Nät eller ej i tält?

För sommarbruk utanför fjällen är rejält med myggnät att föredra i mitt tycke. Ofta behöver man främst ett myggskydd, snarare än väderskydd. Av denna orsak bytte jag själv ut mitt Hilleberg Akto mot ett Tarptent för 4 år sedan och har inte ångrat mig. Man kände sig mycket instängd och skyddad i Akton, och därmed utestängd från naturen.

IMG_0141.JPG

Är man mycket i fjällen är situationen förstås en annan, ovanstående tält är en aning dragigt i hård vind, men tills vidare har jag varit nöjd med det.

Ja egentligen ska jag väl inte yttra mig i tältfrågor, jag har ingen erfarenhet av riktiga tält. Jag köpte ett enmanstält på classeO som var nedsatt från ca 600 till 199kr. Detta tält har både ytter och innertält. Mycket nät i innertältet och helt myggtätt. Däremot känns det lite instängt. Det är ingen bra känsla i ett enmanstält.

Sen köpte jag ett vindskydd på XXL, Backpacker 1 för ca 300kr. Där kan man fälla ner hela långsidan (då är det inte myggtätt!) och känns inte instängt alls. Jag gillar detta vindskydd bättre än classeO-tältet. Men förmodligen tål det inte alls regn på samma sätt och är det mycket mygg så måste jag stänga långsidan. Då är det inte så stor skillnad på vindskyddet och tältet.

Men känslan när gryningen kommer, att öppna hela långsida och se ALLT är fantastisk i detta enkla vindskydd.

Tarptent har tydligen produkter som jag kan tänka mig.

mvh thomas

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips