temp 80-talssäck?

Är det någon som kan ha en känsla för vad för temperatur en sparsamt använd Caravan Nordmarka (Nordmarken?) från mitten av 80-talet kan tänkas klara? Behöver en säck som klarar ner mot nollan, vågar jag ta den eller ska jag investera i nytt?

Hoppas på snabbt svar!
 
Senast ändrad:
Jag har använt några olika Caravan ifrån 70-talet till tidigt 90-tal så sent som nu i våras. Tyvärr minns jag inte den exakta modellbetäckningen, men det är dubbla dunsovsäckar som väger in på 2,5-3kg.
Om du vill veta precis så kan jag utveckla när dom har packats upp :)

De var inga problem att sova i någon minusgrad vid tältande på snö i dem. Men jag skulle rekommendera att du har med kläder som du kan ta på _om_ det skulle bli för kallt (underställ, sockor kommer du långt med), det kan skilja mycket med hur de har hanterats och använts.

De jag använde har använts flitigt fram till slutet av nittiotalet och sedan legat hopptryckta i sina påsar så antagligen är de du talar om betydligt fräschare : )
 
Skulle tro att

livslängden har mycket med hur mycket använd säcken är att göra.
Förmodligen är säcken lite på gränsen idag. Med bra liggunderlag och varm mössa kan det funka.

Thure
 
Den akuta frågan, som gällde resa till södra Afrika, löstes genom att hyra en säck (får hoppas det inte är alltför mycket loppor i den :) av den lokala arrangören. Sedan får jag fortsätta funderingen kring vad man ska ha för nytt här hemma.

Tack för svaren!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.