Sovsäcksval...Vår/Höst ? :)

Hejsan!
Jag är i behov av sovsäck som passar för lite kallare nätter vår och höst, ev. mildare vintertur i tält (som komplement till min Haglöfs-sommarsäck)

Vill hitta nåt prisvärt, jag har begränsad budget.

Vilken märke/modell är lämpligt och var finns den att beställa ?
Vilka "faktorer" bör jag tänka på inför valet ?


Jag kan tyvärr inget om dom nya temp-standarderna...
Mvh
Johan
 
Hej!

EN 13537 är en gemensam europeisk teststandard som är till för att man enklare skall kunna jämföra sovsäckar från olika tillverkare, tidigare har alla använt olika standard och komfortvärden har diffat regält
Många nordiska tillverkare hade komforttemperaturer som låg mer än 10 grader under EN standarden medans extremtemperaturerna var mer eller mindre identiska.

I EN 13537 anges tre temperaturer, personen förutsätts ha normal fysik och vara vid god hälsa:
Komforttemperatur för kvinnor
Komforttemperatur för män
Extremtemperatur, under den är risken för köldskador stor


Lämplig komforttemperatur beror naturligtvis på hur frusen du anser dig vara och vart du kommer använda sovsäcken: lågland, fjäll...
Jag skulle nog räkna med en komfort på 0 grader för skog o lågland, minst 5 grader lägre för fjäll (sommartid)

Prisvärt är svårdefinierat
Menar du en billig säck som fungerar finns det ett antal under 1000kr
Lägg till 500-1000kr så får du sovsäckar i en helt annan värme och viktklass, både i dun och syntet
En bra sovsäck håller i många år

/Joakim
 
Re....

Hej!

Ja, runt 1500-2000 kr är jag beredd att betala, vill ju ha hyfsat kvalite och en säck som står sig ett tag i framtiden....

- Är en komfortemperatur enligt normen på : -5 lagom för mig ?

- Jag är 181 cm, vilken längd är lagom till mig ?

- Dun eller syntetmaterial ?

/Johan
 
johan5588; sa:
- Är en komfortemperatur enligt normen på : -5 lagom för mig ?

Det tror jag, det verkar som EN standarden ger ett par graders marginal med nordiska mått mätt.

- Jag är 181 cm, vilken längd är lagom till mig ?
Prova i butik om du kan, man ska ha plats för att vifta med tårna och kansks ett sovsäcklakan som skyddar sovsäcken mot smuts och onödiga tvättar.

- Dun eller syntetmaterial ?
Dun är lättare, skönare och dyrare, du får nog gå upp till 2500kr för en dunsäck. Dun är mer fuktkänsligt men vädrar man ur säcken varje morgon och packar den vattentätt så ska det vara bra fuktigt innan den blir blöt.
 
Fundera på en quilt eller sk variable girth sovsäck, som alltså bara har en ovansida. Finns väldigt lätta i dun som man kan fästa utanpå en vanlig sommarsovsäck.

Jörgen
 
http://www.alpkit.com/ har prisvärda dunsovsäckar. PÅ svenska marknaden är nog ME det bästa valet om du vill ha något prisvärt och dessutom vill kunna prova säcken. Marmot är mindre prisvärt men har annars mycket fina säckar.
Det finns naturligtvis fler bra märken - Rab, Western Mountaineering, PHD, Valandré m.fl. - men om du vill kunna prova så är nog ME och Marmot de bästa tipsen generellt sett. Hoppa över de svenska märkena. Jag anser att de inte är prisvärda för fem öre.

F.ö. så dräller det av trådar med sovsäckstips som du hittar om du nyttjar sökfunktionen. :)
 
vilka säljer ME ?

Hej igen!
Har börjat kika på framför allt på ME och Marmot säckar.

- Nåt speciell modell av ME som jag bör kolla extra på ?

- Vilka nätbutiker är det som säljer dessa märken ? (jag bor på landet och beställer helst)

mvh
Johan
 
Marmot

Hej!

Hittade en Marmots modeller som verkar väldigt prisvärd: "Marmot Wave IV", 915 kr

Någon som har synpunkter på mitt val ?

/Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.