Everest tält erfarenheter?

Hej!
Vi är 3 st som ska upp o vandra i kebneområdet nu i sommar. Har fått låna ett Everest 3 manna tält men är lite osäker på om detta håller måttet för en vecka i svenska fjällen. Vad tror ni? Har ni någon erfarenhet av everest tält? Vi ska vara iväg i en vecka.
 
Det funkar nog, men jag skulle nog satsa lite mer på utrustningen. PS. De har schyssta bärväskor på IKEA, i blå plast, bara 5 kr st.
 
Visste väl att det skulle komma nån sån kommentar. Ja självklart skall man köpa ett hilleberg för 8000 när man ska vandra en vecka. För kännedom så har jag ett bergans compact 2 själv som jag normalt använder men då vi är 3 denna gång blir det för litet.
 
Jag tror Everest har en serie som kallas "advanced technology", eller liknande. Detta är deras premiumutrustning. Om tältet är en del av detta fungerar det säkert utmärkt, annars är det nog tveksamt...
 
Så länge vädret är ok så duger dom flesta tält. Problemet kommer med dåligt väder.
Blåser det till så är man rätt glad att man sitter i ett hilleberg. Och jo, visst kan man hitta bättre och sämre tältplatser. Det är bara inte alltid man hittar dom bästa tältplatserna.
Har du funderat på att låna ett tält?
Kjell
 
Hade för några år sedan ett tält från Everest(kupol med absid, 4 pers) och var ute och campade med familjen. Fick efter ett par dagar fullständigt psykbryt på dragkedjor som kärvade och till slut gick sönder, tälthelvetet fick stanna kvar i campingplatsens container när vi åkte hem...

Kan ju vara som någon sa att Everest har olika serier av tält(det jag hade var inget man ville bära omkring på) och att kvalitén på exempelvis dragkedjor är bättre på dessa.

Sånt strul vi hade kunde med lite otur blivit direkt farligt i riktigt tjurigt fjällväder.

Hoppas du hittar ett lämplig tält.

//Johan
 
Jag har inget emot billiga grejor, och blandar själv i min utrustning. Men uppe i Kebnefjällen så har du problemet med mycket vind och mycket regn. Tältet kommer inte att läcka i väven om det läcker utan i såna fall p g a att sömmarna har stretchats ut i vinden. Detta är inget större problem om det är ett tvåväggstält (inner- och yttertält). Ett problem som är svårt att handskas med är om en tältstång, som jag antar i detta fall är av glasfiber, bryts av i vinden. Har själv råkat ut för det när vi rekade utrustning och då blåste det inte särskilt mycket.
Men, förra året mötte vi flera personer i Kitteldalen som låg i billiga festivaltält från stadium och de klarade sig - dock var de bara där en natt.
Ett tips är att ta två små tält istället: ditt och ett till.
Lycka till.
 
Familje/campingtält

Vi har ett 4-manna familjetält från Everest, numera pensionerat som lektält. Det har varit med på campingplatser och turer där vi slipper bära på det, väger >8kg. Det har funkat kanon så länge vädret är ok, men om det bara blåser friskt så viker sig stängerna, pinnarna släpper och linorna slackar. För priset vi betalade så är vi ändå helnöja. Vi har sovit gott ~20 nätter, huvudsakligen på Gotland i juli.
 
Oj Kan det bli så kallt på Gotland i Juli.


Tält.
Man kan få tag i begagnade tält ganska billigt, har tom kommit över ett gammalt fjällräven på myrorna , eller om det var läkarmissionen, behövde inte tältet men till priset av en lunch fick jag ett tält till i perfekt skick.

Låna tält . hör på jobbet - i trappuppgången (sätt upp en lapp ).

Tält tillhör säkerhetsutrustningen när man lämnar civilisationen,
 
Travel bike 2

Tjena!

Jag har inga erfarenheter av Everest tält, men jag har sett att det finns medlemmar på Utsidan som äger o har recenserat just detta Everest tält med goda vitsord, tror de kostar runt 1000 lappen. Lycka till.

Med vänlig hälsning, Nicklas
 
Kvalitet gäller

När det är vackert väder dugar allt. Problemet är när man är i fjällen och det blir överhandsvädaer, rejäl blåst och spöregn. På fjället gäller att man har rejäla grejor. Har suttit i ett Fjärllräven Sjangelii (?). Och svurit över bågar som böjer sig ner tilmarken och sömmar som läcker. Nej det är mycket man kan kompromissa med på fjället men inte tältet. Testa att låna eller köp ett begagnat Hillleberg på blocket och sälj det igen när ni kommwr hem. Ni förlorar inga pengar men får en garanterat skön fjällvistelse!
 
Jag har ett Everst bike 2 (lite osäker på modellbeteckningen) och det har vi använt de senaste sex åren på korta turer i både gassande sol och hällande regn, och det har funkat fint. Men det är nog så att man kan ha tur när man köper everest, eller så har man det inte. Ojämn kvalitet är väl det man kan säga.
Jag gillar idén att ta två mindre tält, för om ett av dem pajjar så går det till nöds att klämma in sig i det andra. Fast det blir antagligen en högre totalvikt att släpa på.
Go tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
österdahl Tält Everest Travel Bike 2 - nybörjarfråga. Bo och sova 15
mtelgon Everest och McKilney är de prisvärda tält? Bo och sova 19
bergh Everest tält? Bo och sova 14
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
Brato Everest ADV Light vs The North FAce Big FAT FROG 2 Bo och sova 6
lingerts Everest Freestand Bo och sova 9
lipstick Fråga om Everest travelbike 2 Bo och sova 4
Motormannen Everest Adv Light 2 S12 Bo och sova 11
Karpaterna.se Everest Flexible Mat Bo och sova 7
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
The Lapp EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 7
mler Everest sovsäck? Bo och sova 9
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
mickehero Sovsäck - Everest Travel -5 Bo och sova 6
xnation Everest Flexible 2-3 Bo och sova 4
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.