Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen?

Jag är riktigt sugen på att beställa en Mountain Hardware Phantom 32 på Addnatures rea (endast 1495:- istället för 3495:). Och när jag söker runt här på forumet verkar alla vara mycket nöjda med säcken. Men jag är lite osäker på tempen. På Addnatures hemsida står att komforttempen är -2 för män. Detta borde väl räcka med råge för fjällvandringar på vår/sommar/höst, iaf innan snön kommit?

Jag har heller inga problem att förstärka med underställ och mössa om så behövs. Vad säger ni? Det borde väl räcka?
 
Jag är riktigt sugen på att beställa en Mountain Hardware Phantom 32 på Addnatures rea (endast 1495:- istället för 3495:). Och när jag söker runt här på forumet verkar alla vara mycket nöjda med säcken. Men jag är lite osäker på tempen. På Addnatures hemsida står att komforttempen är -2 för män. Detta borde väl räcka med råge för fjällvandringar på vår/sommar/höst, iaf innan snön kommit?

Jag har heller inga problem att förstärka med underställ och mössa om så behövs. Vad säger ni? Det borde väl räcka?

Mja, det händer till och från att det snöar på sommaren. Men normalt så bör den räcka, ja, tillsammans med underställ eller innerlakan.
 
-2 räcker gott sommartid även under dom kallaste nätterna i fjällen..
Sen beror det lite på vad du menar med vår och höst..
Men som sommarsäck i fjällen (mellan säg sena maj och början av september)? Absolut!

Jag har sovit i -3 i min t-lim 0 säck och det gick bra med underställ på!

Och snöar det på sommaren är det inte troligtvis inte kallare än nån enstaka minusgrad, det är ju mer temperaturen än mängden nederbörd som är i fokus.
 
Senast ändrad:
-2 räcker gott sommartid även under dom kallaste nätterna i fjällen..
Sen beror det lite på vad du menar med vår och höst..
Men som sommarsäck i fjällen (mellan säg sena maj och början av september)? Absolut!

Jag har sovit i -3 i min t-lim 0 säck och det gick bra med underställ på!

Och snöar det på sommaren är det inte troligtvis inte kallare än nån enstaka minusgrad, det är ju mer temperaturen än mängden nederbörd som är i fokus.

Dessutom antar jag att miljön inne i ett bra 4-säsongstält isolerar en aning. Det ska nog till ett gäng minusgrader innan det går under nollan även inne i tältet, enligt min erfarenhet...
 
Dessutom antar jag att miljön inne i ett bra 4-säsongstält isolerar en aning. Det ska nog till ett gäng minusgrader innan det går under nollan även inne i tältet, enligt min erfarenhet...

Jag är lite tveksam till att 1.5 lager supertunn tältduk med volym på många kubikmeter som dessutom har ventilation isolerar särskilt mycket. Iaf om man sover ensam och det inte är särskilt kallt ute och det blåser..

Är det knökfullt, -30 och totalt vindstilla så gör det dock större skillnad..
Men jag har inte kollat med termometer både i och utanför tältet, så helt säker är jag inte, kanske mest är att grannarna värmer. :)

För ett tält är ju byggt för att skydda mot väder och till viss mån insyn, inte mot kyla. :)
 
Jag är också väldigt intresserad av den där sovsäcken för 1500:- på addnatures rea.
Tyvärr så har dom bara "large" kvar och det sägs att den är för personer upp till 198 cm.

Själv är jag 171 cm. Är det jätte dumt o beställa en large ? vill ju så gärna ha den pga bra pris :)
 
Jag är lite tveksam till att 1.5 lager supertunn tältduk med volym på många kubikmeter som dessutom har ventilation isolerar särskilt mycket. Iaf om man sover ensam och det inte är särskilt kallt ute och det blåser..

Fast sover man ensam så behövs ju inte sååå många kubikmeter.

Nu har jag ju inte testat så bra eftersom det är olika omgivningar varje gång men jag tycker det verkar hjälpa rätt mycket när jag sover i mitt "vanliga" tält jämfört med mitt tarptent. Det kan kan ju vara inbillning, eller så är det bara känslan av att det blåser i ansiktet i tarptentet som gör det :)
 
Jag är också väldigt intresserad av den där sovsäcken för 1500:- på addnatures rea.
Tyvärr så har dom bara "large" kvar och det sägs att den är för personer upp till 198 cm.

Själv är jag 171 cm. Är det jätte dumt o beställa en large ? vill ju så gärna ha den pga bra pris :)

Dagens tips:
Man kan beställa en Ultralight 300 från roberts.pl för 198 euro + 14 euro frakt (dvs 1886 kr dagsläget) enligt den prislista jag har.
Sydd efter beställning till ordinarie pris, man får tom välja färg och eventuella tillval..
Då är den dessutom 100 gram lättare än mountain hardware säcken på addnature.com
Dom syr otroligt fina säckar i förstklassiga material, har 2 st själv. :)
Rekommenderas!

Och med det som grund till svaret på frågan: Ja, det kan kanske vara lite dumt att köpa en säck som är för lång vilket lätt leder till kalla fötter, när du kan få en lättare och lika varm säck för 400 kr extra.. :)
 
Isolerande liggunderlag hjälper väl till?

Jag har läst en hel del om Expeds Downmat-liggunderlag som verkar isolera riktigt bra från markkylan. Ett sådant bör väl bidra till att man kan använda en säck med ungefär Phantom 32:s prestanda ännu längre in på säsongen? Eller är jag naiv och önsketänkare? :)
 
På hösten gör ett tält stor skillnad då man får in markvärme i det även om det kryper iväg ordentligt tempmässigt på natten så lär du inte frysa.
Har sovit i +12 säck i tält sent på hösten och det stack iväg bortanför åtta minus på utsidan.
Det var mycket varmare i tältet än ute.

På våren/försommaren är det tvärtom då marken är kall.
 
På hösten gör ett tält stor skillnad då man får in markvärme i det även om det kryper iväg ordentligt tempmässigt på natten så lär du inte frysa.
Har sovit i +12 säck i tält sent på hösten och det stack iväg bortanför åtta minus på utsidan.
Det var mycket varmare i tältet än ute.

På våren/försommaren är det tvärtom då marken är kall.

Detta är också min erfarenhet. Så mao, om jag lyckas isolera från markkylan när denna väl är ett problem (dvs då tjälen gör sig påmind) och använder mig av ett bra tält så borde jag vara "home safe" med lite underställsförstärkning etc?
 
Jag har läst en hel del om Expeds Downmat-liggunderlag som verkar isolera riktigt bra från markkylan. Ett sådant bör väl bidra till att man kan använda en säck med ungefär Phantom 32:s prestanda ännu längre in på säsongen? Eller är jag naiv och önsketänkare? :)

Jag skulle tro att majoriteten av sovsäckstillverkarna räknar med att du använder ett bra liggunderlag. Största delen av dunet brukar placeras i den övre delen av sovsäcken och dunet du ligger på trycks ihop ganska mycket, detta förutsätter ett bra liggunderlag om du vill utnyttja sovsäcken till max. Så det är nog snarare tvärt om är jag rädd, har du inte ett bra liggunderlag så kommer du inte kunna utnyttja sovsäcken till den angivna temperaturgränsen.

Men med ett riktigt bra isolerande liggunderlag och underställ, värmetröja, mössa (alla kläder du har) på dig i sovsäcken så kan du nog krypa ner ett antal grader i komfort. Som redan sades här ovan så hjälper tältet till ytterligare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.