• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4?

Spinner vidare på min tidigare tråd i ämnet tältval.

Är som sagt på jakt efter ett familjetält avsett för 2 vuxna och 2 barn. Tältet kommer inte att användas som "vandringstält", varför vikt är av underordnad betydelse. (För vandring har vi mindre tält att tillgå)

Primärt användningsområde är vad jag väljer att kalla "bilburet friluftsliv". Med detta menar jag att man antingen tar bilen till lämpligt naturområde och sedan transporterar tältet till fots en kortare sträcka, alternativt sedvanlig övernattning på campingplats.

Kraven vi har är:
- En rymlig absid med ståhöjd måste finnas. Måste finnas plats nog till oss alla vid exempelvis regniga dagar.
- Bör kunna stå emot väder och vind på ett tillfredställande sätt. Detta eftersom vi inte enbart kommer att hålla oss till campingplatser.

Har idag varit runt och kikat lite i butikerna här i Gbg, men problemet är ju att tälten aldrig finns uppsatta i affärerna p.g.a utrymmesbrist. Således finns enbart information från internet och broschyrer att tillgå. Om det nu inte finns någon med erfarenheter här på forumet... :)

Enda butiken som hade en större tältutställning var Friluftsvaror, som bl.a hade ett tält från Visent, Lisbon 4. Det tältet kändes dock lite onödigt stort för våra ändamål. Det kändes mer som ett tält man använder om man ligger många dagar på samma plats, vilket inte vi kommer göra. Vi gillar att förflytta oss och se oss om istället. :)

Jag och sambon står nu i valet och kvalet om vi ska välja Primus Bifrost H4 (3900:) eller McKinley Orion Light 4 (2900:).

Båda tälten skall vara vattentäta - vattenpelare 3000 mm för Primustältet och 3500 för McKinleytältet. Primustältet verkar dock väldigt vindstabilt och lätt att slå upp (enligt instruktionsfilm jag sett). Hurdant McKinleytälten är i detta sammanhang vet jag inte. Kanske är det inte någon större skillnad.

Det känns rent instinktivt som att Primustältet skulle vara det bästa valet, MEN det är främst en faktor som gör att vi tvekar;

- Är absiden i Primustältet tillräckligt stor? Får man t.ex plats med ett mindre campingbord + stolar därinne? Har inte lyckats hitta någon ritning på tältet där måtten på absiden framgår, därav osäkerheten. (Absiden i McKinleytältet skall enligt uppgift vara 5,6 kvadrat, så det är ju rätt stort.)

Är det någon som har erfarenheter av ovanstående tält alternativt tips att komma med?

Jag råkade faktiskt ramla över ett uppställt Primus Bifrost i en affär i helgen och enligt min uppfattning finns det plats för ett litet bord plus 4 stolar i mittsektionen. Jättefint tält. Ett sådant skall jag köpa på sikt.

Skulle gissa att Primustältet är bättre. Kolla bågarna, golvet och dragkedjorna. Presennings-golv är inte bra, det går sönder fort. Den sortens tält är suveräna att bo i, bra köp!

Ja, detta tål att tänkas på.
För närvarande är sambon inne på att köpa det billigare McKinleytältet medans jag lutar mer åt Primustältet. Hon är av uppfattningen att absiden i Primustältet är i minsta laget, att det blir alltför trångt med bord och fyra stolar. För egen del vacklar jag lite vad gäller den punkten. Visserligen är det skönt med lite yta att vara på, men frågan är hur mycket yta man behöver egentligen. Måhända är jag alltför färgad av de många nätter man tillbringat på tur i mindre "vandringstält". Jag är helt enkelt inte van vid att ha mycket extrautrymme! Förmodligen skulle jag dock inte ha något emot en sådan lyx... ;) Det enda hon tycker är en brist med McKinleytältet är egentligen bara att det saknar golv i förtältet, vilket kanske hade varit bra. Själv kan jag nog leva utan golv, om det är det saken hänger på.

Ett ytterligare argument för det billigare tältet som jag fått höra, är att jag kan använda den intjänade tusingen för att köpa en ny kamera. (Från vilket konto de andra tusingarna som behövs för ett dylikt köp skall tas ifrån framgår inte, men tydligen finns de någonstans...)

Det blev ett McKinley Orion Light 4!

Var idag på Intersport och köpte ett McKinley Orion Light 4. Framtiden får utvisa om det var ett bra val eller inte. Den faktor som blev avgörande var McKinleytältets ca 2 kvadratmeter större absid. Absiden saknar i motsats till Primustältet golv, men det kan vi leva utan. Att tältet sedan var dryga tusenlappen billigare, var ju inte heller någon direkt nackdel. I övrigt så har tältet, åtminstone på pappret, liknande komponenter som Primustältet; Vattenpelare på 3500 mm, väv i Polyester Ripstop, aluminiumbågar och tejpade sömmar. Kvaliteten på delar mm kan jag naturligtvis inte uttala mig om förrän jag testat tältet.

Nu skall tältet iväg på en kombinerad tält- och stugtur till Norge (1 vecka i tält och 1 vecka i hus). Efter det kan jag utala mig mer om tältets egenskaper. Återkommer med en rapport längre fram!

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 12
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 12
antondahlback Tankar om Robens Tält Bo och sova 3
OscarD Robens Buzzard UL 1-2p Bo och sova 0
jonch Billigt tält att ha i trädgården Bo och sova 6
BJL Ventilation i tält Bo och sova 51
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 18
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 41
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 9
Terraplane Popup tält för kamin Bereg UP-2 Bo och sova 7
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 18
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
PhEnder Tält, 2 personer för vandring. Bo och sova 14
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Mr7932 Tält 3-4 personer Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
P2m2 helsport tält Bo och sova 2
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Trixiga uppsättningar av tält Bo och sova 2
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
joel123 sovsäck 60c tvätt (allergi i tält) Bo och sova 6
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Jackiie Lyxigare lättare tält (187 lång)? Bo och sova 2
tretrop Franskt canvas tält, limma sömmar ? Bo och sova 2
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
rwalb Decathlon tält Bo och sova 5
andersmossing Sydvang tält? Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fishermannen Heimplanet The Cave / Enkla Tält Bo och sova 4
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Smogz Kombinerad Tält, sovsäck och madrass Bo och sova 3
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
vandrafjäll Vad skiljer tälten åt mer än drygt 1400:- Bo och sova 10
silly Tentipi-tält Bo och sova 3
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7

Liknande trådar

Logga in

Tips!