Komfort temp på sovsäck svensk sommar?

Hejsan,
Är på gång att skaffa en ny sovsäck. Och funderar lite på vilken jag ska köpa. Är väldigt frestad av haglöfs lim +5. Väger ju endast 490gram och tar väldigt liten plats. Priset på 900 spänn är ju inte jättefarligt heller.

Men vad tror ni? Fryser man en svensk sommarnatt i en sådan? Det stog att den har komforttemp +12grader och extremtemp +5 grader. Kan ju tilläggas att jag inte är särskilt lättfrusen av mig men man vill ju inte ligga och frysa på natten.

/Johan
 
Minst nollan om det är för fjällmiljö. Jag böt min som hade nollan till en - 5 för att den var för kall. Jag sov då i helt underställ.Men det kan ha berott på modellen.

Skall du inte multisporta är det nog värt att ha lite marginal.

Sen är det ju frågan om Haglöfs komfortemperaturer håller måttet. Synteten lär klumpa ihop sig med åren och till slut värmer den nada.
 
Jag har en Lim Zero som jag använder i fjällen juni-augusti, den duger bra för mig då. På septemberturerna använder jag varmare säck.
 
Jag har också en LIM Zero och jag har aldrig frusit under Jun - Aug heller. Liten och lätt till ett bra pris, rekommenderas.
 
På sommaren i fjällen använder jag en Ajungilak Kompakt Ultra sedan några år tillbaka. Den väger 750g och är liten och bra att packa ner i ryggsäcken. Jag använde ett tunt sovsäcksöverdrag som komplement vilket höjer temperaturen ytterligare samt skyddar mot väta. Denna kombination har fungerat bra för mig.
 
Hej,

Lite du får fundera på är hur/var du skall använda den. T.ex.

-Var ska du ha den? Uppe i fjällen eller i skåne?
-Ska du ligga under bar himmel eller i tält?
-Liggunderlag?

Min syntetsäck Haglöfs Blacklite, drygt 10 år gammal tror jag har räkat ut för det som nämns här ovan. Fyllningen har korvat ihop sig och det går nästan att se igenom säcken. Nåväl, de har väl lärt sig lite på Haglöfs får man hoppas.

För sommarfjället kan nog en noll-säck räcka för dig, i och med att du inte är frusen. Själv är jag just det och använder därför en -8/-12 säck (Moonwalker II från Mountain Equipment). Om du mera tänker dig att tälta ute i skogen i södra sverige kan jag tänka mig att säcken du hittat kan räcka. Haglöfs LÄR ha bra temperaturangivelse på sina säckar. Deras säck LIM50 stämmer överens med din beskrivning och på deras hemsida anges temperaturgränserna enligt den nya EN normen till +17/+14/+3 där +14/+3 motsvarar ungefär dina siffror (om jag fattat det nya systemet rätt).

Mvh
Peter P.
 
Tack för alla svaren!

Det är ju inte frågan om fjällen utan snarare södra sverige. Cyklar en hel del på somrarna och då tyckte jag att storleken var lagom på den säcken. Men jag ska kika på de lite större säckarna. Va inne på naturkompaniet och han visade denna som jag ju blev impad av och sen nästa säck som han visade vägde 1,1 kg ungefär. Känns som att det måste finnas nåt där imellan.

Men ni verkar ju mest ha testat era sovsäckar i norra sverige. Jag brukar hålla mig i södra sverige och även en del i danmark. Då oftast på campingplatser osv så det är ju inte så utsatt för vind osv. Vet inte hur mycket det kan påverka?
 
Jag tror det påverkar åt andra hållet snarare. Vad det verkar har LIM 50 blixtlås, och det tycker jag är en viktig detalj på en sovsäck. Det kan bli outhärdligt varmt på sommarmornar när solen ligger på om man inte kan vädra lite. Nåt att kolla på om du hittar andra alternativ, tror jag.
 
alven; sa:
Jag tror det påverkar åt andra hållet snarare. Vad det verkar har LIM 50 blixtlås, och det tycker jag är en viktig detalj på en sovsäck.

jag har en zleep5x
och den har ett "krånglande" blixtlås.
visst shit happens och sådant händer..
men testa att dra igen den helt och sedan försöka få upp den utan att blixtlåset kärvar..
gör det några gånger..på min kärvar det för att dragskon viker sig dvs inte fel på sovsäcken utan bara på valet av dragkedja.

Jag bytte till en northface catsmeow och är supernöjd med den.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har en Haglöfs Zleep 0x (komforttemperatur +5C) och min sambo har en Haglöfs Zleep 5x (komforttemperatur 0C) som jag impulsköpte på en konkursutförsäljning i fjol våras. Vi använde dem ca 4 veckor i fjällen i fjol från midsommar till mitten av augusti och en enda nat frös vi och det var sista natten. Då hade vi gått rätt långt och slarvat med maten innan vi la oss och dessutom var det snö på topparna runt oss när vi vaknade.

Och ja - blixlåset kärvar på båda när man skall öppna säcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
Psycoboy Max 3000 kr, Runt 1500 gr, Komfort till c:a -10 ???? Bo och sova 18
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
plankton9 Sovsäck från Trekmates, Temp? Bo och sova 4
Goliat Temp på sovsäck och Jerven säck Bo och sova 16
jonas72 temp 80-talssäck? Bo och sova 5
viiktor hyfsat lätt sovsäck comfort temp ca ±0 Bo och sova 53
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
andy69 Vinter tältning..temp? Bo och sova 9
Olaa Temp.-tester av sovsäckar Bo och sova 0
Hobbe21 Temp på M.Blanc? Bo och sova 0
sovsäck temp Bo och sova 0
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.