med granris och byggde upp ett tjockt härligt lager som isolerande golv. Efter några dygn kom våren med stormsteg och snön smälte raskt undan:

cpic452579858f5dc.jpg


Sista kvällen var all snö borta:

cpic452579be819dd.jpg


Tyvärr var även filmen slut. Men när kåtan revs fanns bara snö, eller rättare sagt is, kvar på ett ställe. Under det välisolerande granriset fanns en cirkel av tjock is. Inget vi led av men lustigt:) Visar verkligen hur väl granris isolerar.

Raskesven
 
En kall dag kan det skilja såpass mycket som 10 grader ute i det fria, jämfört under en tät gran.
Beprövat vinteröverlevnadsknep.
Så jag skulle tror att skillnaden kan vara större i ett tält.
 
30 plus..

Raskesven; sa:
Ca. 30 grader;-)

cpic45252abf93ea5.jpg



Raskesven

Ja du Raskesven...om jag kunde så skulle jag elda, men mitt Kaitum skulle nog inte må så bra av det :)!

Se fram mot vintern då jag kan gå ut och testa campinglivet på öarna i piteå skärgård!

Väl mött!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
s.duck goold kazoo eller never vinter??? Bo och sova 11
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
Tundraman Sovsäcksval.. sommar/vinter Bo och sova 11
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
Bora vinter sovsäck för höga kusten Bo och sova 5
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Arctic Fox Exped Sommar/Vinter. Bo och sova 14
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
Corbu Nallo=vinter? Bo och sova 9
manke Kompakt vinter Bo och sova 2
Anarkaplupp Sovsäck - vinter, sommar eller både och??? Bo och sova 14
madebyandy Hålla tempen nere vid tältning i varma klimat. Bo och sova 11
museo12 Sovsäcksval för tältning Kebenekaise månadsskiftet aug/sept? Bo och sova 4
Aquanautic Klipp tältning Bo och sova 14
Roelof tältning på is Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
plankton9 Sovsäck från Trekmates, Temp? Bo och sova 4
Goliat Temp på sovsäck och Jerven säck Bo och sova 16
jonas72 temp 80-talssäck? Bo och sova 5
viiktor hyfsat lätt sovsäck comfort temp ca ±0 Bo och sova 53
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
sjohan Komfort temp på sovsäck svensk sommar? Bo och sova 14
Olaa Temp.-tester av sovsäckar Bo och sova 0
Hobbe21 Temp på M.Blanc? Bo och sova 0
sovsäck temp Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.