Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6

Hej!
Är det nån som testat Primus stora tält, tex Bifrost H6 eller Y6? Letar smidigt och "lagom" kvalitativt tält för bilsemester i alperna med 2 vuxna och 2 barn. Har kört slut på ett par motsvarande från Intersport och tänkte mig något som var snäppet bättre kvalitet. Kanske kommer det också att användas till kanotturer och som extra sovplats vid skärgårdssegling.
Blir Y6 svårt att sätta upp när det är ont om utrymme, med tanke på dess form och yta?
Funkar H6 ok utan linor, dvs självstagande?
Tack på förhand,
John
 
Vi köpte ett H6 förra året då vi skulle bilsemestra i Europa med barnen. Vi valde H6 framför Y6 just pga att det kändes lättare att placera och att sätta upp. Kvalitetsmässigt känns det bra. Det är självstagande och går att ställa upp utan stormlinor, men en natt då det blåste friskt orkade tältet inte stå emot vinden. Tältduken trycktes in och några bågar böjdes på fel håll. Vi fick springa ut fästa linorna och då var det inga problem. En sak som kanske kan vara en nackdel är avsaknaden av myggnät i yttertältsingångarna. På outnorth finns det på rea för 3985kr.
 
Mycket nöjd med mitt H6

Hej!
Har haft ett H6 i ett par år nu och är mycket nöjd. Använde det första gången 2011under en semester i Frankrike. Låg två veckor vid Atlantkusten i Normandie och hade inga problem med tältet trots några blåsiga dagar. Vi använde staglinorna och då upplevdes tältet som mycket stabilt även om det givetvis blir lite rörelser i tältet. Efter det har tältet varit på flera resor runt om i Europa och Sverige utan problem. Värt att notera är att fjällräven använder samma tält som förläggning för funktionärer under Fjällräven Classic på fjället mellan Nikkaloukta och Abisko, bland annat vid Check Point Tjäktja. Första åren då Primus var med som sponsor fanns tältet med Primusduken på tälten på vissa Check Points. Sista åren med en tältduk i "Fjällräven blå". Detta säger förhoppningsvis lite om kvaliteten som jag upplever som god/mycket god.
Jag valde H6 framför Y6 med tanken att man dels kan ändra entre från ena sidan till den andra. Bra om vinden vänder eller om man vill förhindra insyn. Sedan får man också i H6 en lite längre vägg mot ena utgången där utrustning/bord kan stå under dagliga akiviteter. Om jag inte minns fel är även takhöjden, eller om det var storleken på ytan lite bättre i H6 kontra Y6.
Sammanfattningsvis tycker jag man får mycket tält för pengen!

Peter
 
Hej!
Jag har ett Hilleberg Nallo 2 för min vandring. Kände att jag ville köpa ett nytt rejält tält när hela familjen är med. La ganska mycket tid på att leta och bestämde mig för Primus Bifrost Y6.

Vi tältade med Primus Bifrost Y6 under 3 veckor på Fårö denna sommaren. Funkade 100%.
Det går snabbt att sätta upp. Tar en hel del plats. Underbar yta i förtältet (3x3 m). Vi hade spöregn en tid och det kändes helt 100. Så jag har bara positivt att säga om tältet. Köpte mitt på addnature.com (4550:).

Rekommenderas!

//Michael
www.vegafoto.se
 
Vi har använt ett H6 på en månads campingsemester i väder och vind runt Irland och Skottland. Vi valde H6 före Y6 för det verkade mer platseffektivt, men vi har ju inte provat båda då. Det tar ett tag att vänja sig vid att sätta upp åbäket om man är van vid ett litet HB Nallo, men det är nog ändå rätt smidigt för sin storlek. Det funkar bra i vind för sin storlek också, men en natt med frisk vind på Irlands västkust stod det först när vi fäst linorna i ett staket någon meter över marken, eftersom de hamnade i fel vinkel för att hindra stängerna från att böjas åt fel håll om vi fäste dem i marken. Men det kan kanske lösas med längre linor. Annars är vi mycket nöjda, vi är vana vid att bilcampa i regniga Sverige med ett par små fjälltält, så det här känns som ett slott! :)
 
Bra

Jag har använt H6 och lillebror H4 under ett par år och tycker kvaliteten är helt godkänd. Regn inga problem men såklart vindkänsligt. Förvånansvärt liten packvolym. Ett tips är att köpa myggnät på meter och hänga till ingångarna till "vardagsrummet".
 
Har kört med ett H4 under totalt sex veckors camping nu i sommar. Ger ett väldigt gott intryck stabilitetsmässigt, vi hade ett par dagar med kulingvindar på en ganska exponerad tältplats där grannens noname kupoltält lade sig platt utefter marken, vårt H4 klarade sig utan problem med kortsidan mot vinden. Men så fäster jag alltid alla stormlinor också... Skulle jag tälta i helt oskyddad terräng skulle jag nog se till att förlänga stormlinorna, som tidigare påpekats. Tältpinnarna är rätt kass, tunga stålpinnar som böjs alltför lätt så jag bytte ut dom mot ett gäng (24 st!) Y-beams från Alpkit.com, ger betydligt bättre fäste, är mycket lättare och hållbarare. Regntätheten är bra och väl placerade ventiler och stora meshpaneler gör att det är bra ventilerat även när det regnar och är fuktigt ute.

En av de korta tältbågarna som spänner ut taket över "absiden" fick en spricka vid första uppsättningen vilket var väldigt irriterande (har aldrig hänt mig förut med något annat tält), men Outnorth.se hanterade det föredömligt smidigt vid reklamationen - det räckte med ett mail så låg det en ny båge i posten nästa dag! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
Avslutatmedlemskapx Erfarenheter av Sjangeli III? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.