Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats?

Hejsan,

Har precis köpt ett Urberg Rapadalen 3-pers eftersom Outnorth hade 30% på Urberg under helgen. Med andra ord kostade tältet bara 1400:- vilket är ok som budgetalternativ (behövde ett reservtält).

Rackarns dock vilken stor plats det tog ihop-packat. Nu stod visserligen packmåtten på hemsidan när jag beställde men tänkte nog att det var likvärdigt med min polares 3-pers Fjällräven. Så var inte fallet, Urberg tar mycket större plats. 50x20 enligt uppgift, snarare 55x22 i verkligheten. (Och även 50x20 är stort även om jag inte reagerade på det när jag läste).

När tältet levererades var det snyggt ihoprullat med pinnar och stänger i mitten. Så till min fråga; Vad är bäst anser ni när det gäller att packa ihop tält om man vill minimera storleken? Stängerna brukar inte förvaras i tältpåsen under vandring utan dessa har jag i en sidoficka alternativt stående inne i ryggsäcken.

- Vik ihop och sedan rulla hårt?
eller
- Trycka ned det i påsen?

//lasse
 
Enklaste är väl att bara testa? .

Yes, absolut. Men jag vill inte hålla på och knöla allt för mycket innan jag bestämt mig för om jag ska behålla tältet eller inte. Och jodå, jag vet att jag har rätt att undersöka tältet (dvs sätta upp det etc) och returnera det ändå.

Men om Utsidans kunskapspanel är överens om att det inte påverkar storleken nämnvärt att knöla ned det så finns det ingen anledning för mig att ens testa utan då kan jag returnera det på en gång. :) Det är helt enkelt för stort för att vara aktuellt så som det levererades.

//lasse
 
Beror på bl a hur tältet är konstruerat. Vika och rulla nogrannt med stänger och pinnar i mitten blir mest kompakt för mina tält. Men i t ex en kajaks packutrymmen kan annan metod vara att föredra.

Thure
 
Vika och rulla blir generellt mest kompakt, gäller även t.ex. kläder eller papper. Dock innebär det ofta att man hela tiden viker på samma ställen, vilket ger utmattningsslitage på de ställena.

Min grundprincip blir då att försöka att vika så få gånger som möjligt, för att minska antalet ställen det blir hårt slitage på. Det bästa ur hållbarhetssynpunkt är alltså att vika så lite som möjligt, så man får kompromissa. I princip vore väl det bästa att linda tältet runt utsidan av ryggsäcken:)

Att knöla och komprimera är enklare, ger mer utspritt slitage, men tar normalt mer plats. En annan fördel är att det går att forma bättre efter ett oregulbunder utrymme och det kan också vara enklare om det är nåt som är så format att det är svårt att vika det på ett vettigt sätt.
 
Knöla är bäst!

Men på dig låter det ändå som att du inte kollade på grisen riktigt innan du köpte den! Du skriver stort och då är det ju även tungt antar jag!? Och skulle jag vara dig så är det vettigare att lägga pengarna på ett betydligt smidigare mindre skrymmande tält. Hilleberg har ju en uppsjö OK det ligger ju inte i prisklass son U-berg men du köper ett tält för framtiden och efterkommande generationer! Lycka till med dit knölande Med vänlig hälsning, Torbjörn som bara sover i Hilleberg(Soulo, Nammatj 2GT och Saitaris är favo tälten!)
 
Men på dig låter det ändå som att du inte kollade på grisen riktigt innan du köpte den! Du skriver stort och då är det ju även tungt antar jag!? Och skulle jag vara dig så är det vettigare att lägga pengarna på ett betydligt smidigare mindre skrymmande tält. Hilleberg har ju en uppsjö OK det ligger ju inte i prisklass son U-berg men du köper ett tält för framtiden och efterkommande generationer! Lycka till med dit knölande Med vänlig hälsning, Torbjörn som bara sover i Hilleberg(Soulo, Nammatj 2GT och Saitaris är favo tälten!)

Herregud, är du på riktigt? En person köper ett 3-personstält som kostar 1400 för att han behöver ett reservtält, och du kommer och klagar på att han borde köpt ett Hilleberg för 10 gånger pengarna?

Dessutom väger hans tält enligt outnorth aningen mindre än ditt Nammatj.
 
Men på dig låter det ändå som att du inte kollade på grisen riktigt innan du köpte den! Du skriver stort och då är det ju även tungt antar jag!? Och skulle jag vara dig så är det vettigare att lägga pengarna på ett betydligt smidigare mindre skrymmande tält. Hilleberg har ju en uppsjö OK det ligger ju inte i prisklass son U-berg men du köper ett tält för framtiden och efterkommande generationer! Lycka till med dit knölande Med vänlig hälsning, Torbjörn som bara sover i Hilleberg(Soulo, Nammatj 2GT och Saitaris är favo tälten!)

Nja, det gjorde jag ju inte. Viktmässigt tycker jag 3,3kg är helt ok för ett 3-mannatält. Och eftersom jag är medveten om att det är ett budget-tält så har jag överseende med att kvalitet etc inte motsvarar exempelvis ett HB. Dock så erkänner jag mig skyldig till att inte mätt upp packmåtten ordentligt. Jag satt bakom datorn och måttade lite med händerna och tyckte det verkade ok. Nu så här i efterskott så inser jag att min uppfattning och bredd och längd är ganska dålig. :)

Jag har inget emot att lägga mycket pengar på bra grejer, men i detta fallet så var det inte aktuell.
Och som Ayrin skriver här över... Jag är knappast målgruppen för ett HB när jag köper ett Urberg för 1400:- som reserv.

Och om det går att få ned packvolymen lite så kommer det bli ett finfint reservtält för min del. Dessutom har jag två tonåringar som börjar bli i ålder för festival-besök etc. Tanken är att Urberg-tältet ska kunna funka dit också. Skulle inte vilja att de har med sig ett HB-tält till sådana tillställningar.

//lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.