Sovsäcksval.. sommar/vinter

När ni väljer sommar o vintersovsäck???

Känns som man behöver ha tre sovsäckar för att täcka sommaren tidig höst/vår o vinter. Om man ska sikta på två säckar o täcka in vår/höst...
Ska man lägga den biten på sommarsäcken så att den går ner till -10 o ha en ren extrem vintersovsäck för då har man oftast pulka o vikten av sovsäcken inte helt avgörande..??

Vintersovsäcken ska väl klara -30 o ner ev 40 men den blir nog varm för tidig höst/vår o onödigt tung...
 
När ni väljer sommar o vintersovsäck???

Känns som man behöver ha tre sovsäckar för att täcka sommaren tidig höst/vår o vinter. Om man ska sikta på två säckar o täcka in vår/höst...
Ska man lägga den biten på sommarsäcken så att den går ner till -10 o ha en ren extrem vintersovsäck för då har man oftast pulka o vikten av sovsäcken inte helt avgörande..??

Vintersovsäcken ska väl klara -30 o ner ev 40 men den blir nog varm för tidig höst/vår o onödigt tung...
Jag styr det med underställ.
 


1100g för en sommarsäck är ju sjukt tung..

Min nuvarande sommarsäck komfort -1 väger 580g

Köpte nyligen en Western-mountaineering Antelope-mf med komfort på -11...tänkt som sen höst/vårsäck o vintersäck när de inte är allt för kallt i mellansverige..

Skulle vilja prova på vinterfjällen med pulka....krävs väl en -30 säck om inte mer mot -40..

Tycker de är ganska onödigt att köpa en tredje sovsäck o vet inte om jag gjort felköp så här i efterhand..

Funderar om man ska sälja sommarsäcken o köra me Antelope -11 säcken även på sommaren o köpa en riktigt varm vintersovsäck istället..
 
Sommar + höstsäck = vintersäck

Hej,
Jag har en (stor) Yeti passion 1 säck som sommarsäck. Som höst/fjällsäck så har jag en cumulus quantum. Kombinerar jag dessa (cumulus innerst) så funkar det vintertid. Jag tror starkt på att kombinera på detta sätt. Det kanske blir ett litet viktstraff på vinterkombinationen (4 tyglager och dragkedjor), men hur kul är det att köpa en vinterdunsäck för +5000 som man använder en gång om året?
 
Tjena.
Förstår ditt dilemma. Har varit i den sitsen. Kom på ett sovsäckssystem som ger åtminstone mig ett bredare användningsområde: jag kör med en 2/3-säsongs syntetsäck utanpå en lätt 2/3-säsongs dunsäck på vintern. Då måste syntetsäcken vara lite större så att dunsäcken inte trycks ihop. Nu använder jag en syntetquilt för att dra ner vikten. Mitt system väger 1,25 kg och klarar minst -20 grader. Har sovit i -20 utan problem. Och som det kändes då så skulle jag nog klara -25- -30 rätt hyfsat oxå.
Iom att det är en helt öppningsbar quilt så är det enkelt att ventilera sommartid samt att den står sig mot väta (dagg, kondens) bättre iom att jag sover i tarp sommartid.

Hoppas min info bidragit till nåt.

(p.s. har just nu 2 st MH Ultralamina 32 till salu här på sajten, om du är intresserad)
 
Egna val, optimalt lätt för uppgiften eller frysa.
Tre sovsäckar ser jag som nödvändigt men givetvis beror det på vad man prioriterar.
Men vill man ut året om här i norden så behöver man prylar som passar.

go tur
 
Vår sommar höst säck

Jag har haft lite olika säckar.
Jag vandrar inte utan åker mc, och jag vill ändå ha låg vikt / volym. Inte minst nu när tjejen skall med.
Dock märker jag att mc träffar i April och även i skiftet maj / juni kan ge nedåt frostgränsen. Har förr sovit gott i en Mc Kinley Xtreme lite 900. Komfort +2. (Troligen innan EN reglerna) Men den börjar bli välanvänd. Så hade med själv även en Helsport Nordmarka säck. I danmark för några år sedan i skiftet Maj / juni var det så kallt att båda behövdes för att inte frysa.
Efter det köptes en Marmot Never summer med komfort temp -10 / -17 grader C.
Kanske lite väl varmt varma sommardagar, men lättare att öppna upp för att slippa svettas iaf. en att frysa.

Nu bör en säck till införskaffas, och impuls köpte två Bergans Senja Zero.
Komfort 3 / 7 grader. Men är tveksam att det är tillräckligt när det kryper nedåt nollan.
De såldes löjligt billigt på XXL men funderar på att lämna igen ändå.

VAd tycker ni?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Sovsäcksval för tältning Kebenekaise månadsskiftet aug/sept? Bo och sova 4
Johan es Sovsäcksval och längdfråga Bo och sova 4
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
Joakim Ambrosson Sovsäcksval Bo och sova 16
johan5588 Sovsäcksval...Vår/Höst ? :) Bo och sova 9
Tranan En till om Roberts och sovsäcksval... Bo och sova 15
Johan_olsson Sovsäcksval? Bo och sova 3
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
rJohansson Sovsäck för Höst, Sommar, Vår Bo och sova 22
AnnaSigridJohansson Hyra stuga sommar Bo och sova 7
username2 Plasma 0 eller Plasma 15 vår/sommar/höst Bo och sova 6
yps Sovsäck sommar? Bo och sova 3
hnz Sovsäck + annat för sommar, tidig höst/sen vår Bo och sova 4
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
k1322 Tält för sommar i europa Bo och sova 10
Chrabban Tält för Abisko - Nikkaluokta i sommar Bo och sova 41
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Arctic Fox Exped Sommar/Vinter. Bo och sova 14
Yogi_sthlm Komforttemp sommar och budgetsäck? Bo och sova 12
harleydavidson sommar sovsäck Bo och sova 0
ilisen 4-säsongstält för sommar? Bo och sova 7
alphumlan Enmannatält, tvåmannatält? Bo och sova 11
sjohan Komfort temp på sovsäck svensk sommar? Bo och sova 14
johnnied Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar Bo och sova 8
kmike Tält i kebnekaiseområdet i sommar...? Bo och sova 6
Anarkaplupp Sovsäck - vinter, sommar eller både och??? Bo och sova 14
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
s.duck goold kazoo eller never vinter??? Bo och sova 11
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
Bora vinter sovsäck för höga kusten Bo och sova 5
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
andy69 Vinter tältning..temp? Bo och sova 9
Corbu Nallo=vinter? Bo och sova 9
manke Kompakt vinter Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.