Prisvärd sovsäck för tre säsonger

Jag är på jakt efter en prisvärd sovsäck som klarar kalla sommarnätter samt vår- och höstnätter med lite god vilja. Låg vikt har inte hög prioritet. Har någon därute något bra tips på sovsäckar som uppfyller mina önskemål?
 
TNF Kilo bag

Hejsan,

Om komforttemperatur på 0 är acceptabelt kan jag verkligen rekommendera The North Face Kilo bag. Komplettera med ett siden lakan för säckens skull och ett sjyst liggunderlag och du sover gott även en bit under nollan.

sov gott

Bengt
 
Re: TNF Kilo bag

svindel; sa:
Hejsan,

Om komforttemperatur på 0 är acceptabelt kan jag verkligen rekommendera The North Face Kilo bag. Komplettera med ett siden lakan för säckens skull och ett sjyst liggunderlag och du sover gott även en bit under nollan.

sov gott

Bengt

Nja. Om man jagar prisvärt, och vikten inte är avgörande, då är det nog en syntetsäck som gäller. Haglöfs kanske?

/Per
 
Köpa på Coop?

Det fanns en sovsäck på Coop för 299:- som ska klara nollan. Vet tyvärr inte märket nu på rak arm, min flickvän köpte en för några dagar. Jag vet inte heller hur bra den är, man får väl se vad den duger till nästa helg.
 
Kolla t.ex. följande:

- Mountain Equipment (syntet och dun)
- Marmot (kanske i dyraste laget...)
- NorthStar Tradings(?) egna Arctic Alpine (syntet och dun)
- Vaude
- The North Face

Ajungilak är mindre prisvärda nu än tidigare men säckarna är dock helt OK...

Bra syntetfyllningar är t.ex. Polarguard Delta, Polarguard 3D och Thermolite Extreme. Det finns naturligtvis andra alternativ men många av dessa är unika för ett eller ett fåtal märken.

Kolla fyllningsmängd och lofthöjd när du köper. Det säger oftast mer än temperaturangivelserna.
Om du söker i forumen så hittar du massvis med information om den här typen av säckar. Du är inte direkt den förste som frågar... ;)
 
Re: Re: TNF Kilo bag

fson; sa:
svindel; sa:
Hejsan,

Om komforttemperatur på 0 är acceptabelt kan jag verkligen rekommendera The North Face Kilo bag. Komplettera med ett siden lakan för säckens skull och ett sjyst liggunderlag och du sover gott även en bit under nollan.

sov gott

Bengt

Nja. Om man jagar prisvärt, och vikten inte är avgörande, då är det nog en syntetsäck som gäller. Haglöfs kanske?

/Per

:)

1600 spänn för en kvalitetssäck är väl prisvärt!!

Skämt åsido,

Haglöfs är också ett bra alternativ. Däremot vill jag höja ett varningens finger för lågprissäckarna från köpcenter och överskottslagret. Jag har en sådan själv och det är en markant skillnad mellan den och kvalitetssäcken (ok nu vräker jag alla över en kant men jag gör det medvetet).

I påskas låg jag två nätter i lågprissäcken och trots underställ, värmegel och kläder över så frös jag. Temperaturen i tältet kan knappast ha varit under +5

Lågprissäckarna duger säkert till husvagnen eller båten men skall man tälta en höstnatt bör man veta vad man ger sig in på.

Jag vidhåller min rekommendation, köp kvalitet!

hälsningar

Bengt
 
Billig och bra McKinley

Kolla på McKinleys (Intersport) säckar - särskilt X-treme Lite.
Den är i materialval i det närmaste identisk med Haglöfs Ultrapro Plus (Tactel och Thermolite micro), men har större fyllningsmängd.

Temperaturangivelsen -9/+2 verkar vara i det positivaste laget, men den bör vara jämförbar med en 0/+5-säck.

Kostar 500 spänn mindre.

Stirra dig inte blind på märket; kolla på fyllningsmaterial, sömnad, konstruktion, fyllnadsmängd osv.

Det är inte magi som gör att en tusenkronerssäck är varmare än en tvåhundrakroners, utan saker som är ganska uppenbara om man anstränger sig en smula.
En annan intressant tillverkare är Mountain Equipment.


[Ändrat av Nordesjo 2003-06-02 kl 11:34]
 
Mountain equipment Firewalker II, komfort ned till -7 kostade mig 1050 kr.

Jag har inte hunnit testa den extremt men det lilla som har jag testat så är den mkt bra.

/Gustaf
 
Fjällräven!!

Jag skulle rekomendera Fjällräven Silhuett M 5 klarar -5 grader för 1299:- finns även P5 som klarar nollan för ca 1000:-
En rymlig sovsäck som jag är helnöjd med.

P.T.
 
Vad sägs om haglöfs LIM zero för 1000 pix,jag tycker den är extreamt prisvärd tack vare att den har det nya tyget pertex Quantum som bara väger 30 g/m2..
fakta om säcken:

Temp ex/komf 0/5+
fyllning termosydd dubbla mattor Ultrafine Denier polyester hollow fill..
vikt:ca 740 g inkl. pack påse
Färg: Svart
Pris: 1000kr
komplerera med ett termarest liggunderlag så klarar du nåra minusgrader...
Go tur/Jocke H
 
Lågprisäckar kan vara mycket bra!

Jag har en kompis som äger en "Air-någonting" från jyskbäddlager som är stoppad med Teromlite extra! (samma som i min haglöfs ultra-pro) denna säck kostade inte många hundrlappar och måste anses som j-v privärd.

Vill man gå in på prisvärda dunsäckar (ja dessa säckar håller mycket längre än syntetsäckar) så kan jag rekomendera Roberts Outdoor från Polen! Jag köpte en måttsydd (!) lättviktssäck (till bergsmarathon..) med 750 i fillpower, 95/5 blandning och pertex 4,5 på ovanssidan och pertex 4 på insidan utan dragkejda med en totalvikt på 690g och den tål en ligt roberts ner mot 5-8 minusgrader...inte många säcker som tål det i den viktklassen. Och jag måste säga att den är mycket bra. Sammantaget är den nästan en identisk kopia på Halöfs LIM med det untantag att den är måttsydd efter 176cm/65kg samt att den har ett bättre vattenmotståndigt yttertyg.

Priset då? Med frakt kostade denna säck ca. 1400 kr mao mindre än hälften av en haglöfs.

Och vill man ha en lite mer privärd säck kan man ju alltid gå ner i dunkavlitet och stoppa in några extra hekto så att sovsäcken blir lite varmare.


Angående Haglöfs LIM sytetsäckar skulle jag aldrig i hela mitt liv lägga tusenlappar på en säck med begränsad prestanda och troligtvis mycket kort livslängd. Då finns det betydligt bättre alternativ
[Ändrat av cjonsson 2003-06-02 kl 19:40]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
BitchingBob Prisvärd ultralite sovsäck Bo och sova 20
Avslut090305 Prisvärd 3-säsongers sovsäck??? Bo och sova 0
G.Kraft Prisvärd dunquilt för 10-25c Bo och sova 0
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Jackiie Goga Nordic Winter prisvärd? Bo och sova 15
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
Vandrare Syntetsovsäckar, Bäst, mest prisvärd eller hållbar just nu? Bo och sova 7
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.