Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter?

Som vanligt när det gäller sovsäckar så är mitt råd roberts.pl, dels finns deras Friend

Den går säkert att få huva på om du vill ha det.
Men sen är jag säker att det går att beställa valfri säck med ordentligt med utrymme för fötterna bara du ber om det, det sys efter beställning till väldigt rimliga priser! Du får tom välja färg..

Friend ovan med komforttemp för män på -2 och en vikt på 1050 gram då det är en av deras enklaste säckar med lite sämre du och innefektiv form så då går vikten upp lite, men fortfarande halva vikten från den du postade.. Och den går enligt min prislista på 109 euro, frakten ligger på 14euro, och det behöver givetvis inte tullas osv då det är innom EU.
Går även att bättra på vikten genom att ha bättre dun och byta yttertyg, det kostar inte så mycket som man kan tro.

Dock finns det som sagt väldigt många andra säckar där också!

Själv har jag 2 st säckar därifrån, supernöjd!
 
Hej!

Ok. Jag har inte jättekoll på de där med sovsäck, vilka fördelar har dun emot microfiber som är den andra varianten? Inte för säcken ska bli särskilt blöt, men fiber torkarväl fortare?

Antar vikten verkar vara en faktor.

Hur kommer de förpackade? Är de lätta att bära med sig?

Hur lång tid är leveransen?
Hur länge har du haft din säck?

Förstår mig inte heller riktigt på deras mått, vad menas med 160 with, är det runt säcken, eller är den 1,6 bred?
 
Hej!

Ok. Jag har inte jättekoll på de där med sovsäck, vilka fördelar har dun emot microfiber som är den andra varianten? Inte för säcken ska bli särskilt blöt, men fiber torkarväl fortare?

Antar vikten verkar vara en faktor.

Hur kommer de förpackade? Är de lätta att bära med sig?

Hur lång tid är leveransen?
Hur länge har du haft din säck?

Förstår mig inte heller riktigt på deras mått, vad menas med 160 with, är det runt säcken, eller är den 1,6 bred?

Blir dun genomblött säckar det ihop och är svårt att torka, men jag tycker inte problemet är särskilt stort, man får se till att inte blöta ner säcken, fördelarna överväger nackdelarna, det är betydligt lättare för samma isolering, det går att trycka ihop betydligt mer än syntet-isolering.
Dvs, en lika varm dun som syntetsäck är: Lättare och kompaktare nedpackad.
Dom 1050 grammen går defenitivt att banta om du ber om högre dunkvalitet och bättre tyg dvs Quantum eller Endurance, att byta tyg tror jag kostar ungefär 25-30 euro, sparar ungefär 100 gram eller nått i den stilen, med endurance blir den ju mer vattentålig också.

Säcken levereras med en enkel påse i vattentätt tyg i lagom storlek utan kompressionsremmar (som inte ska användas på dun ändå), dock läcker det ju säkert in vatten i sömmar och i öppningen om man doppar den i vatten.
Jag och många andra har sovsäckar i en dry-bag i lagom storlek men det gör man ju som man vill.
Båda mina säckar är _väldigt_ kompakta nerpackade.

Leveranstid ligger normalt på 3-4 veckor enligt min erfarenhet, efter att beställningen är lagd och man har valt färg och ev tillval, sen ska den ju sys också och sen skickas det normalt som ett litet postpaket men går även att få leverans till dörren.

Jag har haft mina säckar (av andra modeller, en sommar och en vintersäck) i 4 och 1 år ungefär, är supernöjd med kvalitet och detaljlösningar.

Vill du ha mer specifika svar än så får du nog höra med Roman som driver företaget.
Mailen är roberts@roberts.pl Specificera vad du är ute efter så löser dom det säkert åt dig! :)
 
Senast ändrad:
Och ja, jag är rätt säker att 160 är omkretsen. på insidan, dvs hela brädden när den är helt öppen (dragkedjan går ner i fotänden också så den går att vika ut som ett enda täcke om man vill)
 
Så med andra ord 80 "axelbredd" då?

Har slängt i väg ett mail med vad jag letar efter, så får vi se vad jag kan få för förslag.
 
Skall säcken vara vid i fotändan bör man för svalare förläggning ha den med extra stoppning i fotändan genom "fotlapp" då fötterna inte värmer som bröstkorgen. Precis som man kan behöva extra axelisolering för att slippa drag. Korv innanför blixtlåsen och välpassande huva som kronan på verket.
Av ivändarmodeller på sovsäckar finns det flera förutom rektangulära, siluettsäckar är en modell och tyskarna och amrisarna brukar göra säckar för storväxta.
Dun är det enda raka om man avser bära sin säck. Skräddarsytt behöver inte bli dyrare än konfektion.
 
ojo, men de är ju en liiten prisfråga också misstänker jag.

Inte direkt.
Jag ändrade kvaliteten och mängden dun till en mitt mellan 2 alternativ, förlängde dragkedjan och satte in en dunkrage i min säck, det kostade mig ~300 kr extra om ens det.

Alla modeller finns ju i medium och wide.. Och dom är väldigt bra att ha att göra med, så oroa dig inte!
Allt sys efter beställning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Yonaz Större sovsäck Bo och sova 15
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.