Nät eller ej i tält?

Hej

Beställde ett Marmot Limelight 3 som kom idag, tyvärr är det av en annan modell än vad trekkinn.com visar. Dels är färgen annorlunda men också innertältets material. På bilden ser man tydligt hur det är mesh i bland annat delar av taket, men i verkligheten finns det endast på dörrarna.

Att färgen är annorlunda spelar inte så stor roll, men däremot är jag lite mer kluven till avsaknaden av nätet. Jag tänker mig att det är ganska skönt att vindstilla sommarnatt endast ligga med innertältet och kolla på stjärnorna, samt att det bidrar till bättre cirkulation.
Men samtidigt har jag hört att tältet blir ostadigare och släpper in mer vätska om det finns nät.

Hur tänker ni kring nätets existens på ett tält?

Med mycket nät i inertältet blir det lätt dragigt. De fåtal tropiska nätter vi har här kan man istället ligga utanför tältet och titta på himlen. Till morgondimmorna kan det vara skönt att vara under tälttak.
Min 50öring.
go tur och lycka till!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du har mycket riktigt fått den europeiska versionen (Limelight FC) av tältet med färre mesh (myggnäts) paneler. Den versionen fungerar betydligt bättre i vårt klimat då du har möjligheten att stänga/öppna innertältet mht väder och temperatur. Stora meshpaneler passar fint i varmt eller tropiskt klimat, men blir kallt och dragigt i vårt.
Vad gäller vattentäthet är det yttertältets uppgift att skydda innertältet, dig själv och din utrustning.

Med risk för att bli dagens rikspucko så måste jag säga att jag är toknöjd med ett tält som har mycket nät i innertältet. Det är ett MSR Carbon Reflex 3.

Det avgörande verkar vara hur höga kanterna är.

Fast det beror väl lite på vad man tar som utgångspunkt i en jämförelse. Det blir knappast dragigare i ett mesh-innertält än vad det blir under en tarp. Så det är väl steget mer ombonat än tarpen, men säkerligen betydligt luftigare och mer fläktande än i ett välkonstruerat vintertält.

Skillnaden mellan vind och drag kan synas hårfin idag, men om 10år, när följderna visar sig?
Under en tarp upplever jag vind, i ett tält eller inne med fönstret på glänt blir det lätt drag.
go tur

Skillnaden mellan vind och drag kan synas hårfin idag, men om 10år, när följderna visar sig?
Under en tarp upplever jag vind, i ett tält eller inne med fönstret på glänt blir det lätt drag.
go tur

Du får ursäkta, men jag förstår verkligen inte vad du menar?

Menar du att om man är ute tillräckligt mycket så ökar chanserna att vara med om en situation där man behöver ett riktigt stormsäkert tält? Eller menar du medicinska konsekvenser av att sova i drag?

go tur

Hmmm, det var en intressant iakttagelse. Det ligger något i det hela. Lite som med buller: det beror på vad man förväntar sig. Jag kan nog vid närmare eftertanke tänka mig att jag skulle uppleva ett luftigt tält som dragigt, medan samma vindhastighet under en tarp skulle stämma bättre med mina förväntningar där och då.

Du har mycket riktigt fått den europeiska versionen (Limelight FC) av tältet med färre mesh (myggnäts) paneler. Den versionen fungerar betydligt bättre i vårt klimat då du har möjligheten att stänga/öppna innertältet mht väder och temperatur. Stora meshpaneler passar fint i varmt eller tropiskt klimat, men blir kallt och dragigt i vårt.
Vad gäller vattentäthet är det yttertältets uppgift att skydda innertältet, dig själv och din utrustning.

Det skyddar bättre mot kondensdropp vid regn.

Limelight 4p

Har själv ett Limelight 4p med mesh (när jag köpte det så fanns inte FC-variant).

Var till en början inne på att sy ett innertält av typen FC alt. ordna möjlighet täcka för vissa meshpaneler för att göra tältet anvädbart större delar av året (vår/höst). Men efter redan första fisketuren i jämtländska fjällen så insåg jag att inget av detta skulle behövas.

Jag har aldrig upplevt tältet som dragit. Men nej, jag har inte tältat i storm.

/M

Om ni fryser någon natt kan ni ju öppna upp och få drag i tältet så att all fuktig luft försvinner så blir det genast behagligare. Iaf på vintern. Sommartid har jag inte märkt så stor skillnad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips