Pajak Radical 1Z

Har sökt lite angående denna sovsäck men bara funnit sporadiska och utspridda kommentarer. Tänkte därför försöka ställa lite frågor som jag hoppas att era samlade erfarenheter kan besvara. Jag håller på att samla prisvärd lättviktsutrustning till enfaldigt galna upptåg nästa sommar och fastnade som väldigt många andra i just detta sovsäcksträsk. Jag behöver en sovsäck för svenska sommarfjället och som jag kan känna mig säker med även under köldippar.

Kommer sova i ett Hillebergs Enan med tillhörande footprint samt tunt skumplastunderlag förstärkt med Thermarest Neoair Xlite small för överkroppen. Vill helt inte sova med förstärkningsplagg utom ullunderställ och mössa, för övrigt tror jag att jag är av den varmare sorten när jag sover. Kan tilläggas att jag har ett levande förstärkningsplagg i form av en Jack Russel som oftast sover halvt över mig. Dock ska jag tvinga på honom tossor när han vistas i tältet.

Så nu har jag fått upp ögonen för Pajak Radical 1Z. En dunsäck med på pappret magiska mått och tilltalande pris. Mer info i länken. (http://www.outnorth.se/pajak/radical-1z-large)

Bör jag satsa på en varmare och med andra ord tyngre säck?
På tillverkarens hemsida kan man läsa att det är GELANOTS Ultra Light Rip Stop Shell. Är det hållbart och tål det normalt handhavande i ett tält?

Vill gärna höra alla eras samlade erfarenheter och synpunkter gällande denna sovsäck. Eller konstruktiva tips på bättre alternativ.

Så ös på med era åsikter och behjälpliga råd!
 
Jag har den sen 2 år tillbaka och Radical 4z till sambon.

Men det ser ut som dom ändrat säckarna.

Min har samma temp men väger 680 g (XL) och har 750 cuin dun.
Dock kostade den nästan 2000 kr mindre än den på Outnorth från tillverkaren.

Skitbra säck när det är lite varmare än 0. Lätt, komprimerar bra.. Släpper nått dun då och då men det gör väll alla lättviktssäckar.

Men kvaliteten hos Pajak är kanon, har nog ca 45 nätter i min och sambon lika så och dom ser ut som nya.
 
Titta alltid på fyllningsvikten. Pajak har grundmurat kvalitetsrykte bland polska bergsbestigare; de lär vara särskilt duktiga på extrema överaller och sovsäckar för typ Himalayaexpeditioner, men [URL="https://pajaksport.pl/sleeping-bags/radical/radical-1z"]enligt deras egna uppgifter [/URL]är fyllningsvikten i just den modell du spanat in bara 210 g. För mig låter det som rejält i underkant för skandinaviska fjäll, även mitt i sommaren, även om det är 900 cuin dun. 400 g fyllning tycker jag själv är nedre gränsen, och då räknar jag ändå med att få sova extra påklädd när det är som kallast. Är du kille och/eller varmblodig av dig, kan du kanske skava ner den vikten lite, men det är ju inte många gram man sparar i förhållande till avbräcket i komfort. Tygvikten utgör ju en större viktandel ju tunnare säck du köper.
 
Nästa steg är Radical 4z. Den har 470g fyllning, 900 cuin till en totalvikt av 730g. 5 liters packvolym (18*18cm) och en komforttemperatur på -7 för herrar. Dock så är den runt 1000kr dyrare och på det viset lite mindre magisk :) Men kanske dags att kolla andra märken med lite mer stoppning än Radical 1Z. Kom gärna med förslag och länkar. Priset är givetvis viktigt , men det är vikten och packvolymen med. Hur mycket kan man höja temperaturen med en lättare sovsäcksliner eller dyl? Fan jag har fastnat för den, men vill ju inte riskera en undermålig säck som lämnar ett kapitalt stort hål i plånboken.
 
Pajak verkar generellt ligga högre med sin prissättning än andra polska kvalitetstillverkare som Cumulus, Roberts eller Malachowski. Jag har ingen egen erfarenhet av deras säckar och kan inte bedöma om detta motsvarar någon praktiskt väsentlig kvalitetsvinst, eller om det mer är deras "elit/extrem"-stämpel (de har bl a utrustat de polska vinterbestigningarna av 8000 m-toppar i Himalaya/Karakorum), som drar upp prissättningen på även enklare modeller.

Kolla alltså på de andras hemsidor, om du är inne på polska dunsovsäckar. De är inte längre oanständigt billiga, men fortfarande generellt prisvärda jämfört med "väst"-märken.

Jag sliter själv sedan länge på både Roberts (specialanpassad) och Cumulus (LiteLine 400) och är nöjd med bägge. En hel del andra Utsidan-medlemmar har sovsäckar från Roberts och Cumulus - sök på forum så får du även deras synpunkter.

Roberts måttanpassar och specialutformar om man vill, Cumulus också men inom snävare ramar. Cumulus har hydrofoberat dun som tillval, men ej Roberts. I övrigt är de ganska likvärdiga och lätta att kommunicera med, med förbehåll för att det verkar ha hänt något med Roberts kundbemötande på sista tiden. Förhoppningsvis tillfälligt.
 
Pajak Radical 16h

Som en kommentar och stor fan av min WM säck kan jag inte annat än imponeras av byggkvaliten & känslan för detaljer på Pajaksäcken.

Frågan är om man uppskattar det som en hobby & tycker fina, bra grejor kan få kosta, istället för att hela tiden försöka finna "mest pang för pengarna", för då finns det billigare alternativ.

Personligen, trots begränsad ekonomi, så lägger jag hellre till/sparar & får det jag vill ha, istället för "det som duger lika bra" då en välskött dunsäck för mig kan hålla en livstid.

Men det är tycke & smak.

Är den värd pengarna? Fråga dig själv. Personligen i valet av bil är jag fullt nöjd med en Skoda istället för en Audi, men när det gäller prylar som är mina hobbies vill jag ha "Audi" istället för Skoda.

Dock om du inte redan köpt säck har jag en Haglöfs L.I.M. +1 (470g?) Dunsäck som kanske kan passa? Testat den ner till -7 men då passerade jag gränsen & hade behövt stoppa in en Nalgeneflaska med varmt vatten för att det skulle vara behagligt.

Jag är nämligen på gränsen till för bred (fet) för att Haglöfs ska vara optimalt, så jag skulle vilja köpa en z1 istället.
 
Sovsäck får kosta

Just sovsäck och tält får kosta för min del. Det jag efterlyser är som sagt synpunkter eller specifika prisvärda alternativ som man kan känns sig säker med och orkar bära med sig under 130 mil+. Har sneglar på L.I.M +1 men är nog inte helsåld på den ännu. :) Har även tittat på Alpkit Pipedream 400. Betydlig tyngre med rejält mycket mer stoppning, kanske i onödigaste laget. Men verkar ruskigt billig.
https://www.alpkit.com/products/pipedream-400
 
Alpkit

Priset är bra, vikten hygglig, men en så smal säck (om uppgiften är korrekt) är praktiskt taget obrukbar för en normalbyggd man (64 cm?!), eller läser jag illa..? Jag måste banta! 😜
 
Luddigt

Ja kräver att man skriver och rådfrågar ordentligt först då det var luddigt formulerat. Citat: "Optimum: 5ft11 tall or you have a shoulder circumference of around 124 cm."
Jag är 177cm och ett snabbmått gav mig cirka 124cm omkrets vid axlarna.

64cm är väl hur som helst enkelmått men det låter som ett väldigt litet spelrum. Så nu blev jag mer osäker igen. 🙂
 
Fler tips :)

Tack för hjälpsamma tips. Vill ha en sovsäck med bra kvalitet som ska klara nollan och väga en bit under kilot. Allt som jag läser gör mig bara mer galnare.

Problemet är lätt löst om man kan hala fram 5-6 tusen riksdaler, men det kan jag inte med min budget. :)

Så konkreta upplevelser och erfarenheter från olika säcktillverkare uppskattas enormt. Har för tillfället en Haglöfs Ursus-2 som jag fått i gåva, men den är lite för tung för att jag realistiskt ska släpa runt på under min vandring av Gröna Bandet. Annars tror jag det är en grym hybridsovsäck som till trots komprimeras ganska bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
sunne Pajak? Bo och sova 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...