Tålig slit & släng-säck?

Skulle behöva nått tips på en sådan...

Den behöver jag t.ex till nyår då jag och några av mina närmaste ska sova i kåta på nyår, helst skulle jag vilja att det gick och kedja ihop två så att jag och sambon kan dela säck.

Meningen med säcken är inte att klara av att sova i den absoluta nollpunkten men den ska tåla lite iaf ett par minusgrader. Den ska tåla gnistor och oaktsam hantering och såklart inte kosta en förmögenhet. Gör inget om den väger lite mer än normalt.

Läst nånstans om Tennier modular sleep system, erfarenheter? Ser ut att passa mina behov. Finns det nått liknande?
 
Biltema har två säckar en -5 och en -10 ,dom väger 1,5 till 2,0kg.

Bra pris tror 250 spänn för -10an.

Köpte för skojs skull -10an för nått år sen , blev förvånad den används fortfarande vid vintervandringar väldigt ofta.

Sovit i -25 underbar himmel med underställ,mellanställ och litet snugpack cocotbag som yttersäck.
Den håller vad den lovar och har inga speciella nackdelar förutom att det är bomull på insidan.
 
Om du är ute efter en billig säck som klarar ovarsam behandling kanske du ska titta på Försvarets sovsäck m/59...

http://militarlagret.se/public_html...=1636&osCsid=c6baf929991a07136fd2032a4eb174c9

Går dock inte att koppla ihop och är kanske inte den lättaste eller varmaste heller... Men, den har använts av soldater under många år och faktiskt funkat...

Jag är en av de som använt den säcken under värnplikten. Nedanstående är personliga erfarenheter.

Den har två fördelar:

1) Den är grön
2) Det går att krypa in i den

Sedan har den några smärre nackdelar:

1) Den blir fuktig om någon ens säger ordet 'vatten' i närheten
2) Den väger mer än personen som sover i den
3) Den värmer lika bra som om du sovit på barmark i kalsingarna
4) Den brinner bra

I korthet var den sovsäcken så horribel att dess största fördel var att den höll tillräckligt låg kvalitet för att stamanställda befäl, utan besiktning, godkände alla grönfärgade civila ersättningar vi beväring köpte för egen räkning.

I brist på privat sovsäck var det varmare och torrare att sova i uniform med vindjackan hopknäppt och fötterna instoppade i den 30-liters ryggsäck som tilldelades infanteriet. Sovsäcken virade man ett varv runt låren -- det var det enda den dög till.

Erfarenheter från mitten av 80-talet.
 
Yappo;621451 Den har två fördelar: 1) Den är grön 2) Det går att krypa in i den Sedan har den några smärre nackdelar: 1) Den blir fuktig om någon ens säger ordet 'vatten' i närheten 2) Den väger mer än personen som sover i den 3) Den värmer lika bra som om du sovit på barmark i kalsingarna 4) Den brinner bra [/QUOTE sa:
Fantastiska reflektioner. Ungefär som att någon hade fått uppdraget att skapa den sämsta sovsäcken som bara är möjligt. :)
 
Kan bara, bara än en gång tipsa:

Tennier modular sleep system är faktiskt riktigt bra. Nu har ju både vikten och volymen avhandlats en del här, men är inte detta ett problem för dig finns det några andra delar att ta upp:

* Priset. Du får ett jättebilligt system som håller vad det lovar.
* Du får ett tredelat set. Den yttre säcken är verkligen stor, och går att använda över en annan säck om du så önskar. Du får också en puppa som är vattentät. Den inre säcken är själva dilemmat. Den är oerhört tung men också väldigt varm. Systemet i sin helhet är skönt att ligga i.
* Systemet är inget för någon som är lång. Jag är 1.73 och passar mig alldeles perfekt. Men om du är längre har du nog ett system som är för litet.
* GoreTexöverdraget har för och nackdelar. Goretex fungerar ju inte om du ligger på det en längre tid, och dessutom kan det vara klokt att göra en rejäl inpregnering när du köper. Du drar en flärp över huvudet och det fungerar verkligen, men i och med att det saknas någon ram eller liknande som håller upp tyget blir det lätt lite luft att andas i. Det finns dock lösningar på detta om du googlar lite på DIY-sajter.

Jag använder sommarsäcken vår, sommar och höst. Jätterymlig och skön. Puppan använder jag alltid, ofta som komplement till en annan syntetssäck jag har.
Att den klarar -40 är nog en sanning med modifikation. Enligt specen klarar du så låga temperaturer med en stor mängd kläder på dig utan att frysa ihjäl (ungefär så där är det formulerat). Jag har testat i -17 i bara kalsonger vilket fungerade alldeles utmärkt.

Det jag gillar allra mest med säcken är att den är tålig och billig. Är du ute i skog och mark, eldar rejält och inte vill riskera att din 5000 kronorssäck blir förstörd på kuppen är detta system helt genialiskt bra. Enkelt uttryckt kan du traska rakt ut i skogen och bara lägga dig var som helst. Du kan kombinera den beroende på väder och årstid och du behöver aldrig vara rädd för att bli blöt.
GoreTex-överdrag, en sommarsäck och en vintersäck för 1200 kr. Jag fattar uppriktigt talat inte varför inte fler köper systemet. Jag betalade för övrigt 900 kr för mitt och förmodligen håller det en hel evighet.
 
Haha, det lutar åt att inte köpa en m/59... :)

Sovsäcken var tyvärr, som så mycket annat i modell 59, inte tjänlig i så kallat skarpt läge. Det bör noteras att vi uttryckligen informerades om att modell 58 skulle användas i händelse av krig eftersom 59 inte höll måttet. Detta gällde iofs uniformen, men var ändå inte riktigt något man ville höra.

59-säcken är i princip ett bomullstäcke sydd i form av en säck. Tyget som höll ihop den bedrövliga stoppningen hade samma vätskeavvisande förmåga som, tja, höljet till ett billigt bomullstäcke...

Min överdrift avseende tyngden gäller huvudsakligen upplevelsen av att bära runt på skräpet morgonen efter att man varit dum nog att rulla ut den i tältet efter en längre tid av regn. Tänk dig vikten på en använd frottehanduk.

Någon annan på tråden kommenterade att det lät som om fabrikanten ansträngt sig för att skapa sämsta tänkbara sovsäck, men det är snarare som om att vederbörande helt enkelt aldrig tänkt tanken att sovsäcken skulle användas utomhus. Den fungerar utmärkt i sommarstugan förutsatt att det inte är för fuktigt i luften.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...