Erfarenheter av Urberg Rapadalen?

Hm, jag försöker vara förnuftig nu...familjens antika gamla Tarfala
har beslutats vara väl efter bäst-före-datumet:

Hur är Urberg Rapadalen, 3-Personers Tunneltält 3.3 kg från Outnorth [för ~2000kr]
jämfört med konkurrensen om man avser 1 till 2 veckor längs Kungsleden t.ex? i juli-augusti ?
Är verkligen ett HB Kaitum 3GT över 8000kr 'bättre'- sommartid?
Vikten är ju faktiskt t.o.m 0,8 kg lägre ... Någon som har använt ett Rapadalen sommartid i fjällen,
kanske till och med i Rapadalen? ;-)
 
Jag har ett Urberg Rapadalen, dock bara använt det i Mälardalen under sommaren under 7-8 nätter. Det klarade tältet utan problem även om det ösregnade en natt. Blåst har jag inte haft heller. Inte heller ett HB att jämföra med. :-/
 
Har inget att jämföra med men jag och flickvännen använde förra veckan Urbergs 2p Tunneltält som ser väldigt likt ut och har lika specifikationer. Vi gick jämtlandsleden och hade fyra tältnätter, varav en runt 0°C och mycket vind, och en med mycket regn. Fungerade utmärkt! Lite fuktigt på insidan någon morgon, men det var nog snarare kondens.
 
Jag köpte till slut ett Rapadalen i våras (i slutet på april, när Outnorth erbjöd mig 20% rabatt). Nu har jag börjat fippla lite med tältet (inget är ju färdigt när man köper det nuförtiden) och det första som åtgärdats är de tråkigt mörkröda (iofs med en ljusreflekterande kardel invävd) tältlinorna. De ersätts med självlysande paracord istället - mycket bättre nattetid för att minska snubbelrisken... Satte samma paracord på blixtlåslöparna och påsförslutarna också - det lär inte skada. Det ska bli intressant att se resultatet med tältet uppsatt - nu i midsommartid är det inte mörkt nog antar jag.
 

Bilagor

  • PICT8514-72dpi.jpg
    PICT8514-72dpi.jpg
    157.8 KB · Visningar: 1,407
PS
Lindeman skrev i ett annan tråd om Urberg Rapadalen:
Outnorth är ju en stor och seriös aktör - skickade de verkligen inte med en instruktion/ manual för tältet ? Skulle ringa dem direkt och be om detta eller i alla fall ett par korta instruktioner över luren. ... Lycka till - ett riktigt bra tält för pengarna som jag förstår :) !
Och: Jag kan tyvärr bekräfta att det inte finns minsta spår av någon instruktion med i tältleveransen. Inte heller på produktens hemsida har Outnorth behagat lägga någonting i pdf-format. Det är minst sagt svagt agerat! Alla har inte tummen på sidan av handen och en instinktiv känsla för hur saker och ting skall hanteras...
 
Jag köpte till slut ett Rapadalen i våras (i slutet på april, när Outnorth erbjöd mig 20% rabatt). Nu har jag börjat fippla lite med tältet (inget är ju färdigt när man köper det nuförtiden) och det första som åtgärdats är de tråkigt mörkröda (iofs med en ljusreflekterande kardel invävd) tältlinorna. De ersätts med självlysande paracord istället - mycket bättre nattetid för att minska snubbelrisken... Satte samma paracord på blixtlåslöparna och påsförslutarna också - det lär inte skada. Det ska bli intressant att se resultatet med tältet uppsatt - nu i midsommartid är det inte mörkt nog antar jag.


Lite svårt att få hem ett uppsatt tält på posten....
 
Nu har det varit uppsatt (dagtid) för första gången - med dom nya självlysande paracord-linorna... Det här kommer att bli en bra ersättning för vårt numera antika Tarfala ryggåstält. Med några fler övningsuppsättningar och -nerpackningar så kommer sträckningen att bli bättre... Fördelat på två bördor (i varsin Exped Waterproof Compr. Bag S) så blir det här tältet perfekt för 2+ personer.
 

Bilagor

  • PICT8537-72dpi.jpg
    PICT8537-72dpi.jpg
    85.6 KB · Visningar: 1,700
Perspektiv

Själv är jag ju Hillebergsfantast. (Har både 1,2 och 3 pers) Mest för att de finns och att jag har råd. Men så ibland kommer det över mig. Känslan av att vi gör så stor pryl-grej av det här med friluftsliv nuförtiden. Jag menar, folk har ju gått och bott på tex fjället i alla tider. Utan diverse UL-high-tech-super-duper-extra-multi-åka-till-rymden saker. Minns bara när jag började med friluftsliv på riktigt på tidigt 90-tal. De tälten vi hade då var väl inte hälften så avancerade och slitstarka som det du köpt för en billig penning... Men det funkade det också.

Har i alla fall sparkat liv i en gammal Skarja-rygga :) bara för att det funkade då och det funkar nu...
God tur!
 
Tjena - skulle någon med ett Rapadalen kunna ge mig måtten på aluminiumbågarna
så vore jag tacksam. Kan inte hitta den informationen någonstans. Med vänlig hälsning Per
De två silverfärgade [Ø8,5mm] är 314cm hopsatt, med 7 delar som vardera är 48cm när det är isärtaget.
Det kopparfärgade [Ø8,5mm] är 348cm hopsatt, med 9 delar som vardera är 42cm när det är isärtaget.
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
Knall Helsport Reinsfjell SL 2 - erfarenheter? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
emiljo Jungle blanket UQ/TQ erfarenheter? Bo och sova 10
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
qy Erfarenheter av Enlightened Equipment Revelation Quilt Bo och sova 5
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
LettiBax Erfarenheter av Snugpak Scorpion 3 Bo och sova 0
eklund erfarenheter av comfort liht flat från sea to summit? Bo och sova 0
ihe Synpunkter/erfarenheter Luxeoutdoor Sil-minipeak Bo och sova 7
Sacki Quechua-tält erfarenheter Bo och sova 1
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
ilves Erfarenheter av Golite tält.? Bo och sova 9
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
flierman Pinguin tält - erfarenheter? Bo och sova 2
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
dimmspiken Everest tält erfarenheter? Bo och sova 24
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
bengtfalke Erfarenheter av Thermarest NeoAir Xtherm Bo och sova 1
yps Erfarenheter - Big Agnes Copper Spur UL4 tält? Bo och sova 3
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
Glännman Fjellheimen, erfarenheter ? Bo och sova 7
hedtjarn Pop-up tält! Erfarenheter? Samt tälts generella regnbeständighet Bo och sova 2
hartvig77 Är Hilleberg = massa Kondens?? Erfarenheter? Bo och sova 10
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
votiv Hilleberg Rajd - Några erfarenheter? Bo och sova 0
Erik_Svensson Erfarenheter av GoLite Ultra Quilt och PHD Minimus 300? Bo och sova 22
JGK Erfarenheter liggunderlag Bo och sova 15
Vandrare Korta liggunderlag, dina erfarenheter Bo och sova 25
gunnargren Några erfarenheter från dessa tält Bo och sova 0
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
johlan Erfarenheter av Moraine 33? Bo och sova 0
miyata erfarenheter av primus bifrost Bo och sova 0
nosquire Erfarenheter av Marmot tält? (och sovsäckshjälp!) Bo och sova 0
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
krutnisse Hilleberg's Kaitum.. erfarenheter ?? Bo och sova 0
Läraren Erfarenheter av Marmottält Bo och sova 3
k_b erfarenheter av fjällräven skule shape R/S 2? Bo och sova 9
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
folsomswede Erfarenheter Bo och sova 3
lassebubben Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter? Bo och sova 12
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
Avslutatmedlemskapx Erfarenheter av Sjangeli III? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.