Erfarenheter liggunderlag

Hej,
Jag behöver införskaffa ett liggunderlag efter att för många år lidit med hela kroppen av min gamla (men lätta) skumplastrulle. Kvalitet och funktion är viktigast, jag vill kunna använda det året om utan onödig vikt. Jag är ganska lång (193 cm). Enligt all marknadsföring pekar mycket på Therm-a-Rest ProLite 4 Large, men jag värdesätter åsikterna här mer än en annons. Erfarenheter från detta aller andra rekommendationer?

Tack!
Jonas
 
Kolla även Exped:s grejor. Jag har ett med dun som gick loss på 1300 kr. Grymt skönt men inget man rulla ut på en rast och tar en stund a pumpa upp. Sen fick jag hål i mitt pga tjejens hund :)
 
tack för tips

Hej Niklas,

Tack för tipset. Jag gjorde några jämförande sökningar och merpartern verkade positiva till Expeds Downmat. Jag har beställt en 7cm xl från addnature.com och hoppas att 400g extra är värt en nära-sängen-upplevelse ;-)

Gick det bra att laga den efter hundens framfart?

Jonas
 
Det hände på höstens sista övernattning ute så det får åka med i duschen nån dag framöver. Borde inte vara svårt att hitta hålet. Liggunderlaget är ruskigt skönt och väldigt litet hoppackat så jag tror inte att du blir besviken. Jag har också DownMat 7.

Såhär pumpar man med packpåsen förresten: http://se.youtube.com/watch?v=lGuMLopq370
 
Senast ändrad:
Jag har ett Therm-a-Rest ProLite 4 Large som jag är nöjd med.
Relativt snabbt att fyll / tömma och hyffsat bekvämt.
Körde tidigare med luftmadrass, som jämförelse var den bekvämare men kall och tung.
Ångrar inte mitt val.
 
Jag är själv i köpartagen och funderar ungefär i de här banorna.
Exped downmat verkar de flesta vara nöjd med. Det är dock ingen man tar fram vid lunchrasten verkar det som och personligen skulle jag vara lite nervös att vintertälta med "bara" en luftmadrass som kan gå sönder om man har otur. Eftersom jag själv inte är ekonomiskt oberoende så går tankarna på att köpa ett "äggkartongs-underlag", Z-rest eller vad den heter, som grund. Sedan köpa en smidig och lätt luftmadrass som inte har dun i sig. Eventuellt en Big Agnes som det pratades om i några andra trådar.

Kan nämnas att äggkartongen skall användas ofta iom kajakfärder efter jobbet och då känns inte downmat rätt väg att gå. Å andra sidan verkar Downmat vara något som man kan ta med sig till kompisar om det är dåligt med sovplatser och ändå inte vakna upp som en zombie. Gäller att fudnera igenom vilket område man ska använda saken inom.

Jag ser dock framemot fler alternativ och hur andra funderar/löst situationen. Hade jag haft kosingen så hade jag nog inhandlat både ett Z-rest samt en Downmat 9 DLX. :)
 
Förtydligande. Exped känns inte alls så känsligt men hund ovanpå var nog inte optimalt. Jag skulle säga att DownMat är riktigt bra om man inte tycker att det är åt helsike för tungt (som lättpackarna). Det är väldigt kompakt hoppackat och väldigt varmt, varmare än man tror pga dunet, och mycket mycket skönt att sova på. En direkt nackdel är att man inte snabbt kan rulla ut det på raster så jag har med en sittlapp på topplocket för att lösa den saken. Inte lika skönt som att lägga sig raklång under rast dock.
 
Hållbarhet är en viktig funktionsfaktor anser jag. Jag känner flera vars luftmadrass-med-skumplast, liksom mitt eget thermarest, läcker. Finns det någon som använt ett thermarest eller liknande under ett antal år utan att det blivit hål? Är det en bra idé att ha ett tunt liggunderlag under?
 
Jag inhandlade 3 stycken uppblåsbara liggunderlag för några år sedan och 2/3 har gått sönder. Det var dock ett billigare märke än thermarest men ändå inte "Biltema-grejer".
Som sagt, det är svårt att hitta ett underlag som både är enkelt att ta fram till lunch, varmt, bra komfort när man ska sova, tåla både värme och kyla samt vara hållbart. Man måste alltid tumma på någonting. :)
 
Levererad

Underlaget kom igår. Jag måste erkänna att pumpa upp det var lite omständigare än jag trodde, men det är kanske en vanesak. Går ännu inte riktigt på två minuter, och dessutom den längre varianten kräver väl mer luft.

Imponerande liten packvolym!

Om ett par veckor ska jag prova den, och då tillsammans med en kompis som har en nyinköpt Therm-a-rest ProLite. Jag lovar att återkomma med en jämförande utvärdering, naturligtvis helt objektiv ;-)

Jag såg också att Exped nu har en variant med inbyggd pump och syntesfyllning.
 
Jag håller med om att det är lite mekigt men väl värt det med tanke på hur mycket bättre jag sover. Visst kollade du filmlänken jag la in på hur man snabbast fyller det?

Underlaget kom igår. Jag måste erkänna att pumpa upp det var lite omständigare än jag trodde, men det är kanske en vanesak. Går ännu inte riktigt på två minuter, och dessutom den längre varianten kräver väl mer luft.

Imponerande liten packvolym!

Om ett par veckor ska jag prova den, och då tillsammans med en kompis som har en nyinköpt Therm-a-rest ProLite. Jag lovar att återkomma med en jämförande utvärdering, naturligtvis helt objektiv ;-)

Jag såg också att Exped nu har en variant med inbyggd pump och syntesfyllning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Polar300 Erfarenheter av Urberg Rapadalen? Bo och sova 8
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
Avslutatmedlemskapx Erfarenheter av Sjangeli III? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.