Nät eller ej i tält?

Hej

Beställde ett Marmot Limelight 3 som kom idag, tyvärr är det av en annan modell än vad trekkinn.com visar. Dels är färgen annorlunda men också innertältets material. På bilden ser man tydligt hur det är mesh i bland annat delar av taket, men i verkligheten finns det endast på dörrarna.

Att färgen är annorlunda spelar inte så stor roll, men däremot är jag lite mer kluven till avsaknaden av nätet. Jag tänker mig att det är ganska skönt att vindstilla sommarnatt endast ligga med innertältet och kolla på stjärnorna, samt att det bidrar till bättre cirkulation.
Men samtidigt har jag hört att tältet blir ostadigare och släpper in mer vätska om det finns nät.

Hur tänker ni kring nätets existens på ett tält?
 
Med mycket nät i inertältet blir det lätt dragigt. De fåtal tropiska nätter vi har här kan man istället ligga utanför tältet och titta på himlen. Till morgondimmorna kan det vara skönt att vara under tälttak.
Min 50öring.
go tur och lycka till!
 
Du har mycket riktigt fått den europeiska versionen (Limelight FC) av tältet med färre mesh (myggnäts) paneler. Den versionen fungerar betydligt bättre i vårt klimat då du har möjligheten att stänga/öppna innertältet mht väder och temperatur. Stora meshpaneler passar fint i varmt eller tropiskt klimat, men blir kallt och dragigt i vårt.
Vad gäller vattentäthet är det yttertältets uppgift att skydda innertältet, dig själv och din utrustning.
 
Med risk för att bli dagens rikspucko så måste jag säga att jag är toknöjd med ett tält som har mycket nät i innertältet. Det är ett MSR Carbon Reflex 3.

Det avgörande verkar vara hur höga kanterna är.
 
Fast det beror väl lite på vad man tar som utgångspunkt i en jämförelse. Det blir knappast dragigare i ett mesh-innertält än vad det blir under en tarp. Så det är väl steget mer ombonat än tarpen, men säkerligen betydligt luftigare och mer fläktande än i ett välkonstruerat vintertält.
 
Skillnaden mellan vind och drag kan synas hårfin idag, men om 10år, när följderna visar sig?
Under en tarp upplever jag vind, i ett tält eller inne med fönstret på glänt blir det lätt drag.
go tur
 
Skillnaden mellan vind och drag kan synas hårfin idag, men om 10år, när följderna visar sig?
Under en tarp upplever jag vind, i ett tält eller inne med fönstret på glänt blir det lätt drag.
go tur

Du får ursäkta, men jag förstår verkligen inte vad du menar?

Menar du att om man är ute tillräckligt mycket så ökar chanserna att vara med om en situation där man behöver ett riktigt stormsäkert tält? Eller menar du medicinska konsekvenser av att sova i drag?
 
Skillnaden mellan vind och drag kan synas hårfin idag, men om 10år, när följderna visar sig?
Under en tarp upplever jag vind, i ett tält eller inne med fönstret på glänt blir det lätt drag.
go tur

Hmmm, det var en intressant iakttagelse. Det ligger något i det hela. Lite som med buller: det beror på vad man förväntar sig. Jag kan nog vid närmare eftertanke tänka mig att jag skulle uppleva ett luftigt tält som dragigt, medan samma vindhastighet under en tarp skulle stämma bättre med mina förväntningar där och då.
 
Du har mycket riktigt fått den europeiska versionen (Limelight FC) av tältet med färre mesh (myggnäts) paneler. Den versionen fungerar betydligt bättre i vårt klimat då du har möjligheten att stänga/öppna innertältet mht väder och temperatur. Stora meshpaneler passar fint i varmt eller tropiskt klimat, men blir kallt och dragigt i vårt.
Vad gäller vattentäthet är det yttertältets uppgift att skydda innertältet, dig själv och din utrustning.

Det skyddar bättre mot kondensdropp vid regn.
 
Limelight 4p

Har själv ett Limelight 4p med mesh (när jag köpte det så fanns inte FC-variant).

Var till en början inne på att sy ett innertält av typen FC alt. ordna möjlighet täcka för vissa meshpaneler för att göra tältet anvädbart större delar av året (vår/höst). Men efter redan första fisketuren i jämtländska fjällen så insåg jag att inget av detta skulle behövas.

Jag har aldrig upplevt tältet som dragit. Men nej, jag har inte tältat i storm.

/M
 
Om ni fryser någon natt kan ni ju öppna upp och få drag i tältet så att all fuktig luft försvinner så blir det genast behagligare. Iaf på vintern. Sommartid har jag inte märkt så stor skillnad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
Nordisen HB Anjan 2 GT eller Helsport Superlight Camp 2 Bo och sova 9
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.