En till om Roberts och sovsäcksval...

Man blir ju nyfiken ju...
Har läst massvis med gamla trådar om ämnet och botaniserat på Roberts hemsida, men jag blir inte klok på en del saker ändå. Kanske ni som är bättre på engelska och har mer erfarenhet vet...?

Vad är skillnaden mellan Voyager light och superlight. (jag menar förutom vikterna och att superlight inte har dragkedja..)
Och på den polska sidan med priser finns det en ultralight också..? (Den finns inte med i polska produktlistan heller... )
Vad betyder "nylon coil double slider zipper with draft tube, Velcro closing tab" (under design voyager light)

Var får ni olika pertex ifrån man kan välja - och vilket är vad? Nej, jag fattar inte pertexsidan heller - min engelska är urkass!

Om man nu kan välja längder/bredd - hur lång/bredd ska en säck vara vid en given kroppslängd/bredd? Är det lönt att ändra på det om inte man just är extra lång/kort/smal/bred? Är en 175 cm lång säck för lång när man är 163 cm?

Temperaturgränserna gör mig också helförvirrad. Nu har jag en syntetsäck utan märke där extremtemperaturen anges med -3 och jag fryser med underställ och fleecetröja redan vid +10. Att den säcken inte håller något mått förstår jag. Men vilket temperaturintevall bör man välja som frusen och på sommarfjäll? -12 som minimum är jag inne på - eller är det ändå att ta i?

Innan ni undrar - när (och om) jag beställer en säck från Roberts tänker jag ta hjälp av en polskspråkig bekant...annars vete 17 vad det är för nåt jag kommer att få ;-)
 
Tranan; sa:
Vad är skillnaden mellan Voyager light och superlight. (jag menar förutom vikterna och att superlight inte har dragkedja..)

Det är skillnaden!
(Utan dragkedja blir säcken även varmare)

Tranan; sa:
Vad betyder "nylon coil double slider zipper with draft tube, Velcro closing tab" (under design voyager light)
Tvåvägs dragkedja av polyamid och med skyddsklaff, kardborrestängning.

De flesta andra frågorna får du svar på om du mejlar till dem, om Pertex och mått och sånt (du berättar vad du väger och hur lång du är, Robert's föreslår rätt säck). Roman kan engelska.

Vad gäller temperaturer: skit i extremtemperaturer.
Är du frusen behöver du en sovsäck med minst 400 gram dun under barmarkssäsongen.
Robert's anger en övre och en undre komforttemperatur som jag tycker verkar stämma hyfsat:
Jag har en Voyager Light 300 med extra fint dun som jag har sovit i kanske 5-8 minusgrader med. Är man frusen är nog övre komforttemperaturen på +7 (undre 0) grader ganska väl satt.

Du ska gå efter den övre och jämföra med hur kallt det kommer vara ute när du använder den.





[Ändrat av Nordesjö 2006-02-23 kl 14:22]
 
Du är en klippa, Martin!

Som vanligt kort och konsist. Det kanske ändå är enklare än vad jag tror? Bra om Roberts kan engelska, det är min egen jag inte litar på! Men då har jag fattat rätt om skillnaderna mellan säckarna i alla fall. Då kanske jag ändå kan tåta ihop någon beställning...
Tror det blir en light 500 i så fall.
Tack för svaret!
 
Romans skrivna engelska är fullt begriplig, för att inte säga bra. Bättre än de flesta svenskar som tillåts leda Eurovision Song Contest i a f...

Annars håller jag med Nordesjö:
Med bra dunkvalla så krävs 300g dun för sommarbruk för den varme, 400 för de flesta och 500g om man är frusen, och garanterat vill sova gott även de där kvällarna när det kryper under nollan och man inte är speciellt varm när man lägger sig.

Det är därför jag har en säck med knappt 300g dun, för att få frysa sådär skönt varenda natt. Innan man somnar och när man vaknar gör man ett gäng armhävningar.
 
haha!

Jag misstänker jag får upp och göra armhävningar en gång varannan timme i så fall! Nä, nu ska det vara slutfryst!
 
Som ett tänkvärt alternativ finns även UltraLight med halvlång dragkedja.
Själv har jag en UL Voyager 600 med 800cuin dun, och har hittill sovit i knappt 10 minus, med hellängdsunderställ. Frös inte, men upplevde inte att det fanns en himla massa marginal. Möjligen klarar man ändå betydligt kallare, komforttempen är uppgiven till -12.

Det var en aning kallt i början innan jag värmt upp mitt Exped-underlag. Det blev dock skönt efter en stund.
 
Re: Tips

Vandrare; sa:

Låter också spännande...om inte värre! Och så blir det helt plötsligt stress i och med den är nersatt just nu. :-(

I alla fall har jag fått ett svar från Roberts. En Voyager light 500 standard går på 190 EUR. Väljer man Pertex Quantum både inne och ute plus 28 EUR, P Endurance ytterskalet plus 25, men de rekomenderar inte det till sommarsäckar (om inte man vet att det blir blött), eftersom det hindar avdunstningen inifrån säcken för mycket. Och 800 cuin dun istället för 700 kostar också 30 EUR mer.
Plus frakt 35 EUR.

Jag tror jag lutar åt Quantum på insidan av säcken och bättre dun, med frakt blir det då runt 270 EUR.

Han varnar lite för att ta Quantum i ytterhöljet eftersom jag skrev att jag har hund...

Det jag inte riktigt förstår är om man väljer bättre dun - då blir det lite mindre fyllvikt, men samma isoleringsförmåga eller hur? Ska man vara nöjd med det eller satsa på samma fyllmängd och få lite varmare säck...jag vet, det beror på hur frusen man är och att många skulle svettas ihjäl i den säcken som den är...det är antagligen inget man vet förrän efteråt...

Globetrottersäcken låter ju fantastiskt, ännu bättre dun t o m. Bara jag kan få loss pengar lite snabbt så är den helt klart på plats ett nu...
Det enda jag inte riktigt gillar är den korta dragkedjan...men det kanske man kan leva med...

Tack för tipset!
[Ändrat av Tranan 2006-02-24 kl 10:33]
 
Re: Re: Tips

Tranan; sa:
Globetrottersäcken låter ju fantastiskt, ännu bättre dun t o m.

Jag vet inte om det stämmer, men det sägs att amerikansk fyllningsgrad inte är den samma som europeisk - att 900 amerikanska cu in/oz skulle motsvara 800 europeiska - beroende på skillnad i mätmetoder.
(TNF är ett amerikanskt märke, med amerikanska siffror. Det är inte desto mindre ett suveränt kap om man inte är lång!).

Nån som vet om det ligger nån sanning i detta?
(Ska se om det finns nån tråd om det, annars skapar jag en :))
 
Jo, det har du rätt i, jag såg nån tråd om det. Men det gör ju säckarna än mer likvärdigt egentligen. TNF är lite lättare (kan tänkas att det beror på att de har den lättare pertexen) men anger ett våldsamt temperaturintervall ner till -21 grader! Roberts ligger på -10 som minimum, vilket antagligen räcker långt även för mig...
 
Tranan; sa:
Jo, det har du rätt i, jag såg nån tråd om det. Men det gör ju säckarna än mer likvärdigt egentligen. TNF är lite lättare (kan tänkas att det beror på att de har den lättare pertexen) men anger ett våldsamt temperaturintervall ner till -21 grader! Roberts ligger på -10 som minimum, vilket antagligen räcker långt även för mig...

ehm läs inte in för mycket i northface säcken.
-21°C är EXTREM temperaturen
dvs om du skulle sov ute i skogen med sovsäcken skulle gränsen för där man riskerar att få skador vara vid ca -21°C. Glöm att du kan sova vid -21°C om du är en någorlunda normal person.

Jag har en NF Cats Meow med värdena 4°C/-2°C/-18°C
Jag frös och hade svårt att sova redan vid intervallet -1°C - -3°C.
Nu kan man då säga att det handlar om vem man är och hur känslig man är.

Är du säker på att du jämför samma värden med varandra ? att roberts verkligen mätt sina sovsäckar enl 13537 standarden ? jag tror inte han har det. men det är ju vad jag tror inte vet märk väl.

så undrar om hans säck kanske är bättre än vad den ger sken av när man jämför som du gjort nu.

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Gråbuse Vilken överdragssäck till dunsovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.