Tält eller hängmatta?

Är på väg till borneos regnskog och skulle vilja ha lite tips på vad jag ebhöver för att klara natten.

Jag pratade lite med min kusin som rest en del i regnskogar och hon sa att en hängmatta + regnskydd räcker (antar att hon hade myggnät också) men när jag läser på internet verkar de flesta ha tält. vad rekommenderar ni? Ett tält är väl antagligen lite tyngre och absolut omständigare att sätta upp än en hängmatta men ger också lite mera skydd.

Vad rekommenderar ni? Det känns lockande med en hängmatta bara, kan tänka mig att det ger mer inlevelse.

En lättare sovsäck kan jag tänka mig att behövs i båda fallen?
 
Utan att ha någon erfarenhet av regnskog skulle jag spontant säga hängmatta. Jag har själv en Hennessy Hammock (integrerat myggnät) tillsammans med tarp och det är vad jag skulle tagit med mig mot bättre vetande. Spontant skulle jag vilja komma upp en bit från marken samt att jag kan tänka mig att det kan vara svårare att hitta lämpliga öppna ytor kontra att hitta lämpliga träd för hänga upp hammocken.

Som kuriosa så använder ju många militära förband placerade i djungel hammock - det kan ju givetvis vara av helt andra anledningar i deras fall.

Hennessy har för övrigt en produkt för att utnyttja tarpen för att samla vatten. Det är något som kanske kan vara värt att titta närmare på för att få inspiration för en DIY-lösning.
AUTOMATIC FLY TENSIONER AND WATER COLLECTION SYSTEM[

Lycka till!
 
En hängmattan KAN ju också placeras på marken som ett tält, ett tält går normalt inte att hänga upp som en hängmatta.
 
Jo, min DD Travel Hammock har dubbel vattentät botten och meningen med det är att den ska kunna användas som Bivi på marken om det inte finns några träd. Kombinerad med en tarp så blir det alltså både hängmatta eller bivi.
 
Vet inte hur högt upp du ska. Men blir det några höjdmeter så kan det bli rätt kyligt på natten med tror jag - iaf var det det på fastlandet när jag var där under svensk höst. Kan vara bra att kolla upp när du väljer sovsäck.
 
Hennessey ser absolut bekvämast ut och smidigast att få upp, var köpte du din och vad fick du betala för den? De verkar ha lite olika modeller, vet du vad din heter?

När jag ser på priserna verkar DD billigare så det är ett lite svårt val just nu.vad fick du ge för din Peter?

Om ni råkar veta vad de väger är ju vikten också en viktig faktor.



EDIT: Tack för tipset om sovsäck, hur kallt ungefär tror du det blir högre upp? Kanske räcker att ha mer kläder på sig när man sover?
 
Jag gav 775kr för min DD travel inklusive frakt. Den väger ungefär 1 kilo tillsammans med rep och karbinhakar. Dom har ett set med hängmatta, tarp och "hammock sleeves" för 1049 + frakt. Riktigt bra pris tycker jag. Vad tarpen väger vet jag inte men den torde ligga på 700 gram ungefär.

Här en bra film om hur man "moddar" upphängningen på hammocken så att det blir snabbare och lättare att montera. Däremot går det inte att spänna så hårt som i filmen när man har inbyggt myggnät.
http://www.youtube.com/watch?v=B6ag9he2Z8w&playnext_from=TL&videos=jU5mBubwLlk
 
Jag gav ca 1450 kr för min min Hennessy Expedition Asym inkl. frakt. Då är frakt inkluderat samt en extra tarp och snake skins. Vikten är ganska precis 1 kg med den tarp jag använder (fick med en UL-tarp).

Jag skulle absolut rekommendera att köpa direkt från Hennessy Hammocks. Beställer du i deras web shop så skickar de från sin filial i London så du behöver inte oroa dig för tull / moms. De brukar alltid ha bra erbjudanden i sin egen shop. När jag köpte fick jag med en extra tarp samt rain skins (det senare anser jag som ett självklart tillbehör om du kör på Hennessy). Vid ett annat tillfälle fick man med en extra hammock (deras enklare modell - Scout) om man köpte en Hammock.
 
Visst är det Hennessys hängmattor som man kryper in i "underifrån"? Det ser ju otroligt smidigt ut, både att ta sig in och att ta sig ut men jag begriper inte riktigt hur man ska göra det samtidigt som man ska ha ett liggunderlag och en sovsäck. Om man vill ha en underquilt så fungerar det väl inte alls, eller?

Jag var länge i valet och kvalet vad gäller valet av hängmatta men eftersom jag är mycket uppe i fjällen och fiskar så blev det en DD Travel Hammock eftersom den även funkar som bivi eftersom den har vattentät botten.
 
Det stämmer!

De nyaste modellerna har faktiskt möjlighet att gå in genom blixtlåsad öppning på sidan såväl som kardborrad (självslutande) i botten. Den jag har är dock bara ingång i botten men det funkar jättebra när man fått kläm på det. Jag har själv inte använt den med underquilt men jag har läst att många gör det. Hennessy har själva ett system för 4-säsong som tillbehör. Jag ställer mig dock lite frågande till det.

För mig är det ett 2/3-uppblåst liggunderlag (kort modell) och sovsäck som gäller och det funkar.

Jag har ingen erfarenhet av någon annan hammock men hade nog köpt en Clark om jag inte varit snål/försiktig. Det handlar ju lite om bang for the buck också och jag har ändå för avsikt att alltid ha ett tält i arsenalen för turer när min hammock är olämplig.
 
Tack för all hjälp hittils. Jag har blivit rätt förtjust i Hennessy ultralight men sitter nu med valet om man ska ta med dragkedja eller kardborre. Av erfarenhet är jag lite tveksam med dragkedja (dom går lätt sönder. ochd et vill man ju inte att ska hända mitt ute i djungeln) och dessutom verkar de ha slut på dem i lagret.

Så då är det kardborre som gäller, det låter för mig kosntigt att ha en kardborreöppning i botten, känns som att den lätt skulle gå upp men antar att så inte är fallet? (ursäkta ordvitsen :p )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
jffoto Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa Bo och sova 22
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
sebkar Nät eller ej i tält? Bo och sova 13
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg tält eller bivacktält. Bo och sova 75
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
vandranders Tätare tält eller sovsäck? Bo och sova 12
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.