Sovsäck - vinter, sommar eller både och???

Halloj!

Vistas rätt så mycket i fjällen under sommartid och ska nu iväg på en vintertur. Har dock bara en gammal sommarsäck á 23:- (eller nåt...)
Har tittat runt lite och funnit ganska många bra vintersäckar men även så kallade kombisäckar - alltså sådana som ska funka året runt... Är det någon som har nån erfarenhet kring dessa? Funkar de eller är de skitdåliga så att man svettas hela sommarn och fryser hela vintern???
 
Sovsäck Vinter

Hej Niklas!

Att köpa vintersäck kan vara ett gissel. Om du inte har några allergiska besvär skall du köpa en dunsäck. Dunsäckar är i regel märkbart varmare MEN klarar inte av fukt lika bra som syntetiska sovsäckar. Dagens syntetiska sovsäckar är ifs. nästan lika bra som dunsäckar och oftast mycket billigare. Tvådelade sovsäckar med inner och ytter sovsäck är i mitt tycke ofta varmast, men kan upplevas lite bökiga med två sovsäckar. Fördelen här är att du har en sovsäck för alla årstider, sommartid nöjer du dig endast med yttersäck. Annars har Haglöfs några av de mest prisvärda sovsäckarna på marknaden och deras UltraPro#25 kan vara ett val? Den sover man komfortabelt i vid temperaturer kring -10,15C och klarar av temperaturer ner till -20C utan att lida alltför mycket!

Hör gärna av dig och förklara lite mer utförligt vad du tänkt dig för vinteraktivitet så kanske jag kan ge bättre råd.

Mvh
/Johan Stålnacke
 
sovsäck2000

Hej Niklas en sovsäck jag kan rekomendera är försvarets sovsäck2000 det är en såkallad kombisäck med en tunn sommarsäck ock en tjock vintersäck.
Jag har dock inte hunit testa den på vintern än, men på sommaren och hösten fungerar den super.
MVH Danne
 
sovsäck2000

Precis!

Försvarets nya sovsäck2000 är bra! Men den är inte ÖVERDRIVET varm. Finns varmare säckar att tillgå. Gjorde värnplikten som Lapplandsjägare och har spenderat många nätter i säck2000, nätterna var inte direkt varma vid -20C under en gran.

Någon som har prisuppgifter på Försvarets sovsäck?

Det beror helt på när/var/hur man tänkt övernatta i sovsäck. Vissa unnar sig en -40C säck och sussar gott!

Mvh
/Johan Stålnacke
 
Caravan Combi

Jag har tidigare rekomenderat Caravan Combi som den perfekta säcken. Den är två delad, yttersäck i syntetfiber och innersäck i dun. Är "klassad" till -30 C. Jag har haft den i 4-5 år. Sommartid använder jag innersäcken tillsammans med ett sovsäcköverdrag (skyddar det känsliga dunet mot fukt och smuts) vintertid blir det båda säckarna. Dragkedjan på innersäck sitter på höger och på yttersäcken sitter den på vänster, allt för att minska risken för värmaförlust. Sammantaget är det en mycket bra säck för ca 2000kr, om du ofta skall sova i temperaturer under -25 så bör du nog köpa en extremare säck!

Lycka till!
 
Se upp med dubbelsäckar!

Dubbla sovsäckar är en bra idé, men man får se upp så att man inte hamnar i situationen att ingen av säckarna är tillräckligt varm för att användas separat. Min syster har en Carry Combi, och på de flesta turer får hon släpa med sig båda säckarna (=2,4 kg) eftersom ingen av dem är tillräckligt tjock för att ensam hålla henne varm. Det är bara på sommaturer i Sydsverige eller varmare ställen som hon klarar sig med en enkelsäck. Under höst och vår eller på sommarfjällturer kan det ju krypa ner mot nollstrecket, och då skulle inte jag heller vilja ligga i en platt, genomsydd enkelsäck.

Nej, en bra dubbelsäck har en lite varmare säck (-5 eller -10) och en tunnare (0 eller +5). Då slipper man släpa med sig båda två jämt och ständigt. Finns det en sådan på marknaden? Alternativet är ju att helt enkelt ta två vanliga sovsäckar och stoppa i varandra. Då kan man ju kombinera som man vill.

MVH

Peter Ask
 
en sommar och en vinter

Hej
Min erfarenhet säger mej som de flesta andra här också sagt, att det är bättre med en för sommarbruk och en för vinterbruk (eller så det går att ordna så man har tunnare på sommaren allafall)

Ett tips på sovsäckar som jag gillar är Ajungilak. Tycker de är kanon.

// Martin
 
Min erfarenhet och mina åsikter.

Jag var i samma sits förra säsongen och jag tittade på en mängd vintersäckar (syntet). Marmot, carinthia, ajungilak, wiggys osv. Det blev en carinthia Lite ES (ca: -30 grader) 2200kr. Ajungilak var lite för tung tyckte jag, marmot (xanadu) gick inte att få med dragkedja på olika sidor (jag och fästmön skulle ha var sin säck, du vet koppla ihop), wiggys antarctica(enkelsäck) och wiggys ultra mc (combisäck) blev också aningen för tung samt priset var lite för högt. Jag tror nog att wiggys är den "bästa" säcken men marmot ger nog mest för pengarna. Skall du ha combisäck är nog wiggys det bästa som går att uppbringa. På wiggys combi finns dessutom en extra dragkedja som används för att koppla fast innersäcken med yttersäcken vilket medför att dubbelsäcken blir lika lättanvänd som vilken enkelsäck som helst. Yttertyg och dragkedjor är också av det kraftigaste man kan tänka sig. Dock levereras wiggys säckar med en på tok för liten kompressionspåse. Marmot är nog den säck som är mest välsydd, med det menas form på huva, design på halskrage osv.


Urban.
 
sovsäck2000

Försvarets sovsäck2000 kostar 2495 kr hos Nordic Protection Marine AB
Adress: Birger Jarls gatan 105 11356 Stockholm
Tel: 08-6124100

MVH Danne
 
sovsäck 2000

Tjena Daniel!

Såg ditt inlägg om försvarets senaste sovsäck. Har bara hört talas om den. Är det en dun-säck? Hur stor är den i packat läge?

/Anders
 
sovsäck2000

Hej Anders sovsäck2000 är inte en dun sovsäck det är en syntet säck av märket Carinthia.
I okomprimerat fodral är den 54*27.
Komprimerad 34*22.
Mvh Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
Bora vinter sovsäck för höga kusten Bo och sova 5
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.