Exped Arc Tarp

Efter att ha försökt få till bra lösningar på ett regn och vindskydd med hjälp av olika tarpar, stenar, paddel och annat, men variernade framgång, när jag paddlar och tältar eller stannat för lunch på klippor har nu mina lystna blickar gått mot Exped Arc Tarp http://www.exped.com/exped/web/expe...fe0a12c1256fd30020483f/$FILE/ArcTarp_Info.pdf (oj vilken lång länk).
I stort sett självstagande "tarp" som jag funderade på att använda som förtält, vindskydd eller regnskydd när man är flera och inte vill laga mat och äta i tältet.

Jag vet att det inte är ett UL alternativ ... men det ska huvudsakligen användas vid paddling.
Är det någon som har klämt och känt eller till och med har erfarenhet av Arc Tarp?? Finns det andra liknande alternativ som jag har missat?
 
En variant jag såg på en campingplats förra sommaren var en kvadratisk tarp på ca 4*4 m som var uppspänd på "snedden" över ett tunneltält. Under satt en man i en fällstol och läste. Ett par lätta stänger samt tältet höll det hela uppe.

Känns som en flexiblare, lättare och billigare (man kan sy själv eller köpa tarp i lämplig storlek) lösning än Arc. Man kan spänna den på många olika sätt beroende på väder och vind. Krävs sannolikt lite mer pysslande än med bågarna på Arc dock.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
En variant jag såg på en campingplats förra sommaren var en kvadratisk tarp på ca 4*4 m som var uppspänd på "snedden" över ett tunneltält.

Den varianten har jag också använt då och då. Det går utmärkt på relativt jämn och mjukt underlag, eller om träd finns ... men på klippor eller annat stenigt underlag så blir det meckigt och ofta ganska ostadigt. Arc Tarp verkar i alla fall vara en stadigare variant.
 
tiddelipom; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
En variant jag såg på en campingplats förra sommaren var en kvadratisk tarp på ca 4*4 m som var uppspänd på "snedden" över ett tunneltält.

Den varianten har jag också använt då och då. Det går utmärkt på relativt jämn och mjukt underlag, eller om träd finns ... men på klippor eller annat stenigt underlag så blir det meckigt och ofta ganska ostadigt. Arc Tarp verkar i alla fall vara en stadigare variant.

Du har sannolikt rätt, men även Arc är ju beroende av att man kan få ned några tältpinnar stadigt. Det är ju ett stort vindfång. Och detsamma gäller ju den flexiblare lösningen. Men det krävs förmodligen fler pinnar för samma stabilitet.

Jörgen
 
jag har fått i uppgift av Friluftsfrämjandets tidning Friluftsliv att under sommaren testa Arc Tarp och tältet Orion Extreme från samma tillverkare. Erhöll dem från den svenska agenten i november.
Tog ut Arc Tarp på en bärghäll och monterade ihop den. Med hjälp av några stenar var det inga större problem att få den att stå stadigt. Skall bli kul att se hur det fungerar i praktiken när det används under kajakfärder med grupper i sommar.
Nu till helgen kommer det att få sin första test vid paddling med grupp i Stockholms skärgård.
Till hösten kommer förhoppningsvis utvärderingen i tidningen Friluftsliv.
 
Sparkar liv i min nästan ett år gamla tråd.

Jag kom aldrig till skott med något inköp av någon Arc Tarp ifjol. Jag körde vidare med min lättviktstarp ... men är inte alls nöjd med den. Fungerar bra när det finns träd eller i vart fall mjuk mark att fästa den i, men blir ostadigt och meckigt på klippor ... och jag tältar helst på släta klippor när jag är ute med kajaken.
Så ... nu börjar tankarna gro igen.
Ett enkelt och stadigt vind och framför allt regnskydd som går att sätta upp på klippor med hjälp av några stenar. Det ska gå att få plats några stycken utan problem. I och med att det framför allt är i samband med paddling så är vikten inget stort problem.

Jag har försökt ha örnkoll på tidningen Friluftsliv som jag som medlem i Friluftsfrämjandet får hem. Men antingen har jag missat recensionen där eller så kom den inte med,

Så ... är det någon som nu har någon erfarenhet av Exped ArcTarp???
 
Ny spark på denna tråd: Jag står i begrepp att skaffa en tarp för att ha just vid paddling, till raster och matlagning på kvällen i regn. Var inne på Clas Ohlsson igår och klämde på deras presenningar och fick ett anfall av rådvillhet!

Hur stor tarp behöver man? Extremscenariot är nog en hel främjargrupp, dvs ca 15 pers som ska kunna sitta hyggligt under tak.
 
Vindfångsfarhågorna

var nog inte tagna ur luften.
Själva har vi fått kupoltält, strandtält samt tarptak att flyga utan att vi ankrat speciellt dåligt.....men det kom en stark kåre var mgn!
Fick låna en Artic tarp av en bekannt och den var rymlig och användbar, samt hade mycket god flygförmåga... Hans erfarenheter är likadana, ankra mycket väl eller bruka endast i lätta vindar....
Det finns orsaker till varför uppochvända båtformen och kåtan ser ut som de gör.
//J
 
Vill minnas att "seglet" över min uteplats är 4x4 m.

Det sitter högt i ena hörnet och sluttar ut mot det diagonala hörnet på pinne (de två andra hörnen är ju lägre ändå).

Nåja, beträffande storleken så sitter man nog ca 10 pers under detta, vid ett långt trädgårdsbord. Med lite bättre densitet på invånarna så går det nog in klart fler på den ytan. Kanske 20 som kan sitta i skydd, eller 15 som kan äta i bästa fall.
 
Presenning från Clas Ohlson

Ny spark på denna tråd: Jag står i begrepp att skaffa en tarp för att ha just vid paddling, till raster och matlagning på kvällen i regn. Var inne på Clas Ohlsson igår och klämde på deras presenningar och fick ett anfall av rådvillhet!

Hur stor tarp behöver man? Extremscenariot är nog en hel främjargrupp, dvs ca 15 pers som ska kunna sitta hyggligt under tak.

Jag köpte en presenning i fjol från Clas Ohlson 3,5*5,3 m http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251585#34-968 då jag höll på att sälja min förra kajak, och hade den kajaken liggande utomhus ca 1 månad.

Efter några vikningar är packmåttet på presenningen stort p.g.a skrynklighet, så jag avråder från att använda den som tarp.

OT
Presenningen bortsänkes mot avhämtning p.g.a platsbrist .

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.