Valet står mellan tält eller bivakskydd

Hej!
Eftersom när jag far ut far jag jämt ensam både sommar som vinter, så vill man nog inte släpa på stora tält för en person utan vill bara ha ett tält eller bivack säck som man kan sova under natten.
när jag går så sover jag bara en natt på varje ställe vare sig det är grått eller regn.
 
Bivacksäck är helt värdelöst som enda skydd. Okej för att skydda sovsäck mot väta, inte mycket mer än så. Dessvärre.
 
Bivacksäckarna är jag lite skeptisk mot. Jag inbillar mig att det bildas en hel del kondens i dessa men jag vet inte säkert då jag inte använder dom själv. Jag tycker också det verkar bökigt att ta sig ner i dessa speciellt om det regnar och man har ingenstans att göra av grejorna.

En tarp tycker jag passa bättre men den är svårare att använda på fjället för du måste ta med något att spänna upp tarpen med som vandringsstavar eller liknande och då ökar packvikt och packvolym i alla fall. Det måste dessutom vara någorlunda vindskyddad plats om man använder tarp, något som också blir lite svårare på fjället. -Du kommer inte undan myggplågan heller! Ska man upp på fjället är det tält som gäller tycker jag.

Jag har följt några av dina tidigare trådar och jag kommer i håg att du har funderat på ett mindre tält. Du har ju i övrigt en rejäl utrustning med en ryggsäck som slukar en hel del och du verkar vara en rätt bredaxlad och stabil man, så jag tror inte att det gör någon skillnad om du bär med dig ett mindre tält. Den ennergi du förlorar på att bära med dig 1 -1.5 kg mer, vinner du tillbaka mångfalt då du får sova bekvämt, tort och myggfritt i tältet.
 
Det finns myggskyddade hyfsat vindstabila tält med vikt kring 800g nuförtiden. Tänker på tarptent Moment t ex, Laser Photon. Ska man ha myggnät under en tarp också sticker vikten iväg lite, men 500g är nog görbart.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Ulvskog Det svåra valet - Last try Bo och sova 7
meurt 3manna - i valet och kvalet Bo och sova 4
Calle_Carlsson I valet och kvalet! Bo och sova 1
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Öhrnell Vad står GT för? Bo och sova 25
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.