Therm-a-rest - erfarenheter?

Jag uppskattar funktionen och bekvämligheten hos ett uppblåsbart underlag, men nu börjar jag tröttna rejält på att det går hål i dessa madrasser trots försiktighet. Jag känner dessutom flera som haft dessa problem och säkert investerat i 2-3 st.

Är det någon idé att köpa dessa liggunderlag överhuvudtaget idag? Det är rätt trist när man plötsligt blir utan mitt ute på fjället.. Går det inte att göra dessa mer hållbara? Då kanske vikten blir högre?

Vad har ni för erfarenhet av uppblåsbara underlag och har ni något tips på hållbart?
 
Oj då! Det var som.... Med mina egna erfarenheter av dels ett av de tidigare uppblåsbara therm-a-resten (1-kilos, grön/brunt, ca 3 cm tjockt), neoair och neoair xlite så tycker jag du haft ordentlig otur. Jag har aldrig haft problem med att de går sönder. Numera, är det även en hund som spatserar omkring inne i tältet och ändå har inget gått sönder.

Det är svårt att ge råd. känner jag mig själv rätt hade jag nog, bittert, givit upp. Z-rest är ett riktigt bra alternativ annars.

Vet du var någonstans det går hål? Är det på undersidan eller ovansidan? Om det är ventilen kanske det går att reklamera? Är det undersidan kan kanske något tunnt, lätt skydd undertill hjälpa. Vi brukar lägga en tillskuren bit av expeds doublemat (tror jag det är, några mm tjockt, svart evazote) under våra neoair. Är det på ovansidan är det nog dessvärre du själv som orsakat skadan. Använder du liggunderlaget utanför tältet?

Peter P.
 
Jag använder ett Therm-a-rest tror modellen heter trail light eller liknande. Inga hål eller strul med ventilen när jag har använt liggunderlaget, har nog runt 20-25 utenätter per år. Det är minst 4-5 år sedan jag köpte det, så det har hängt med ett tag alt från fjällen, gotland, sörmlandsleden mm så ev problem borde ha visat sig.

Vad är det för modeller som du har haft problem med?
 
Tror man skall vara väldigt försiktig med upplåsbara och särskilt med de ultralätta.

Kollar du på Thermrestest.com så är ett vanligt förekommande ämne hur man reparerar dom
http://www.cascadedesigns.com/therm-a-rest/FAQ

http://youtu.be/KK-gQToynPk

Jag köpte ett SIM LITE UL
X_EXPEDSIMLITE38MUL_1.jpg

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EXPEDSIMLITE38MUL

efter första vandringen med enbart Tarp var det 2 långa repor i det ==> ligga på marken/granris under resterande 3 dagar

Lesson learned
  1. Ta med reparationskit
  2. Ultralätt innebär också svagare grejer. Gör man riktiga utflykter som att vandra i fjällen skall man se till att det är stabila prylar/tält etc man har med sig
  3. Använder man liggunderlag som är uppblåsta kolla var man lägger det. De passar nog bäst på släta klipphällar eller i tält
  4. Laga uppblåsbara liggunderlag är inte trivialt. Thermarest har 2 olika kit och det enklare känns inte stabilt
  5. Skall du vandra i fjällen och vill vara säker att ha fungerande liggunderlag så skulle jag välja icke punkterande

Fast and light repairkit som jag tycker fungerar halvbra
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THERMFLREPAIRKIT

Universal som är mer stabilt
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THERM_REPAIRKIT_2010
 
Jag har haft ett Thermarest i 3 år och har inte öppnat påsen med laglappar som jag köpte samtidigt.

Jag är inte heller känd för min varsamma behandling av materiel.



Sent from my fucking telephone using Tapatalk
 
Tack alla för att ni delade med er av era erfarenheter.

Det första var ett Thermarest Neo Air som gick sönder i sömmen, som ovanstående beskrivit så är nog dessa lätta varianter riktigt ömtåliga. Det andra var ett mer gediget Thermarest (minns ej modellen) som fick ett litet litet hål på undersidan, tillräckligt för att inte hålla luften hela natten men för litet för att kunna laga..

Inför vandringen nu i augusti köpte jag ett nytt Thermarest för kvinnor med skumplast i, också uppblåsbart. Det har verkligen hållt måttet, och jag tror att det delvis är för att det är "fyllning" i det. Jag hoppas att jag bara haft otur med föregående underlag och att det nya ska tjäna mig väl i några år framöver...
 
Hej.

Jag har ett Thermarest X-therm. Jag valde det före X-lite endast för att det var kraftigare väv.
Jag har använt det ca 20-25 nätter och hittills utan problem.
Jag använder det endast i tältet. Vid raster har jag ett enkelt sittunderlag á 29:- på OK.
Men jag håller med om att gram-jakten skapar problem.

God tur / Magnus
 
Jag har två Therm-a-rest, ett Prolite Plus och ett TrailPro. Vi har även några McKinley (Intersport, troligen tillverkade av Pacific Outdoor) modell Moana170 och Discovery 170 i familjen. Har aldrig haft något problem eller punka på några av dessa underlag trots flera års användning. Vi använder dock bara liggunderlagen i tält och jag kollar alltid tältplatsen för vassa föremål.
 
Har ett Therm-a-Rest Trail Lite Large som jag köpte för tre år sedan. Har aldrig haft hål i det. Det finns ett lagningskit att köpa speciellt för Therm-a-Rests uppblåsbara liggunderlag.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THERM_REPAIRKIT_2010

Ett sådant investeterade jag i direkt efter att ha köpt liggunderlaget. Skulle inte alls vara kul att få punka mitt i en 14-dags vandring.

Jag är supernöjd med Trail Lite. Sover som en prins. Min enda invändning är att det ytan är lite glatt. Lutar tältet så ligger jag på sidan av liggunderlaget på morgonen. Finns kanske andra modeller med högre friktion.
 
Det känns lite som att jag haft lite otur med mina underlag (och kanske inte tillräckligt försiktig?). Men jag hoppas som sagt på mitt senaste Thermarest köp, som jag för övrigt kan rekommendera alla tjejer som vill sova extremt bra i tältet :)
 
Försiktighet...

...är en dygd när man har närkontakt med uppblåsbara. Har själv haft 2 olika thermarest mellan 1993 och 2003, då gjordes ca 70-80 dygn/år. Inga problem.

Sedan 2006 gäller Expeds underlag (inte UL). Numera ca 30 dygn/år. Inga problem.

Strikt användning i tält, aldrig utanför, marken sticks ofta...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.