Vinter tältning..temp?

Undrar lite vagt över vilka temperatur skillnader det kan vara utanför tältet - inne i tältet?

Någon som har haft med sig termometern ut på vinterturen?

//Andy

Försummbar

andy69; sa:
Undrar lite vagt över vilka temperatur skillnader det kan vara utanför tältet - inne i tältet?

Någon som har haft med sig termometern ut på vinterturen?

//Andy

Jag har aldrig haft med mig termometer för att mäta temperaturskillnaden mellan utanför och inne i tältet på vintern. Dock säger mig en ganska diger erfarenhet av vintertältning att den är försummbar.

Skall man bo så det är avsevärt varmare i bivacken än utanför så få det nog vara nå'n form av snögrotta eller vasshydda a la Kurosawas "Vägvisaren" eller helt enkelt en stuga med kamin.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det varierar ju en del beroende på hur aktiv man är. Lagar man mat och donar så värmer man upp tältet en del, man kan sitta förvånansvärt tunnklädd då, även om det är bistert ute.

När man sover är väl skillnaden som sagt försumbar och skall så vara. Enda värmekällan är ju den egna kroppen och utandningsluften. Om kroppen klarar att värma upp tältet nämnvärt så beror det förmodligen på att man har en så dåligt anpassad sovsäck att man fryser som en hund.

Sedan upplever man det ju som klart varmare i ett tält än utan tält vid samma temperatur, vilket har att göra med vindens kylande effekt. I ett tält spolas den värme man trots allt läcker inte bort lika fort som utomhus.

Jörgen

Hej, har bara mätt när det varit kring -5 (min termometer är för klen för kallare temperaturer...) och då höll det sig ca 2-3 grader varmare i tältet. Då sov jag ensam, det blir naturligtvis större effekt av två kroppar. Hade inte lagat mat i tältet innan. Tältet var rätt litet, ett TNF Mountain Marathon.

Ca. 30 grader;-)

cpic45252abf93ea5.jpg

Raskesven

När jag gick i femman, sexan och sjuan så tillbringade jag större delan av jul- och sportlov i tält ute på gården vilket gjorde att jag tidigt lärde mig mycket om vintertältning. Bl.a. så gjorde jag temperaturmätningar med en sån där digitaltermometer som visar inne och ute temp så jag kunde ha en givare utanför tältet och en inne i tältet. På morgonen läste jag av nattens max och min notering. utifrån dessa högst vetenskapliga mätningar räknade jag ut att medelskillnaden inne/ute när jag låg ensam i mitt lilla två personers tunneltält (TNF westwind) var fyra grader.

Detta kan nog variera kraftigt beroende på tältmodell, storlek på tältet, hur många och vilka som sover i tältet.

Har lekt en del med termometrar och anteckningar, så även i tält vintertid, vinster ett par grader, men främst vidstilla, förnummen luftfuktighet större i tältet än utanför. Kan man elda så blir skillnaderna som sagt större.
Sovsäck med loft och bra mössa rekommenderas varmt....Isolerande underlag är mycke viktigt.

Go tur

johankse; sa:
.....
Isolerande underlag är mycke viktigt.

Go tur
(Lite OT).

Ja, det kan knappt nog understrykas, a och o för en behaglig vistelse är det isolerande underlaget.

Upplevde en ganska komisk effekt förra vårvintern. Vi kom fram till sista lägerplatsen där vi skulle stanna en knapp vecka. Det var vinter och snön låg fortfarande ganska tjock:

cpic452578c384de7.jpg

Efter Gudrun fanns gott om fallna granar med granris fortfarande i fint skick, så vi kunde förse oss väl med granris och byggde upp ett tjockt härligt lager som isolerande golv. Efter några dygn kom våren med stormsteg och snön smälte raskt undan:

cpic452579858f5dc.jpg

Sista kvällen var all snö borta:

cpic452579be819dd.jpg

Tyvärr var även filmen slut. Men när kåtan revs fanns bara snö, eller rättare sagt is, kvar på ett ställe. Under det välisolerande granriset fanns en cirkel av tjock is. Inget vi led av men lustigt:) Visar verkligen hur väl granris isolerar.

Raskesven

En kall dag kan det skilja såpass mycket som 10 grader ute i det fria, jämfört under en tät gran.
Beprövat vinteröverlevnadsknep.
Så jag skulle tror att skillnaden kan vara större i ett tält.

30 plus..

Raskesven; sa:
Ca. 30 grader;-)

cpic45252abf93ea5.jpg

Raskesven

Ja du Raskesven...om jag kunde så skulle jag elda, men mitt Kaitum skulle nog inte må så bra av det :)!

Se fram mot vintern då jag kan gå ut och testa campinglivet på öarna i piteå skärgård!

Väl mött!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips