Haglöfs ultra pro #40 erfarenheter?

Hejsan
Snart är det vinter och då åker vita blixten på!
jag har börjat titta på olika sovsäckar av lite grövre vinterkaliber utan "dunpriser".
Jag skulle gärna vilja höra lite olika erfarenheter
om olika märken och vinter säckar. Den jag tittat speciellt på är haglöfs ultra pro #40 kostar bara 1900:- enligt deras katalog är den varm och behaglig eller skall jag gå på en ajungilak denali winter för att vara säker? Andra märken som är bättre? ge mig förslag och ideer.


Dubbla liggunderlag på vintern ?
guidelite,z-rest?
Eller räcker det med 2st vanliga betongmattor? köpta på bygglagret?

Tackar för svar ....
Vanliga hälsenor/Lassebubben
 
Jag har goda erfarenheter av mina Ajungilaksäckar men jag har talat med andra som har nyare dito och som inte har lika goda erfarenheter, iallafall vad gäller livslängden. Jag har dock ännu inte träffat någon som anser att Haglöfs är bättre än Ajungilak (Mammut)... ;)

Mina egna erfarenheter av Haglöfs sovsäckar är allt annat än goda men det skall också sägas att de har blivit avsevärt bättre på senare år av vad jag sett och hört.

Om jag skulle köpa en billig vintersäck så skulle jag kolla på de säckar som North Star Trading säljer. De har bl.a. ett eget märke med dunsäckar till bra priser. RP-säckarna verkar också rätt prisvärda. Generellt så tycker jag och de flesta seriösa sovsäckstillverkare att det är dun som gäller om du skall ut i riktigt kalla förhållanden. http://www.roberts.pl/ har billiga alternativ och jag vet att någon här på Utsidan beställt säck från dem och varit nöjd med både pris och funktion.

Två liggunderlag är väl närmast en regel för vinterturer... :)
 
Haglöfs

Hej

Jag hade en Haglöfs Ultrapro #40 vintern 2002, men var klart missnöjd. Visserligen hade jag en medium-säck, och är bara 170 lång. Det är möjligt att jag skulle ha haft en small så att det inte blir så mycket luft att värma. Jag frös fastän det bara var -20. Jag bytte inför 2003 till en Ajungilak Tyin Arctic <180 cm och tycker den är varmare (Sov gott i -27) Jag vill dock varna för att köpa en <180 om du är 180, för jag tycker min är precis lagom lång. Testa i butik innan du slår till!
Bortsett från temperaturangivelsen på Haglöfs tycker jag att det var en sköns säck med en del finurliga lösningar. Nackdel med Tyin är den korta dragkedjan - visst är den lång nog, men det finns ingen stopp på den, så att det är lätta att dra ur den. Den är inte svår att styra in i blixtlåset igen, men det är ett irritationsmoment.

/Jimmie
 
Denali artic

Hej Lars!
Jag kan "varmt" rekommendera Ajungilaks värstingsäck Denali artic. Jag har sovit i minus 32 under bar himmel, med endast ett underställ (fleece) på kroppen.
Det var en känsla att krypa ner och känna värmen som ”utvecklades” i säcken första gången. Är det varmare än – 10 kan jag inte använda den.
Säcken är uppbyggd i tre lager, både över och undersida, vilket få anses vara ett krav för en rejäl vintersäck, i alla fall om man vill ha marginalerna på sin sida när kung Bore säger ifrån.
Säcken är enkelt konstruerad. Det finns en 90 cm dragkedja med en mkt rejäl muff, inget kallras som jag var rädd för (helst skulle jag inte vilja ha ngn dragkedja). Säcken är lång och rymlig, så att man kan ligga med full mundering på, och rymligheten har inte påverkat komforten!
Denali Artic tar plats också, en ryggsäck över 100 liter krävs säkert, bäst blir det med pulka.

Kruxet är vikten, 3.7 kg! Fast det är normalt när vi pratar om syntetiska extremsäckar. Se på Helsports värstingssäck Artic super, 4.4 kg! Den består av tre delar, fuktspärr, innersäck och den tjocka yttre säcken. Innersäcken kan användas på som sommarsäck och den tjockare som god 3-säsongerssäck.
Priset på Denali artic, 2990 kr tycker jag är hyfsat (Helsport Artic super – 2999 Nkr). Fast frågan som jag tycker är viktigast för dig är nog om du verkligen behöver en extremsäck. Skall du ut på tur i dec – mar i fjällen/norrlands inland kommer du att behöva en. Annars finns det billigare alternativ.


Adresser till Ajungilak och Helsport:
http://www.ajungilak.no/
http://www.helsport.no/NO/default.asp?G=803&P=796

Lycka till!

Med vänlig hälsning Hasse
 
Re: Denali artic

Röksvamp; sa:
.....
Jag kan "varmt" rekommendera Ajungilaks värstingsäck Denali artic. Jag har sovit i minus 32 under bar himmel, med endast ett underställ (fleece) på kroppen.
Det var en känsla att krypa ner och känna värmen som ”utvecklades” i säcken första gången.
...
Använde du fuktspärr då? Om inte; hur gick det med isbildning i säcken?
 
Re: Re: Denali artic

...
[/QUOTE]
Använde du fuktspärr då? Om inte; hur gick det med isbildning i säcken? [/QUOTE]

4 dagar i 20 - 32 minus (nyår - 01) generade is nere i fotändan, men int så mkt. Fast av tidigare debatter att döma bör man ha en fuktspärr vid längre turer. Frågan tycks återkomma.
Jag provade en egen fuktspärrsvariant av byggplast (tjockt och tåligt), fann det onödigt då jag endast är ute i några dagar (än så länge).
Säcken är bara använd under 9 nätter varav 8 av dessa var kalla (under 20 minus), en natt i 6 minus, fast då var det för varmt.
Således kan jag inte ge en proffesionell bedömning (rescension alltså) utan bara delge mina erfarenheter.
Vi får väl se hur det blir när man mognat för längre turer d.v.s. en mer omfattande erfarenhet av säcken.
Förresten har jag en gammal Caravansäck god för 15 minus som annars är helt suverän med en flecceinnersäck för mer moderata temperaturer.


MVH Hasse
 
Har en Haglöfs Ultrapro #40 som vintersovsäck och den har funkat bra för mig. I bara kalsingar var -20 inga problem, dock hade jag ordentligt tjockt med markisolering. Så pris-nytta tycker jag att den duger även om det finns säckar för dubbla priset som har en del smartare lösningar och lägre vikt..
 
Om vi snackar vikt så väger haglofs säcken 2800g
ajungilak säcken 3790g, 1 kilo mer alltså.
Det måste ju betyda att det är mer stoppning i den= varmare. (Men är det värt att konka omkring på 1 kilo mer om man är lika varm i 1 kilo mindre :))
Priset på denali arctic ligger ju då också 1000 kronor mer än haglöfs säcken. Jag är trots allt en fattig frilufts intresserad människa, så håller man sig varm för 1000 kronor mindre kanske med en fliecesäck i säcken så är jag glad :)

Synd att alla köper ajungilak för man får ju inga utförliga reflektioner om dem andra märkena....iofs så måste ju det betyda att ajungilak är märket man skall ha...:)

Vanliga hälsenor/Lassebubben

ps.tack för svaren hittils skall försöka höra mig runt ännu mer om olika säckar med lite mer klös i..
(Jag är studerande i norrlands inland och kommer bringa mycket tid ute i naturen).ds
 
oj glömde en sak...vad är en fuktspärr?
nånting som tar bort kondens och hur går det till?
hmm...kommer inte på nån bra lösning i min hjärna :)
 
Som tidigare nämnts...

Om du vänder på slantarna kan jag rekommendera north star tradings (www.northstar.se) egna säckar "arctic alpine design".

Jag köpte deras minus fem-säck och om dess varmare storebror är i samma klass är det ett bra köp.

(Polar extreme, komforttemp -25 grader, 1940g, 2790:)
 
lassebubben; sa:
Om vi snackar vikt så väger haglofs säcken 2800g
ajungilak säcken 3790g, 1 kilo mer alltså.
Det måste ju betyda att det är mer stoppning i den= varmare. (Men är det värt att konka omkring på 1 kilo mer om man är lika varm i 1 kilo mindre :))
Priset på denali arctic ligger ju då också 1000 kronor mer än haglöfs säcken. Jag är trots allt en fattig frilufts intresserad människa, så håller man sig varm för 1000 kronor mindre kanske med en fliecesäck i säcken så är jag glad :)

Synd att alla köper ajungilak för man får ju inga utförliga reflektioner om dem andra märkena....iofs så måste ju det betyda att ajungilak är märket man skall ha...:)

Vanliga hälsenor/Lassebubben

ps.tack för svaren hittils skall försöka höra mig runt ännu mer om olika säckar med lite mer klös i..
(Jag är studerande i norrlands inland och kommer bringa mycket tid ute i naturen).ds
Kolla in Ajungilak Arctic också. "Komforttemp". -5 till -35, vikt 2450 g. Denalis extra 10 graders "komforttemperatur", dvs. -5 till -45 grader, kostar alltså kilot i vikt.
http://www.recon.se/Sovsackar/tyinartic.htm

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SixtenStolpskott Haglöfs Ultra Pro #18 - Anyone? Bo och sova 4
Maria~ Sovsäck Haglöfs Ultra Pro 18 Bo och sova 2
Niclas Haglöfs Ultra Bo och sova 3
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
llorona Haglöfs LIM, tillräckligt för fjällvandring? Bo och sova 33
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Peter77 Haglöfs Astrolite -1 för 595 på outdoorexperten. Bo och sova 0
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Forester Haglöfs Leo Bo och sova 3
pernissila Sovsäck: Haglöfs Astrolite 2S, bra? Bo och sova 2
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
maanon01 Haglöfs Blacklite II Bo och sova 2
Ringblom Haglöfs Shosho sovsäck? Bo och sova 5
HPP Haglöfs Hypna sovsäck Bo och sova 2
niklaz Begagnat Haglöfs Twin Peak - nåt att ha? Bo och sova 5
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
jonas72 Haglöfs Zensor Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
Namgas Haglöfs Zensor 2s eller 3s??? Bo och sova 7
RDu Haglöfs Goga Nordic Winter Bo och sova 2
tompa_m Haglöfs blir japanskt Bo och sova 11
Stiffmeistern Söker äldre 1-manstält från Haglöfs Bo och sova 0
menkattmat Haglöfs sommarsovsäck, vilken modell? Bo och sova 2
albinh Haglöfs Zensor 1s Bo och sova 4
C_Johansson Haglöfs Goga Pro 12? Bo och sova 3
alven Haglöfs slutar med tält Bo och sova 35
Dontus Sovsäck Haglöfs Camp Lite Bo och sova 2
100826 Haglöfs lim-sovsäck?? Bo och sova 10
Erik_Svensson Haglöfs Hypna performance 6 Bo och sova 3
Sidsjöbäckis Haglöfs Genius 34 Bo och sova 2
majjen Haglöfs Double Peak Bo och sova 1
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
fahfne Haglöfs Znooz 3500 som vintersäck, Brådis Bo och sova 10
filto338 Haglöfs Genius Bo och sova 5
dacartman Hjälp med Haglöfs Zleep och Znooz Bo och sova 2
Grus grus Haglöfs är dåligt? Bo och sova 12
Stående Haglöfs Sovsäckar Bo och sova 24
vonlarsson Haglöfs Hypna eller annan 3-säsongs säck...? Bo och sova 16
estetdrägg Haglöfs Hotlite II? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Haglöfs outback eller Haglöfs Exitlite? Bo och sova 0
ixa Sovsäck Haglöfs Ultradown #5 Bo och sova 0
Tomas J Haglöfs Goga 12x, något att anmärka på? Bo och sova 3
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
roble Haglöfs sovsäck Hypna 500 Bo och sova 4
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
jamo Haglöfs Sleepingbag Cover Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...