Roberts Voyager SL 200 för 3 säsonger?

Robert's Voyager Super Light 300 kan i princip jämföras rakt av med Mountain Equipment Dewline (ingen dragkedja, 300 gram dun (700+) osv.
Haglöfs LIM 5 ligger ungefär i samma krokar, tror jag.

Dewline är ju en lite väl varm säck för sommarbruk, så min undran är om ni tror att samma säck, fast med 200 gram dun istället, skulle fungera på till exempel fjällvandring eller höstpaddlingen.

Temperaturangivelsen från Roberts är:
Komfort +10(för frusna)/+3(för ickefrusna)
Extrem -4

Motsvarande siffror för 300 gram är komfort +5/-2, extrem -9. (ME Dewline anger -5 som komf).

Tror ni att det är vettigt att skaffa sig en sådan "200-säck"? Om det blir en smula kallt kan man ju alltid förstärka med varm tröja eller sidensovpåse...

PS. Jag vet att det här är väldigt individuellt, men vill höra vad andra har för erfarenheter.
[Ändrat av Nordesjö 2004-12-22 kl 13:05]
 
Har du läst min recension av 400:an ( http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4046 )? Du har rätt, det var väl varmt med den mitt i värsta högsommaren. För min del skulle nog en 300:a passa bättre mitt i sommaren. Den skulle kunna användas framåt hösten, med förstärkning.

Framåt höstkanten tror jag dock att min 400:a blir perfekt, utan förstärkning. För att få 200:an att funka på hösten måste du nog förstärka med mer än en sidenpåse. Men som du skriver, det är ju individuellt (även om jag anser att jag inte är frusen av mig).

/Håkan
 
Håkan K; sa:
Har du läst min recension av 400:an
Naturligtvis - flera gånger :)

Anledningen till att jag tror att en 300 är för varmt för mitt bruk är att en av mina friluftspolare har en Dewline som han tycker är på tok för varm på sommaren.
Å andra sidan tycker han att den är perfekt på fjällvandring, och jag lånade den på en paddeltur nu i oktober, med gott resultat.
(Och en annan av kompisarna gnäller inte över sin Dewline...)

Problemet är ju bara att det inte finns nån dragkedja, och då blir det ju känsligare när säcken är för varm.
Är säcken däremot lagom varm behövs ingen dragkedja.

I och med att en Robertssäck kostar hälften av en Dewline kanske man kan köpa en 200 och testa och sen köpa en 300 om det blir för kallt :)

Vad säger forumets andre officielle Robertsägare - Cristoffer?

[Ändrat av Nordesjö 2004-12-22 kl 15:10]
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.