Tält för Abisko - Nikkaluokta i sommar

Hej, tänkte kolla med er vad ni tycker, jag och sambon tänkte gå Abisko - Nikkaluokta i sommar juni-agusti, och vi tänkte tälta, jag har kollat lite på Marmot Limelight FC 3P tycker ni att det är ett tält som verkar bra ? vi behöver ett lite större tält än 2manna då vi båda rör på oss ganska mycket när vi sover :p en sak som kan vara ett + är dom som har 2 ingångar, så man slipper slänga sig över varandra när man måste gå ut mitt i natten, bör man ha ett tält med inner och ytter duk eller en som bara har en ? vi är noviser när det kommer till svenska fjällen. vi funderade förut på stugor men kom fram till att vi ska köra på tält. finns det något speciellt man bör tänka på när det gäller valet ?
hoppas det inte blev för mycket nu men tackar för alla svar på förhand :)
 
Säkert bra, inner och ytterduk är det på typ alla tält, det är nog rätt tänkt att välja ett 3manna, men jag tror det kvittar om det har en eller två ingångar.

Tänk däremot på hur tung packningen kommer bli 20kg är helt onödigt tungt, och att inte ha med massa kläder i bomull.
 
Tack för svaret, hur ska man hålla vikten nere så mycket som möjligt? sovsäck och tält kommer nog att väga ca 4-5kg + liggunderlag vad som nu kan varar bra, aha okej då tar jag bort kreteriet med 2 utgångar ;) möjligtvis bra om det är varma sommar nätter så man kan vädra ordentligt. Hur många kg räknas som lagom ?
i klädväg är det då ull och syntet som gäller för att hålla vikten nere ? det som kommer väga än del är ju maten sen :/
 
Här har du färdrapport från 2010 då ett gäng gick sträckan. I Tjäktavaggi tältade vi och fick riktigt busväder så några tält gick sönder. Har paddlat och tältat i skärgården säkert mer än 100 ggr och aldrig varit med om så stark vind.

Spåret http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=712477

Packlista vi hade http://goo.gl/5FJp9L

Finns många bra ställen på nätet och utsidan om att packa lätt vilket aldrig är fel om man inte gör avkall på kvalite och hållbarhet vilket ibland känns som man gör...

God tur

4807582383_55ae8b447a.jpg

4808424548_b9d97934ed.jpg
 
Tält i Sverige

Tju!

Jag tänker såhär. Inner och yttertält e nästan standard idag på dem flesta seriösa tältvyggarna, oav så är det att föredra pga kondensen och väderförhållandena. Vilket gäller för ventilationen också, samt att det isolerar också, försök hitta något med separat ventilation så kan ni ventilera och sitta i tältet om det skulle regna elr snöa. Vad det gäller två ingångar så håller jag med dig att det e skönt att kunna sova vidare utan att den andra ska upp o klättra på en för att komma ut, samt att det underlättar om man skulle upptäcka att de blåser o regnar snett mot en av öppningarna, då kan man faktiskt ta sig ut på andra sidan och fixa med packningen utan att allt blir fucked. Annars är det väl bara se till så att tältet har staglinor och tillräckligt med utrymme för er och er packning. (Går ni till en seriös butik brukar man få testa att slå upp o krypa in.) Jag säger HB (Hilleberg) men det retar tydligen upp folk om man uttalar sig eller tipsar om det har jag märkt. Men det kan ju vara ett tips att kolla på konstruktionen iallafall och se om ni hittar något liknande om ni inte har lust att lägga lite extra på bostaden. Vad gäller packning så tänk lite... (Ett torrt, ett blött) samt ett i reserv när det kommer till underkläder och strumpor. Finns hur många olika packlistor som helst beroende på vad man är för en. Men testpacka hemma och läs vad andra har haft med sig eller INTE har haft med sig och gör en egen listan efter det.

Lycka till!
 
Jag skulle verkligen inte vilja vara utan innertält i fjällen på sommaren, åtminstone när jag sover uppskattar jag ju att inte bli uppäten av allsköns jäkla mygg...

Skaffa ett tält där ni kan vädra men ändå ha myggnätet uppe. I övrigt finns det drivvis av tälttrådar, sök lite på forumet så kommer ni hitta många bra tips :).
 

avslutad210712

Gäst
Har ett Hilleberg Staika och det är guld värt med dubbla öppningar framförallt när det är varmt så öppnar man drag genom. Betydligt svalare än när man bara öppnar den ena öppningen. Som redan nämts så är myggnät i öppningarna också guld värt.

I övrigt så gäller det att hålla ner antalet saker och försöka få en kombinationseffekt och med det menar jag att två omgångar av det mesta i underklädersväg räcker långt om man har med sig någon form av tvättmedel. Är man riktigt viktsmedveten så räcker det med en underställströja och ett par kalsonger om man kan tvätta dem på kvällen och ha på sig något annat medans de torkar. Strumpor/sockar kan man klara på det sättet också men alltid skönt med en omgång extra ifall man blöter ner fötterna vid något vad. De senare är det dock inte alltför många av men det finns två-tre där det kan gå över kängskaftet om man har halvhöga kängor och om det regnat/tinat kraftigt.

Kan man tänka sig att handla efter vägen så kan man starta med mat för två eller tre dagar och sen handla efter vägen men då kan man måsta vänta på att affärerna är öppna vilket ibland inte är så skoj.

Det man kan spara mest på i vikt är kläderna. Har inte speciellt mycket kläder med mig nuförtiden och några gånger har jag fått sota för det genom att jag frusit överförjävligt men inget man dör och rasterna blir lite kortare då :)

Sen kan en ha matkåsa för att äta ur medans den andra äter direkt ur matlagningskärlet. Personligen har jag bara en sked (med långt skaft för påsmaten) med mig för ätandet. Ser ingen mening med vare sig kniv eller gaffel men samtidigt är det inte många gram man sparar där jämfört med de stora viktstjuvarna.
 
Tips att få ned vikt och lite godare mat - börja torka mat

Mat finns att köpa i en del av stugorna (ex. Sälka) stugorna men börja torka mat är mitt tips du får du ned vikten frystorkat är dyrare och tråkigare... och har enormt bra hållbarhet. Köttfärs dag 6 på turen är en höjdare...

Bra böcker i ämnet
Torka Mat Calazo
Friluftsmat Anita Forsell

http://www.calazo.se/bocker/instruktionsbocker/torka-mat
http://www.adlibris.com/se/bok/friluftsmat-9789151851914
http://www.friluftsframjandet.se/documents/14663/2318246/Friluftsmat.pdf
http://goo.gl/ihxwDL

Exempel från igår torkade morötter, spenat och lök

Efter
13228136003_6d60437017_m.jpg


Morötter innan
13193079094_c2f4b53b66_m.jpg
 
Tackar så mycket för alla svar :) snällt av er att ta er tden att svara.
Seam, då får det bli ett med inner och yttre, dom har kollat på har bara haft inre och yttre, hur menar du med separat ventilation ?

Jo innertält med myggnät kommer det att bli hur jag än gör, man måste kunna ha det öppet på kvällar och samtidigt vara utan mygg som ni säger, får kolla lite på vad Hilleberg har att erbjuda då :)
men vad trodde ni om http://www.trekkinn.com/berg/marmot-limelight-fc-3p-malaia-gold/53535/p ? den var 1100kr billigare från den sidan än i sverige :p

Det verkar som att man verkligen måste gå igenom både och en två gånger innan man drar iväg och inte bara höfta vad man tror att man kommer behöva som man har gjort när det bara gäller en eller två nätter :p apropå blöta skor, jag har ett par meindl island pro har aldrig blivit riktigt blöta med dom när jag varit ute hitils, men har hört att det kan vara svårt att få dom torra om man bor i tält, någon som vet om detta stämmer ? (gortex)

Jag får kolla lite på det där med att torka maten. kan ju kanske vara ett alternativ då sakerna kommer väga mindre och man kanske kan ta med sig allt man behöver :) tack för tipset
 
Tycker man att Hilleberg är för dyrt finns ju liknande tält för lite lägre priser också. Och ffa finns en begagnatmarknad.
 
Jag tror tyvärr inte att min budget tillåter dom tälten, tältet får inte kosta mer ön 3500kr annars kommer vi inte iväg alls :p så finns det något tält i denna prisklass som kan rekommenderas? Vad tappar man med ett tält i den prisklassen mot ett Hilleberg Staika eller liknande?
 
Jag tror tyvärr inte att min budget tillåter dom tälten, tältet får inte kosta mer ön 3500kr annars kommer vi inte iväg alls :p så finns det något tält i denna prisklass som kan rekommenderas? Vad tappar man med ett tält i den prisklassen mot ett Hilleberg Staika eller liknande?

Varför inte testa att pruta lite på det här?
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=61134

Eller på det här?
http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=60937

;)

Det du tappar är antagligen kvalitet, säkerhet och torra nätter utan sömnlöshet... Begagnat är inte nödvändigtvis samma sak som slitet och dåligt. Jag har köpt bägge mina Hillebergtält begagnade och är hur nöjd som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...