Hur många använder Tarp på vinter

Hej!
undrar hur många av er på utsidan använder Tarp på vintern i skogslandet?

Berätta gärna för och nackdelar med Tarp på vintern.
 
Jag använder gärna tarp på vintern, det fungerar helt utmärkt. Tarp är för mig ett otroligt bra sätt att komma nära naturen på turer där det är minimalt med insekter/mygg.

Fördelar: Enkla och flexibla i uppsättning, lätta, förvånansvärt hållbara, inga blixtlås som kan frysa i kylan, evt kondens fryser i kylan, så du håller dig torr. Massa friluftskänsla! Kan användas i samband med en värmande eld om stor försiktighet visas och god vana vid eld finnes.
Nackdelar: Något kallare än dubbelväggstält, kan upplevas som svår att sätta upp om man bara använt tält tidigare.

Obs: Bottenduk är väldig bonus på vintern, speciellt vid temp runt nollan.
 
Riktigt bra i skogslandet vintertid

Oftast när vi är ute vintertid spänner vi en presenning mellan två trä och sover under. Baksidan ner till marken och framsidan (mot elden) som en "skärm". På marken oftast granris och därefter ett vanligt hederligt liggunderlag. Är det snö och/eller vind brukar vi ibland bygga upp väggar på sidorna så att det blir ett vindskydd.

Fördelarna upplever jag uppväger nackdelarna (mot tält alltså). Framförallt slipper man fukten/kondensen som bildas i ett tält vintertid (eller minskar kondensen väldigt mycket). Det är också väldigt skönt att både somna till eldens sprakande och på morgonen göra upp eld och få igång värmen istället för den kalla timmen när man stiger upp i ett fuktigt tält :)
 
Kan väl bara instämma med de övriga åsikterna och fördelarna!
har använt tarpen uppsatt på olika sätt, ibland som ryggåstält eller eller snett uppåt som skärm det beroende på hur terrängen ser ut, nån gång helt utsträckt för maximal täckning.

jag brukar använda ett sovsäcksöverdrag utanpå säcken som ger lite vind och fuktskydd (inbillar jag mig)
hur man än gör för att motverka snö/vatten så kommer det alltid med en del intill säcken..

brukar använda presenning eller liknade att lägga under sedan liggunderlag/downmat

jag tycker det är trivsammare med tarp då man får mer frihetskänsla eller vad man nu kan kalla det ;-)
en riktigt kall vinternatt kan man ligga och titta på stjärnorna
 

Bilagor

  • tarptur.jpg
    tarptur.jpg
    188.3 KB · Visningar: 3,051
Gjorde lite tester med DD TARP
 

Bilagor

  • vinter och tarp 002.JPG
    vinter och tarp 002.JPG
    135.2 KB · Visningar: 2,608
  • Eld och tarp 003.JPG
    Eld och tarp 003.JPG
    142.9 KB · Visningar: 2,923
  • Eld och tarp 002.JPG
    Eld och tarp 002.JPG
    140.9 KB · Visningar: 2,388
Håller med ovanstående skribenter. Skön frihetskänsla med tarp. Jag brukar gräva bort snön och lägga en rejält tjockt och fullbred granrisbädd. Sedan spänner jag upp tarpen oftast med någon form av slana till ryggås som sluttar bakåt och därefter fixar jag väggarna av snö på gavlarna. i väggarna gör jag en liten hylla för stearinljus som sprider ett behagligt sken. Har även en lyckta i ryggåsslanan. Det blir en stor öppning framåt där jag har en eld om jag har sådana möjligheter. Jag har ett sovsäcks överdrag som skydd mot glödloppor men det är av ett sådant material att det släpper igen om mycket av kondensfukten. Elden får brinna ut helt medan jag är vaken och tänder den igen på morgonen. Det är mycket skönt med värmande eld på morgonen då man ska ta på kläderna.

Obs: Tarpen blir styv och stel av kylan och då blir den också ömtålig, så hantera den försiktigt

Att sätta upp en tarp är ju ganska enkelt men det krävs övning och rutin för att det ska bli riktigt bra.
 
Hej. Jag har börjat bli intresserad av tarp och söker något som är hyffsat flammsäkert, dvs det ska inte ta eld eller brännas hål på av gnistor som flyger från elden. Jag bedömmer att jag behöver en tarp som är 3x3meter och det vore skönt om den inte vägde mer än 1,5kg. Vad finns det för flammsäkra material utöver kanvas?
 
VART ska du Tarpa & NÄR ;-)

Jag har Tarpat en hel del under snöfria delen av året, men det som gör att jag skippar Tarp på vintern, utom för att använda som en yttervägg i vindskydd, är det faktum att om det blir en snöstorm, då kan det bli ett ganska otrevligt läge.

Den ibland blöta snön som konstant blåser in över dig och din sovsäck är inget vidare, den går dock att bygga sig bort ifrån om du har tillräckligt stor tarp för sällskapet.

Även den lilla "issnön" som kan virvla sig in ta mig tusan överallt är inget rolig heller, för nånstans måste du ventilera.

Både dessa scenarios kanske är hyggligt acceptabla i rätt bivybag, men det är för osäkert om jag ska vara ute mer än en, kanske två nätter.

Isf slår jag hellre upp mitt tält, och är det stjärnklart så kanske jag drar ut liggunderlaget och sover ute den natten. Skulle vädret slå om så kan jag enkelt retirera, eller så det vanligaste, bär jag de extra 560 gr min Tarp väger, slår upp den och har 98 av 100 nätter en bra Tarpnatt, istället för att riskera att fördärva en hel tur, eller tillochmed utsätta mig själv för faran det innebär att ha blöt utrustning vid "fel" tillfälle.

Nu kan man med viss rätta hävda att det är mitt tält jag bär i onödan, men det väger inte mycket mer än en bra bivybag, men ger mycket bättre komfort.

Gör vad du tycker känns bra beroende på hur länge du ska vara ute och hur svårt det är att avbryta.

Sign. Tönt som inte vill avbryta p.g.a. fel utrustning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gun-valld Hur många tält äger ni? Bo och sova 102
Ulvskog Många bra tältrecensioner finns här Bo och sova 0
Fraktal Hur många tält? Bo och sova 38
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
The Trooper Många tält blir det... Bo och sova 27
Olaa Hur många sovsäcksmärken finns det? Bo och sova 8
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.