Hur känslig är en dunsäck?

Sen kan man ju tillägga att risken att blöta ner säcken inte måste öka så supermarkant bara för att man plumsar.
Är man vettig ser man ju till att packa rätt, och då blir plumsningen bara en ...händelse.
Det är ju inte slumpen, utan JAG, som hållit mina sovsäckar torra.

Den gamla sanningen stämmer:

Det finns inget dåligt väder - bara dåliga människor. :)
 
Re: Re: Re: Trafikolyckor och dränkta sovsäckar...

nermander; sa:
Sovsäckar blir inte blöta på grund av att tältet är dåligt, de blir blöta på grund av att ägaren klantar sig.

Förvisso, men medge att risken att blöta ner sovsäcken ökar dramatiskt i ett oväder med orkanbyar om tältet går sönder...
Om man sedan vill ha använda en dunsovsäck så prioriterar man nog orkansäkerheten högre än man skulle ha gjort annars.
Det var detta som var min poäng. :)
 
Re: Re: Re: Re: Trafikolyckor och dränkta sovsäckar...

haskell; sa:
Förvisso, men medge att risken att blöta ner sovsäcken ökar dramatiskt i ett oväder med orkanbyar om tältet går sönder...
Om man sedan vill ha använda en dunsovsäck så prioriterar man nog orkansäkerheten högre än man skulle ha gjort annars.
Det var detta som var min poäng. :)

Ah, du menar att har man en dunsovsäck måste man köpa ett Hilleberg för att vara säker på att inte riskera att blöta ner sovsäcken om det blir orkan?
 
Dun

brynäs; sa:
Ska köpa en ny sovsäck och funderar på en i dun. Ska ha den på fisketurer i fjällen juni-september. Anledningen att jag vill ha en dunsäck är väl den lägre vikten. Men är lite tveksam pga. att de är känsliga för väta och att de kräver mer omvårdnad än en syntetsäck (har jag läst).
Men hur stort är problemet med att den inte värmer när dunet blir blött igentligen, Mountain Equipment Dewline som jag funderar lite på verkar ju ha ett yttertyg som står emot lite väta. Och har man ett bra tält så borde man väl klara att hålla den torr. Eller?

/Tomas

Tjena, utan att ge mig in i diskussionen om bilbälten ovan så får jag konstatera att jag har använt dunsäck för vandring och friluftsliv i 15 år i ur och skur utan problem. T o m lumpensovsäcken i dun och bomull lyckades jag hålla torr, trots avsaknad av orkansäkra tält :).

Tänk bara på att plasta in säcken vid transport så kan du lugnt plurra och bada utan att väta ner dunet.

J
 
Re: Dun

joru; sa:
Tänk bara på att plasta in säcken vid transport så kan du lugnt plurra och bada utan att väta ner dunet.

J

Precis.. en bra sopsäck kan lösa de flesta problem som dyker upp!!

(trots geniala packsystem som kostar en förmögenhet)
 
Det var många goda råd på en gång, och det verkar ju som att jag vågar satsa på en dunsäck utan att behöva vara allt för orolig. Men jag är nu lite mer medveten om hur man sköter och skyddar den.
Var på Vildmark&Äventyrsmässan i stockholm i helgen för att få chansen att se och känna på många olika fabrikat på en gång, skulle även inhandla ett nytt tält. Men ack vad jag bedrog mig, Utbudet av sovsäckar och tält var väldigt begränsat. Jag hade åtminstone räknat med att få se de svenska representanterna Hilleberg, Haglöfs mm, me de såg jag ej röken av. Så det var 50mil i onödan.

Ang. ME Dewline så trodde jag att det var hel dragkedja på den, men nu verkar det ju inte vara så. Då blir det nog till att titta på en annan modell.

Tack för alla svar/Tomas
 
Dun blötare än syntet

Har haft en dunsäck i 30 år. Har aldrig haft ngt problem sommartid,däremot kan det vara besvärligt på vintern med dunsäck. Snö i tält som smälter....osv!

Bo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.