Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält?

Har funderat på att köpa ett Nallo-tält men vet inte om man ska välja ett 3-manstält eller ett 2-mans med förlängd absida (GT-modellen), vikten verkar ju vara nästan den samma. Kommera att använda tältet som 2-manstält och främst under sommarhalvåret. Antar att frågan hänger på om man vill ha mest saker i absidan eller inne i tältet.

/Dan
 
Tältval...

Personligen gillar jag en förlängd absid bättre.
Dels för utrustning och dels för matlagning (kom ihåg ventilationen).

Det finns bra mattor att lägga på golvet för att undvika fukt.
 
mm...

Du kan väl alltid hänga ner innertältet när du behöver större abside (matlagning motsv.) dock går det ju aldrig att töja innertältet. =)

/t
 
Intressant fråga - har inte funderat på det så mycket förut. Skulle instinktivt välja större absid, men det betyder ju inte att det är smartast.

Fördelen med förlängd absid är att man får ett "utomhus" som ändå är under tak. För matlagning och förvaring av sånt som kanske är för skitigt för att ha inne i tältet. Denna farstu är särskilt viktig för bekvämligheten om det regnar länge.

Fördelen med större innertält är att tältet blir mer flexibelt - man kan sova fler om det skulle behövas.

Hur som helst skulle jag nog köpa ett 3-manstält om jag valde GT-modellen och ett 4-mans om jag valde utan lång absid. Vill man ha mänsklig boyta får man alltså lägga till en person.
Men vill man spara vikt så...
 
Ytterligare en fördel med förlängd absid får man vintertid då det går att gräva ur en del av området i absiden. Då får man bra sittyta och koloxidfälla.

Men den här tråden handlade visst om i första hand sommartid...

:eek:)
 
Jag har "paddlingtältat" ett gäng gånger där mitt korta och breda tunneltält (3 manna, utan förlängd absid) precis har fått plats i längsled. I dessa lägen hade jag knappast fått dit ett "GT-tält". I just dessa lägen längtade jag snarare efter ett självstagande, men det är ju en annan story.

Den gången vi (utan ovan nämnda problem med tältplatsstorlek) vistades i regn i flera dagar var vi mer glada över att vi hade mer plats till oss två inuti vår trea, än vad vi var ledsna över att vi hade "för" lite plats till matlagning i den "korta" absiden.

Vad hade jag köpt nu om jag hade stått utan tält?
Ingen aning...
 
oj vad många bra svar, trodde inte att jag skulle få ngn respons på denna tråd, men som vanligt visade sig forumet vara jätte bra.

ja frågan om större absida eller större innetält handlar väl om var man vill ha utrymmet. för min egen del känns det bättre att ha mycket plats i innetältet än ute i absidan då det spöregnar ute.

nästa fråga blir då hur mycket får man egentligen plats i en absida (utan förlängning), detta beror väl på tältleverantören, men om någon som har ett Hilleberg (gärna Nallo) kunde svara på detta skulle jag bli superglad :)

/Dan
 
... kollade runt på forumet och såg att det har skrivits rätt mycket om Nallo-tälten så jag ber om ursäkt ifall det har varit lite mycket repetion här!

men tack ialla fall för alla tips :)

/Dan
 
Jag har ett 3mans Nallo, fast av den äldre sorten där de båda bågarna är lika långa. (Har de förlängt den främre eller kortat av den bakre på de nya?)
Hursomhelst så använder jag den som ett tvåmanstält och då är det rymligt och trevligt på alla vis i innertältet. Jag gillar inte att ligga och trängas så mer än två bli vi aldrig i det tältet, såvida de andra två inte är.. hm... nåja.

I absiden har vi en vulcan och en atlas-säck (båda ca 100liter) samt en gång i mitten plus lite lösa prylar liggandes såsom kök och vattenflaskor, det går alldeles utmärkt. Men att sätta sig och pyssla med något i absiden är inte att tänka på. Vill man laga mat och fixa "inomhus" så blir det till att hänga av innertältet vilket iofs inte är så jättejobbigt men helt av sig självt går det ju inte.

Leif...
 
EX

Jag är en av de lyckliga ägarna till ett Hilleberg Keron 3 EX med borttagbar absid, då kan man optimera lagom liksom...
 
Jag har ett Nallo2. Oftast tältar jag ensam. Jag brukar lägga ryggan med ett regnskydd utanför tältet. Innan har jag tagit in det jag behöver, vilket inte är särskilt mycket. Absiden räcker utan problem i sådana fall. Har man bara fått lite ordning/planering på prylarna så behöver man inte komma åt ryggan förrän det är dags att packa i den för avfärd.

Mvh
Peter P.
 
Har kollat en del på dessa tält den senaste tiden. Har vägt fram och tillbaka mellan Nallo 2 och Nallo 2GT. Till slut föll valet på GT-modellen.

Vad jag tänkte säga var dock att absiden i vanliga Nallo är relativt stor, jämfört med motsvarande Keron och Nammatj, Dels sträcker den en decimeter längre ut och dels är tältstången vid absiden längre (det senaste gäller endast Nallo 2, ej 3 & 4) vilket ger både större golvyta och större volym. Själv tycker jag absiden känns betydligt större inifrån tältet. Kan vara något att beakta vid valet. Att jag valde GT beror främst på att jag vill ha den extra absiden för vintertuerna. Skulle jag bara använda det som tresäsongstält så skulle jag definitivt valt Nallo 2. Det räcker gott och väl!

Jag har också tillgång till ett Keron 3 EX. Måste säga att det är en mycket smart lösning. Undrar varför de slutade med den? Något tung kanske? För många olika modeller?
/R
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.