Liggunderlag 4 säsonger

Har börjat titta mig efter ett lite tjockare liggunderlag och vet inte riktigt var jag ska börja.
Det ska vara för vintertältning, dock inga polarexpeditioner, så -25 torde räcka en bit.
Ska man satsa på ett eller två? Kanske ett vanligt i skumplast och ett uppblåsbart av någon typ?

Sedan jag skaffade mig en Exped Downmat 7 har sömnen blivit en helt annan. Den är BÅDE bekväm och varm. Om jag tältar och går med pulka har jag gärna med mig en sån här som jag klippt till så att den täcker hela golvet. Den motverkar att kyla kommer upp vid sidan av liggunderlagen.

HåkanF

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Intressant kombination!

Hur kan man egentligen jämföra liggunderlag? Finns det några mätdata, liknande sovsäckar, att titta på? Det är ju ett ganska stort prisintervall för ganska snarlika produkter?

Kan bara hallå med majjen!
Jag köpte en Exped downmat 9 DLX och är bara så nöjd! Visst lite tungt och lite stort. Men jag sover hela natten igenom, även liggandes på sidan och är varm!

hej
+1 på 9dlx istället för 7an
mycket skönare och lite varmare
på vintern kan man behöva ha lite mer luft jämfört med på sommaren för markkylans skull, dock är det skönast med mindre luft..
vänligen nils

hej
jepp, mindre luft i luftmadrass ger bättre komfort.
pumpar man stenhårt så känns det ju som att ligga på stengolv, pumpar man löst så kan det bli som typ odämpad vattensäng...
dock försämras isoleringsegenskaperna när det är mindre luft i.
själv pumpar jag först lite hård och släpper sedan ut tills det känns lagomt.
det beror ju lite på hur man ligger liksom, ska ju inte slå igenom när man ligger men inte så långt ifån.
DLX är lite längre och bredare, 7 och 9 är höjden.
vänligen nils

Jo downmat är superskönt!
Jag har sovit iaf 30 nätter på mitt under såväl sommar som vinter på min downmat 7 och den räcker till, brukar ta med ett cellplastunderlag vintertid men det är mer för att ha nånstans att sitta, och uti-fall-att men inga haverier än så länge! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips