Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället

Undrar om ni som har (stor) erfarenhet av vintertältturer kanske skulle vilja hjälpa mig i rätt riktning... :)

Inför kommande vinter har jag ambitionen att komma ut en del på vinterturer. Bor i Östersund så det handlar främst om Jämtlandsfjällen. Den erfarenhet jag har av vintertältning är dels från det militära (kamin och tält 12/20 är bra skit men inget jag tänker mig släpa på... :) ), civilt från mer "baslägerskaraktär" där vi skidat mycket korta sträckor med all utrustning. Nu när ambitionen är att vara lite rörligare uppkommer en del funderingar.

Jag har idag har en WM Ultralite som jag använder vår-höst och fullkomligen älskar. Sover skönt i den i underställ ner till ungefär nollan (komforttemperatur för kvinnor är -2 -- där omkring tar jag på mig extra sockor och lägger min tunna dunjacka på överkroppen).

En tanke som slagit mig är om jag skulle köpa en lite varmare säck till och skapa en vintersäck genom att kombinera min Ultralite med denna. Är det en tokig tanke? Om det skulle funka, hur ska jag då resonera kring temperaturområde samt fyllning (dun eller syntet) på säck nr 2? En tanke som lockar i teorin är WM:s Highlite eller Summerlite (båda med komfort för kvinnor omkring +5), vilket skulle ge den angenäma bonuseffekten av att då "på köpet" få en säck för de högsommarveckor då min Ultralite är lite väl varm. Men det kanske blir helt galet temperaturmässigt? Räknar med att komfort runt minus 20 är ett bra riktmärke.

Ni som kör dunsäckar på vintern, hur funkar det att hålla dem torra tycker ni? Är det en rejäl utmaning eller inga problem?
 
Är det riktigt kallt och torrt är det inga svårigheter att hålla utrustningen torr, men det tar tid. Vattenångan i plagg och sovsäckar blir till iskristaller vid textilytan, mjuka persedelborsten avlägsnar effektivt. Nyss uppvärmda plagg och persedlar fungerar detta bäst på.

Vintertid med sträng kyla föredrar jag en vintersäck.
Dubbla säckar måste stämma i måtten för att inte ge döluft och inte krympa loftet.
Dubbla säckar brukar bli tyngre än en vintersäck.

Du behöver alltid samma lofthöjd som du vill gardera dig mot. Hur mycket värme som stannar kvar i ditt tält på sommaren brukar inte stämma på vintern. Tältgrop och lämur kan givetvis minska avkylningsfaktorerna, men inte eliminera dem.

Damsäckar brukar kunna vara kortare än medium och på så sätt kan även vikt sparas samt dödutrymmet i säcken minskas. De som talar om kängor och isiga ytterplagg i sovsäcken har nog inte vintertältat.

Men med två snöborstar, lagom liggunderlag, rejält med mat, varm sovsäck, läs SMHIs lägsta noterade i trakten för veckan du avser vara ute, lägg turen så att du kan komma under tak om de skulle bli riktigt styggväder. Så kan du få en fin vintertur.
go tur
 
...mjuka persedelborsten avlägsnar effektivt. Nyss uppvärmda plagg och persedlar fungerar detta bäst på.

Vintertid med sträng kyla föredrar jag en vintersäck.
Dubbla säckar måste stämma i måtten för att inte ge döluft och inte krympa loftet.
Dubbla säckar brukar bli tyngre än en vintersäck.


Damsäckar brukar kunna vara kortare än medium och på så sätt kan även vikt sparas samt dödutrymmet i säcken minskas. De som talar om kängor och isiga ytterplagg i sovsäcken har nog inte vintertältat.

Tack för tips om persedelborstar! Det tar jag med mig.

Just detta med om loftet överlever i praktiken med dubbla säckar oroar jag mig för. WM:s korta säck på 167 cm är utmärkt för mig som är 164. Däremot kan det tänkas att det skulle bli tight (även?) på längden att trä ytterligare en 167-säck utanpå. Där fick jag ytterligare en tankeställare kring att kombinera säckar.. Men nej, inga kalla eller blöta grejer där jag vill ha varma fötter tack. :)

Vikter får ju undersökas och jämföras som en del i urvalsprocessen, men om jag förstår dig rätt tycker du man kan vara mer säker på att vintersäcken fungerar för angivet/framräknat temperaturområde än om man kombinerar två säckar?
 
Hallå :)

Jag har en lite äldre M E säck (glacier 1000 tror jag den heter) den har funkat fint på vintern ned till ca -20, kört med dubbla liggunderlag mot kylan underifrån (ett bredare så man slipper kyla armarna) ifjol köpte jag downmat 7 som testades några nätter med gott resultat, väldigt skön att ligga på.
Jag tror mer på en säck men en riktigt bra än att kombinera två, har testat tidigare (caravan tror jag dom hette) dubbelsäck och visst funkade det med men då anpassade till varandra

En variant på sovsäcksförstärkning testades också ifjol, köpte på woolpower (fabriksbutiken) ullfrotté tube (sådan dom stickar för att sedan sy kläderna av) finns på metervara
Av den kan man göra olika varianter om man är händig med symaskinen ;-) själv så har jag bara använt tuben som den är, lite bökigt att komma i och ur kanske men men den hjälper till att isolera.

I sovsäcken har jag underställ och förstärkningsplagg även mössa, vantar och extrasockar
min kompis är använder dunjackan i säcken, hon är något mer frusen av sig men det hänger även på kylan så klart!
Det bästa är nog att testa på hemmaplan så du blir bekant med vad du behöver och inte!
vi körde några testnätter här i vintras strax utanför Östersund :) helt i det fria men nära till bebyggelse

Att sova under tarp är trevligt även på vintern :) (inget för vinterfjället naturligtvis utan skogsmiljö) och rekommenderas! utandningskondensen blir inte som i ett tält där det gärna lägger sig som ett skikt på tältduk mm.
 
FM lånade ut två genomsydda bomullsöverdragna dunsäckar till oss. De brukades som stopp i varandra. Vägde styft 3 kg och krävde förstärkning ovanpå. Vi som sov mycket ute skaffade egna Caravan dubbelsäckar som vägde 2,5 kg och var lite varmare. Genom bekanta kom jag i kontakt med en utländsk säcktillverkare och köpte en lätt och varm säck på ungerfär 2,2 kg.
Efter en vintertur i Alperna där det blåste rätt hårt ville jag ha en en ännu varmare säck och skaffade en Siluett vinter, den väger packade 2,4 och i den har jag ännu inte frusit.

Det är vida enklare att öppna innerbafflar och halsöppningen för att släppa ut överskottsvärme än att ligga och huttra. Efter tre nätters huttrande är man ganska spak.

Ett bra sätt att få exakt vad man vill är att köpa en skräddad säck som t ex hos Roberts i Polen.
go tur
 
Hallå :)
En variant på sovsäcksförstärkning testades också ifjol, köpte på woolpower (fabriksbutiken) ullfrotté tube (sådan dom stickar för att sedan sy kläderna av) finns på metervara

Det bästa är nog att testa på hemmaplan så du blir bekant med vad du behöver och inte!
vi körde några testnätter här i vintras strax utanför Östersund :) helt i det fria men nära till bebyggelse

Hej! :) Testnätter i Östersundstrakten måste vara det vinnande konceptet... ;) Intressant med ullfrotté i tubform! Ja, det får nog bli en testvinter den kommande, den förra lämnade ju lite att önska...

Jag har en 5-6 år gammal Haglöfs Zensor Nordic Winter som jag dömt ut som både för tung och otillräcklig för vinterfjället med komfort på -12 för kvinnor. Men den kan ju tjäna som en bra utgångspunkt för testing.. Jag behöver förstås även fundera över hur tjocka/varma/tunga förstärkningsplagg som ska med på fjället och vad som då kan dubblera som sovplagg.

Roligt att höra om dina erfarenheter med Downmat! Jag kommer åtminstone i år att köra ett Prolite Plus ovanpå ett Ridgerest, det har fungerat bra tidigare även om det är lite tyngre än önskvärt.
 
FM lånade ut två genomsydda bomullsöverdragna dunsäckar till oss. De brukades som stopp i varandra. Vägde styft 3 kg och krävde förstärkning ovanpå. Vi som sov mycket ute skaffade egna Caravan dubbelsäckar som vägde 2,5 kg och var lite varmare. Genom bekanta kom jag i kontakt med en utländsk säcktillverkare och köpte en lätt och varm säck på ungerfär 2,2 kg.
Efter en vintertur i Alperna där det blåste rätt hårt ville jag ha en en ännu varmare säck och skaffade en Siluett vinter, den väger packade 2,4 och i den har jag ännu inte frusit.

Det är vida enklare att öppna innerbafflar och halsöppningen för att släppa ut överskottsvärme än att ligga och huttra. Efter tre nätters huttrande är man ganska spak.

Ett bra sätt att få exakt vad man vill är att köpa en skräddad säck som t ex hos Roberts i Polen.
go tur

Försvarets grejer är väl inte direkt kända för något lysande värme-viktförhållande... :) Jag har sovit mycket i Sovsäck 2000, tror sommarsäcken väger runt kilot och vintersäcken det dubbla, alltså runt 3 kg tillsammans. Men då alltid i kaminvarma tält. Har oerhört svårt att tro att jag skulle sova gott i dem ner till angivna -40 (för män), så kanske -20--25. De är ju också sydda för att rymma tvåmeter långa och hundra kilo tunga personer, så för mig på 164 cm och 56 kg blir det ganska mycket onödigt utrymme att försöka värma upp. :)

Helt enig, jag vill absolut inte frysa! Det lutar kanske ändå åt att jag testar och provar mig fram till en ren vintersäck än försöker hitta en att kombinera min WM Ultralite med, det känns som lite för mycket gamblande i det här skedet av min vintertältarkarriär.. :)

Tack för fina tips!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.