Tarp 2 personer

Hej

För ett tag sen slog jag till på ett Karrimor x-lite tält och är nöjd med allt utom vikten. Jag vill inte lägga en förmögenhet så man får vad man betalar för :)

Skulle vilja komma ner i vikt och börjat kika på Tarp som ett alternativ på mtb-turer eller lättare vandring. Tarpen ska funka för 2 pers, ibland kanske sambon vill följa med.

Har hittat två prisvärda alternativ. AlpKit Rig 7 60 pund eller DD Hammocks 3x3 för 499 sek från Huskygård eller direkt från DD 35 pund.
- Vikten är lite lägre för Alpkit men annars verkar de ganska lika. Vilken rekommenderas?
- Skulle vilja ha en teleskoppinne för enklare uppsättning men verkar svårt att finns - några tips?
- Sett att Hillberg har Tarp men de kostar ju en del, är den så mycket bättre?

Fler frågor
- Behövs en Bivysäck typ SOL Escape vid användning senvår sommar och tidig höst? Tanken är att använda en comforter från Cumulus.
- Behövs "golv"?

Rent allmänt då jag är dåligt insatt - är Tarp nåt att ha eller är det enbart för de riktigt inbitna?

Nybörjare som ni märker men frågar man inte så slutar det med att man köper en massa onödiga saker man inte nyttjar.

Synpunkter är välkomna :)
-
 
Hej!
Mina personliga erfarenheter:
Tarp är underbart! Du lär dig genom att leka.
Jag har två från DD Hammocks; en UL-tarp och en 3x3. Inklusive 8 linor och 4 markpinnar blir vikten cirkus 1 kilo (1020 gram tror jag det väger in på).
UL-tarp med färre linor blir kanske 600 gram.
DD-tarpen är så billig och bra byggd att jag helt klart rekommenderar att börja med den. Den har många fästpunkter.
Vad gäller kvalité har jag inte koll på skillnaden mot Hilleberg, men det jag vet är att Hilleberg inte har fästpunkter längs med "ryggen", något som kan vara bekvämt.
Teleskopstavar brukar jag personligen använda vandringsstavar till, och sådana bör kunna hittas billigt hos rusta/ICA/var de nu säljer vanliga vandringsstavar. Ska det inte vandras med är väl inte kvalitén lika viktig.
//Jackiie
(DD till vänster, lite mer vana Aron till höger med en UL Hilleberg)
 

Bilagor

  • DSC_3346.jpg
    DSC_3346.jpg
    62.3 KB · Visningar: 1,205
Jag har en Alpkit tarp och är klart nöjd med den. Tror det finns många på forumet som har DD varianten och tycker bra om den. Misstänker du blir nöjd oavsett vilken du väljer. Jag gillar alpkits många fästpunkter bara för det är kul att prova nya uppsättningar och bygga diverse lyxläger anpassade till omgivningen. Har man inget sådant intresse har man inte så mycket nytta av dem.

Teleskoppinne vet jag tyvärr inte något om, brukar alltid ha träd alternativt stavar. Det funkar även bra med två styck rätt krokiga grenar om det är allt man har att tillgå.

Golv behövs inte egentligen. Däremot är myggnät väldans skönt att ha om man är ute i myggsäsong. Detta gör dock tarp lite meckigare att få upp och dessutom ökar ju vikten avsevärt.

Bivy behövs normalt inte, men om vädret blir riktigt tråkigt kan man behöva sänka tarpen så det blir rätt trångt där inne. Som vanligt är det val av lägerplats som är största faktorn för hur bekvämt och torrt det blir under natten.
 
Som svar på de sista (nya?) frågorna:
Golv är inget krav, men kan vara bekvämt. Jag kör utan.
Jag kör även utan bivacksäck, vår, vinter, sommar, höst.
Jag har uppblåsbart Exped, och kör med en lätt yogamatta från JYSK under för att skydda det mot marken.
 
Sova under tarp är skoj och fungerar under de flesta förhållanden. Nackdelen är att de saknar insektsskydd, så antingen får man ha separat insektsskydd, strunta i insekterna eller tarpcampa vår, höst och vinter. :)
Det blir mycket tarpcamping för mig, jag gillar känslan av friluft i friluftslivet.
Markduk är gott att ha, men inte ett absolut måste. Det går enkelt att göra av plastskydd man använder vid målning, sopsäckar och liknande.
Lycka till med tarpturer, det finns massor av sätt att spänna upp tarpen, generellt är det bra med lågt och tight vid regn och/eller blåst och högt och luftigt vid finväder.
 
Hej

Beställde en DD Tarp. Dock fick jag lite kalla fötter då jag hittade Terra Nova Shelter 3 för 500 kr. Verkar mycket lättare och samma vattenpelare. 3000 mm

Visserligen mindre fästpunkter på Terra Nova men typ halva vikten.

http://www.highsport.se/butik/produkt/Tarp-Shelter-3

Bör jag kanske satsa på den istället. Tanken är ju främst mtb turer sommartid.

Nån som testat?
 
Varför en stor för två istället för två mindre? Blir det inte onödigt mycket att bära om du är ensam?
 
En bra tanke men jag tänker att även om den är lite större är vikten betydligt lättare än ett tält så om jag är själv blir det massor med utrymme :) sen tänker jag att en lite större Tarp ger fler uppsättningsmöjligheter.

Ingen som testat Terra Nova shelter 3?
 
Tänk noga efter före nu. Jag säger inte att en stor tarp inte skulle passa dig, men det är ett helvete till vindfång i de större dukarna, vilket gör att de kan flexa inåt rätt bra.
 
Jag har en terra nova competion 2 tarp. väger något mer än den där. Den är rätt "stretchig" diagonalt och fladdrar en del, men jag gillar den skarpt ändå. Tar ingen plats och väger så lite.
 
Sova under tarp är skoj och fungerar under de flesta förhållanden. Nackdelen är att de saknar insektsskydd, så antingen får man ha separat insektsskydd, strunta i insekterna eller tarpcampa vår, höst och vinter. :) .

Jag håller med LightDan om problemet med insekter. Mygg och knott kan göra drömturen till en mardröm. Ska du ligga under tarp i sommar bör du fundera lite extra på hur du skall skydda dig. Jag har själv inte några större problem med insekter dagtid - men när myggen och knotten kryper in i öronen, näsan och inne i sovsäcken är det inte längre roligt. Det finns bra myggskydd och det finns sovsäckar med inbyggt myggnät.

Samtidigt vill jag tipsa om en bra Facebok-grupp om tarp & bivy's;
https://www.facebook.com/groups/bivys2tarps/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
tiddelipom Exped Arc Tarp Bo och sova 9
Tranan Att bo i tarp....rent praktiskt, hur göra? Bo och sova 46
spajk Stänger till tarp?? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.