tält eller tarp & sovsäcköverdrag

håller på och fundera mellan tältet som väger nästa tre kilo eller använda tarp med sovsäck överdrag när jag ska vara bara ute i fyra dagar så vill jag inte bära så tungt.
 
håller på och fundera mellan tältet som väger nästa tre kilo eller använda tarp med sovsäck överdrag när jag ska vara bara ute i fyra dagar så vill jag inte bära så tungt.

Ska du ut i fjällterräng eller i skogsland? Mycket beror på väder och vind. Skulle jag ut på fjället väljer jag tält (trots vikten) känns säkrare. I skogsland väljer jag tarp, för frihetskänslan,och tänder en rejäl nying som jag kan ligga och värma mig vid och låta tankarna vandra fritt. En bra och varm sovsäck är också viktigt.
Erik.
 

Cannonball

Gäst
Som jag ser det borde det vara trevligare och smidigare med tarp och överdrag alt. bivvy. Tarpen är ju perfekt att skydda utrustningen med vid riktigt dåligt väder! Man blir ju mer avskärmad från vår trevliga natur med tältet också!
 
Tarp är helt klart trevligare.
Tält använder jag numer endast ovan trädgränsen (eller påväg dit).

Myggnät som du kommer bra överens med är en detalj som det kan kosta på sig att glömma dock!!!
 

avslutad210712

Gäst
håller på och fundera mellan tältet som väger nästa tre kilo eller använda tarp med sovsäck överdrag när jag ska vara bara ute i fyra dagar så vill jag inte bära så tungt.

För mig är det tvärtom. Skall jag ut på en lång tur är det viktigare att banta vikten eftersom den ändå blir nog så tung med tanke på maten man bär med sig. Går jag kortare spelar det mindre roll om tältet väger lite eftersom jag bär mindre mängd mat. Men det är mitt sätt att tänka.
 
Bortsett från kåta, som alltid är trevligast :), är tarp att föredra i skogslandet tvcker jag och många andra. Enda abret är väl om det är sommar med mycket insekter, då kan en bra myggluva vara fint.

Sovsäcksöverdrag, som ventilerar bra, exempelvis Haglöfs enkla sovsäcksskydd i bomull/poly på toppen och något vattentätt på undersidan, sparar sovsäcken och är ibland en god idé. En del sovsäcksskydd ventilerar dåligt. Alternativt någon sovsäck med verkligt tåligt bra tyg.

En del dunsäckar görs idag i material som är verkligt vattenavvisande, men tygen är ofta tunna och känsliga, och t.ex glödflagor från en lägereld kan ställa till det . Själv vill jag ha en syntetsäck när tarpen tas med, enda tillfället . Provade säck från Nanok, som är i syntet, har tåligt tyg, den har två dragkedjor på var sida så man kan sitta i den med båda ärmarna ute, vattentät fotpåse i botten så man kunde ha säcken som värmeplagg att sitta i när kyligt på kvällen. Ville i alla fall testa den, men kvalité i snoddar etc, och fyllningen, var usel. Dessutom sydd vid överallt, vilket skapade köldfickor. Skrutt. Skaffade en Fjällräven Forest M5 istället, mycket bättre, kan jag ha för vår-sommar-höst vid tarpande. Känns inte som att jag behöver något sovsäcksskydd till den säcken, dessutom använder jag ett brett liggunderlag. En del tar med en bit lätt vattentät duk, från något utrangerat tält eller dylikt, som markskydd. Beroende på tarpstorlek kan det ju även gå att vika in en bit som markskydd. Blåser det och regnar förjäkligt och man vill dra ner huvudet och kura in sig kan typ gt-jackan dras över fotänden så den inte skvätts ner.

Raskesven
 
Tarp utan tvekan, med ovanstående kloka tips i tanken. Den lämpar sig till överraskande många situationer om du övar olika uppställ innan du går ut i naturen. Tror jag på hyfsat stilla väder så tarpar jag helst även vintertid. Ett enkelt liv!
Vad gäller Bivy så lönar det sig definitivt att satsa på kvalitet = andningsaktivt tyg, fuktsäkrad botten, lätt att hantera, mångsidig och stark (kan även användas som hängmatta eller bår) o.s.v. Titta t.ex. på http://www.coldskills.com/webbshop_csc/butik/prod108.html.
 

Bilagor

  • Utsikt diamant.jpg
    Utsikt diamant.jpg
    112.1 KB · Visningar: 2,122
Kompromiss: Tarptält

Det finns också s.k. tarptält. Kan liknas vid en tarp med golv och ett myggnät däremellan.
Jag kan rekommendera Rainbow från www.tarptent.com . Jag har ett Double Rainbow som jag är väldigt nöjd med. Rainbow väger ca 1 kg och om man har vandringsstavar kan man göra det självstagande.

Fäller man upp absiderna och drar undan myggnätet är det ungefär som en tarp, men med golv.
Om myggen kommer kan man stänga myggnätet. Blir det oväder fäller man ner absiderna...
 
Tarp

Men det beror på hur många som skall gå med dig.
Ensam = Tarp både ovan och under trädgränsen.
Fler än 2 = tält eller flera Tarpar :)

Men som någon skrivit tidigare öva på att sätta upp flera konfigurationer. Öva på tomten/ yta nära hemmet och öva när det blåser.
Jag har tidigare länkat till min favvo-uppsättning för dåligt väder
(YOUTUBE)

Vanlig A-frame funkar hur bra som helst i de flesta situationer... sen har du uppsättningen för ett "djävla oväder" spika fast allt och kryp in under. Sätt en stav på absolut kortaste konfiguration mitt under tarpen :)

BZ/
 
Men det beror på hur många som skall gå med dig.
Ensam = Tarp både ovan och under trädgränsen.
Fler än 2 = tält eller flera Tarpar :)

Men som någon skrivit tidigare öva på att sätta upp flera konfigurationer. Öva på tomten/ yta nära hemmet och öva när det blåser.
Jag har tidigare länkat till min favvo-uppsättning för dåligt väder
(YOUTUBE)

Vanlig A-frame funkar hur bra som helst i de flesta situationer... sen har du uppsättningen för ett "djävla oväder" spika fast allt och kryp in under. Sätt en stav på absolut kortaste konfiguration mitt under tarpen :)

BZ/

det blir nog jag själv som kommer att gå själv
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
jffoto Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa Bo och sova 22
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
sebkar Nät eller ej i tält? Bo och sova 13
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg tält eller bivacktält. Bo och sova 75
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
vandranders Tätare tält eller sovsäck? Bo och sova 12
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.