zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke?

Hejsan, har tänkt köpa ett Zpack hexamid tent/tarp solo så småningom, troligen till nästa sommar, nu funderar jag bara på om jag ska ha plus-storleken eller inte.
Jag är 177 cm lång, det kommer att vara jag och min hund, en flatcoated retriver (något mindre i storlek än en golden retriver) som sover i det.
Jag använder ett Neoair liggunderlag, de bygger ju en 6-7 cm på höjden.

Är det någon som har erfarenhet av dessa skydd, bör jag satsa på plus-storleken eller är höjden och längden på den vanliga solo tillräcklig?
Önskar råd utifrån erfarenhet, synpunkter är välkomna, men jag kommer inte svara på inlägg som inte bygger på egen erfarenhet.

Jag ska lägga ut synpunkter när jag skaffat tältet, men det kommer nog dröja till nästa sommar eller så.
På förhand tack.
 
Det är inte alltid populärt att dubbelfråga om samma sak, men är det ingen som har erfarenhet av någon av dessa?
Jag får kanske vända mig direkt till tillverkaren.. :)
 
Hej!

Nu får du ett svar som dels inte svarar speciellt mycket på det du faktiskt frågar, samt att du får det från någon som inte har någon som helst erfarenhet utav tältet. Kan det bli bättre? :)

Efter att ha kika på det två alternativen du nämner så hade jag gått på plus-storleken, just med tanke på jycken. Viktskillnaden känns väl värt det extra utrymmet.

Men sen när det gäller ZPacks tält överlag, om jag fortsätter tala för egen person, så hade jag nog valt ZPacks Duplex. Lite dyrare, lite tyngre (ja okey, procentmässigt en hel del om man jämför med Hexamid Solo) men otroligt mycket yta för vikten! Samt att det är ett tält som är väl testat.

Jag följde under våran/sommaren/hösten Will Wood på hans Thruhike av Appalachian Trail (ca 3500km) där han använde tältet hela vägen. Han har i stort sett bara gått att säga om det tältet.

Recension innan den faktiska långturen:
https://www.youtube.com/watch?v=eqnu-LAlH0A

Recension efter:
https://www.youtube.com/watch?v=NbimjdtomnE

Mina korta fem cent =)
 
Tack för svar, trodde denna tråden dött. :)

Bredden är inget problem, där ryms vi, både jag och hunden. Längden är också gott och väl nog.
Har tänkt att jag ska beställa extra pullouts på kortsidorna på en Solo för att få lite några centimeter extra takhöjd, det bör kompensera för det tjocka liggunderlaget.

Jag har räknat ut att vindfånget på Solo borde bli runt 10% mindre än Solo Plus vilket borde göra det tältet en god del stabilare i dåligt väder.
 
Hexamid Solo

Nu har jag beställt, fått och testat att sätta upp det nya tältet, det blev Solo, inte Solo Plus.
Platsen är nog för mig och hunden och de extra linfästena på kortsidorna ger 10-15 cm extra höjd för huvudet, för fötterna behövs inte den extra höjden, men jag kan flytta linan vid behov och på så sätt bestämma vilket som blir huvud- respektive fotända.

Jag beställde också en extra dragkedja som jag kan sticka handen genom när jag ska laga mat och omgivningarna är översvämmade av mygg eller knott.

Som tillval ur standardsortimentet har jag köpt carbonstången på 122 cm (48") och linsträckare.
Tältpinnar har jag valt 4 st MSR Groundhog Mini och 5 st Helsport Millenium.
Total vikt inklusive packpåsar är runt 612 gram efter en liten modifikation av den färdigmonterade linan.

Detta blir perfekt för mitt bruksområde vad gäller storleken, nu får jag bara få testat hur det fungerar i regn, blåst och allt annat naturen har att bjuda på.
 
Här kommer bilder där man ser modifikationerna.
 

Bilagor

  • 20150603_180602.jpg
    20150603_180602.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,110
  • 20150603_180428.jpg
    20150603_180428.jpg
    57.1 KB · Visningar: 1,098
Hm... jag har missat den här tråden av någon anledning. Äger plusvarianten och hade kanske kunnat ge lite råd. Nu verkar du ju ha hittat rätt iaf. Är imponerad att du får plats tillsammans med en hund på en mindre yta än jag nyttjar helt själv. :)

Använder också en tjock luftmadrass i form av Exped Synmat UL7.5. Har kunnat spänna tältet riktigt nära marken på ena långsidan och ändå få plats utan några större problem. Då är jag visserligen bara 175 cm lång och har som sagt Solo Plus.
Än så länge har jag inte sovit så många nätter i det och haft tur med vädret, kan därför inte ge någon information kring tåligheten. Planerar en utflykt till helgen och som det ser ut norröver just nu kanske det får uppleva lite sämre förhållanden den här gången.
 
Tack för synpunkter, hoppas att denna tråden blir till hjälp för andra som är i samma funderingar som jag varit. :)
 
Hur är intrycket av tältet efter denna sommaren? Är väldigt nyfiken på zpacks olika varianter och hur folk upplever dem.

Hej igen, försöker en gång till. Är verkligen nyfiken på hur folk upplever Zpacks tält, funderar själv precis på om jag ska våga slå till eller om det blir dubbelvägg trots allt...
 
jag har ingen egen erfarenhet av dessa tält men har läst en del om dom eftersom jag själv funderar på att skaffa ett för "fast hike" nedanför trädgränsen. av allt jag har läst verkar det som om solplex är att föredra framför hexamid solo främst i regnsituationer. det finns en detaljerad redogörelse här: https://www.facebook.com/HikeLighter/photos/a.188450694612095.6907.180971708693327/236830503107447/

solplex är faktiskt ngt lättare än hexamid men dyrare. sedan finns tarp varianten där inget myggnät ingår, då blir det billigare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.