McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga?

Hej,

Jag går och funderar på att skaffa mig mitt första tält. Min budget ligger tyvärr inte i Hilleberg-/Haglöfsklass, men jag har kikat lite på ett tält från McKinley som heter Moonlite. Tältet säljs på Inter Sport till det enligt mig överkomliga priset 2250 kr. Nu undrar jag bara om det är någon som har erfarenhet av McKinleys tält.

Tältet i fråga är ett tvåmans tunneltält som verkar relativt gediget. Det är kanske lite tungt med sina 3,4 kg, men till det priset är jag beredd att bära lite tyngre. Jag bör kanske tillägga att jag inte planerar några extrema expeditioner utan har mest tänkt mig lättare vandring under vår/sommar/höst.

Tacksam för alla kommentarer.
/Gustaf
 
http://www.northstar.se så säljs det tält som verkar vara bra till bra priser! T.ex. ett tält som klarar 10000 mm vatenpelare i både golv och tak!!! För 2000 pix! Har inte provat själv, men vem vet kanske är det ett riktigt guld ägg!
 
Håller med Jonas

Som sagt Northstar har bra tält till bra priser
Har själv köpt Vaude Space III därifrån som
är ett konon tält. Kolla in deras sida eller ring till dom, de har många fler modeller än de som har på sidan, snacka med dom så hjälper dom dig garanterat att hitta ett bra tält som passar din plånbok. Själv skulle jag vara väldigt tveksam till ett McKinely.

Lycka till
 
negativ

Tror du kommer ångra dig har ej hört något bra om deras tält. Tält är viktig del i utrustningen specielt vid dåligt väder
 
positiv

Jag har just köpt ett vaude tält på sajten get out som heter space II (likadant som finns hos northstar)det verkar helt ok...jag tror/hoppas att jag gjort ett bra köp... Jag tittade också på mc kinley innan, men tvekade... Jag skall ut och testa på sörmlandsleden i helgen och stöter jag på några problem med tältet så kan jag ju skriva det här i forumet på söndag kväll...(vi får hoppas att det blir riktigt skitväder) annars skall jag till keb i juli och det är då det är tänkt att det skall prövas lite mer...

Thomas
 
Vaude.

Kan skarpt rekommendera Vaude.Deras tält håller
hög kvalite,äger själv ett vaude-tält,är
mycket nöjd.Deras priser är helt klart förmånliga.
Lycka till.
MVH Nicklas.
 
Camping?

Håller med om att man ska ha ett ordentligt tält när tältet är det enda man har att krypa in i vid dåligt väder. Själv skulle jag tveka att köpa ett McKinley för exempelvis fjällvandring.

MEN: Vi funderar på att köpa ett tält för bilsemester och häromdagen var jag på Intersport och fick se ett fyrmanstält med ståhöjd, plats för campingbord etc och om jag inte minns fel var det ett McKinley. Priset var 2650 så egentligen är det bara att slå till, men det som får mig att tveka är att jag inte vet om tältet verkligen är regntätt. Är det någon som vet om McKinleys tält klarar en hel natts regn?
 
McKinleys grejer håller inte vad de lovar. Har en kompis som snålade när hon köpte sovsäck. Den säcken hade samma prestanda som min North Face-säck - på pappret i alla fall. Det var synd om henne - hon frös
så in i h..e.

Träffade en stackars kille vars McKinley-grejer inte klarade fjällvädret. Han var lite putt på att behöva spendera sin fjällsemester i stugor bara på grund av utrustningen, när han planerat något helt annat.

Bättre att lägga lite mer pengar och få grejer som funkar och håller istället för att betala lite mindre och få skräp som man inte kan använda.

Har du inte råd med bra grejer? Försök låna eller hyra istället!
 
Positiv

Jag är en lycklig ägare av ett mc-kinley denali-tält.
(Märkets premiumline tält som ju faktiskt varit på expedition). Det har defenetivt hållit vad det lovar. Stabilt, bra väv och defenetivt regntätt. Dock bör man vara två för att sätta upp det men jag har även tältat själv ett otal gånger.

Ett minus är väl vikten på ca 4 kg men man vet i alla fall att man sover säkert! Mitt kostade ca 3000pix.

Dock kan jag hålla med om att märket inte alltid håller vad det lovar! Är man beredd att betala för kvalitet brukar man dock få det.

//jm
 
För vandring i lågland under myggfri säsong föredrar jag presenning framför tält. Friheten, sikten och eldningen ger stora pluspoäng.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.