Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen

Hej!

Jag planerar att gå en femdagars tur i Abiskofjällen i slutet av juli. Normalt går jag med tält men funderar kring om man skulle pröva gå med sovsäcksfodral + ev. tarp.

Någon som har efarenhet av detta som kan dela med sig.

Jag skaffade denna http://www.trekmates.co.uk/waterproof-bivvy-bag som sovsäcksfodral men behöver hitta tarp som skyddar mig och ryggsäcken från regn.

När man använder tarp i fjällen behöver man "pinnar" som lyfter upp tarpen från marken gissar jag.

Tacksam för alla tips.
 
Senast ändrad:
Hej olaaaa,

Har använt tarp sammanlagt någon månad, men aldrig ovanför trädgränsen, det är nog svårt nedanför. Det är mest nackdelar med presenning, tycker jag. Lätt regn och dimma driver in under den, och även i skogen är den ett för stort vindfång. Kondensproblemen är större än i ett tält pga av att nattkondensen (dvs. daggen) lägger sig som en film på allt som man har under den. Min personliga slutsats var att en tarp bara är förnuftig i barrskogsterräng före myggen kommer, dvs försommar. Om du ändå vill prova, tänk på att om du inte också använder en svettpåse inne i sovsäcken, blir det sannolikt blött inne i sovsäcksöverdraget, pga att dylika brukar vara för täta för att släppa ut kroppsfukten.
 
Tarp på fjället fungerar, men tänk på att myggorna är förjävliga under vissa perioder. Ett lätt tält med myggnät är att föredra för det mesta.

En tarp förutsätter även att du har lite koll på vad du sysslar med, i jämförelse med att använda ett tält. Enkelt sammanfattat så ska du spänna upp tarpen mot vindrikningen, och vara beredd att spänna om tarpen mitt i natten, om vindrikningen förändras. Det händer inte allt för ofta dock.
 
Har sovit en del med bivaq och tarp i skärgården. Inte samma sak men på vissa öar har det nog varit "lika" förhållanden - vill säger vind och inga träd.
Har man med sig en mössa kan man sova rätt ofta utan att ta fram tarpen, lite fukt i ansiktet kan man leva med och ryggan kan man ju skydda med ryggans regnskydd eller så. Sätter ofta upp tarpen ändå men kryper inte under den förrän det börja regna.
De dagar man sover så känns det väldigt lyxig då man känner sig så himla fri!
Dock behöver vissa vänja sig att sova så och är inte alltid helt utvilat som de hade varit i tält då det känns ovan att sova så ljust och öppen och man kan vakna till lite då och då bara för att. Det går över med tiden men vill man prestera under sin tur bör man sova bra och då kan det vara bra att testa/öva lite innan. Annars är man ganska slut fort efter någon dag redan.
De dagar då det blåser mycket eller regnar bör man har tränat sin tarp uppsättning så det sitter. Det finns många olika tarp och uppsättningssätt. Personligen föredrar jag att göra det alltid så enkelt såm möjligt, Det skapar minst problem vid uppsättningen och fungera utan problem.
Vill man verkligen bara sova och inte hänga under tarpen räcker det med en ganska liten tarp om man ändå har sin bivaq för man behöver ju bara skydda huvudet och en del av överkroppen eftersom resten ändå ligger vind och vattentätt. Fördelen är då att man klara sig en ganska kort stav och uppsättningen bli enkelt och inte lika känsligt för starkt vind som om man har tex en 3x3m tarp som ska sättas upp.
Men var beredd att vinden kan vända och under natten man ibland behöver flytta sitt tarp lite.

Sen är det ju det där med insekter. Kan vara lite jobbigt, personligen klarar jag myggen men broms och knott tycker jag är väldigt jobbigt och knott finns ju rätt mkt där uppe. De skydden som sitter på de olika bivaq tycker jag inte är så sköna att sova under, hänger alltid halvt i ansiktet, vill helst har lite utrymme över mitt ansikte. Finns ju diverse lösningar, kan vara värt att kolla på det innan din resa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
tiddelipom Exped Arc Tarp Bo och sova 9
Tranan Att bo i tarp....rent praktiskt, hur göra? Bo och sova 46
spajk Stänger till tarp?? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.