Den första färden 2002

Hallå!
Jag och mina två börder har bestämmt oss för att vandra i trakterna kring Kebnekaise sista veckan i juni. Om jag minns rätt är det västra leden mot sydtoppen som gäller om man vill "vandra" upp till toppen vilket vi satsar på.
Med anledning till ovanstående har jag nu ett par frågor som mer än gärna önskas svar på.

1.Brukar den sista biten upp till toppen vara så pass snöig och isig att det kan vara bra att ha en isyxa i ena handen med sig upp?
2.Om man planerar att följa de utmärkta lederna kring Kebnekaise med en avstickare upp till Sydtoppen - kommer man att stöta på många bäckar och dyl. som behöver korsas?
3. Vilken slags klädsel krävs vid denna period? Vindtät jacka och reäla vattentäta kängor är förståligt men kan det komma att behövas "skidkläder"?

Slutligen har jag en fråga berörande lätthanterlig mat som passar vid vandring.
Det finns så kallade MRE:s - Meals Ready to Eat -( http://www.uscav.com/shop/uscitemdetail.asp?stk_code=WB2692 ) att införskaffa från USA som innehåller en komplett måltid med frystorkad kost, kex, kaffe, m m. Dessvärre är fraktkostnaderna skyhöga så därför undrar jag om någon vet om det går att inföskaffa liknande mat i Sverige?

Tack för att du läste mitt långa inlägg!

Mvh
Martin "majestic" Dunér
 
majestic; sa:
1.Brukar den sista biten upp till toppen vara så pass snöig och isig att det kan vara bra att ha en isyxa i ena handen med sig upp?
2.Om man planerar att följa de utmärkta lederna kring Kebnekaise med en avstickare upp till Sydtoppen - kommer man att stöta på många bäckar och dyl. som behöver korsas?
3. Vilken slags klädsel krävs vid denna period? Vindtät jacka och reäla vattentäta kängor är förståligt men kan det komma att behövas "skidkläder"?

Hej!

1)Sista biten upp till toppen är rätt flack, när man kommer via den s.k. Västra leden. Beroende på väder kan det vara snöpulsning, eller hårdpacka snö. Klar fördel med det senare alternativet. Ingen särskild utrustning behövs.

2) Området kring Giebnegaisse är "välbroat". Visst kan broar spolas bort av vårflod, knäckas av snö o.s.v. men utefter lederna knappast några problem.

3)Det Du kallar skidkläder behövs inte. Men vanliga vandringskläder, dvs jacka i Gore-tex el likn material, är förstås en fördel, liksom bra överdragsbrallor vid regn.

För övrigt är den tid ni valt, en härlig brytningstid mellan vår och sommar, med långa ljusa nätter och mycket fågel i markerna. Men bered er på att det kan snöa, eller vara högsommarvarmt. Alla alternativ kan förekomma.

Hör av dig om Du har fler frågor.

Mvh
Bert
 
Tackar och bockar Bert! Väldigt tacksam! :)

Du kanske kan hjälpa mig med en viktig fråga som jag tot. missade i mitt första inlägg!
Hur är det med vattnet i dessa trakter? Kan man dricka det utan problem eller måste man koka det först/ ev.använda sig av reningstabletter?

Någon som har något att tillägga är hjärtligt välkommen! Speciellt berörande mat-frågan.

Mvh
Martin
 
MRE

MRE låter nästan för bra för att vara sant. Men verkligheten är följande. En wellpappalåda med ett dygnsbehov vilket kan ätas kallt med tillsats av en massa vatten eller helst ätas uppvärmt i vattnet. Då tillkommer kärl och vatten jämte kök och bränsle. Varje sort ligger i sin lilla förpackning och det är en del. Av de olika MSR jag överlevt av runtom på klotet så är de Candensiska godast. De amerikanska är trisa! Mycket viktig faktor.
Embalagevikten i dem och packvolymen på dem gör att jag bestämt avråder från dem även fraktpriset är för dem en besvärande faktor. Men flyger ni in till stugan och nån annan betalar transporten, överväg dem, annars!
Låna Bortom frystorkat, Friluftsmat mfl, bestäm en trevlig och varierande måltidsplan, fixa själva, det är halva glädjen med en tur. Att göra iordning ett varierande och gott måltidsutbud med matschema svetsar samman och tycker jag ingår i planeringen av en tur. Att sen egenlagad, torkad och frystorkad mat blir godare och väsentligt billigare gör ju inte alls saken sämre.
Sparade pengar skall användas till toppchampange och önskeprylar, på stört!

Ha en go förberedelse och Go tur

Johan K
 
Vill bara understryka din punkt 3 angående rejäla kängor:

Se till att ha rejäl sula på de skodon ni väljer, med tanke på snön. Detta tycker jag är viktigare än vattentätheten.

Har sett skräckexempel uppe på Keb, där far och son bestämt sig bevandra toppen iförda halvtaskiga gummi- stövlar. På väg upp för sista snötoppen, ett par meter kvar bara, halkar den äldre i paret. Omständigheterna var sådana att man var tvungen att krypa upp på snökammen med bråddjup till höger. Vid någon slags titta-på-utsikten-manöver släpper stövelgreppet och mannen faller, turligt nog åt rätt håll -ner i den lilla grytan.

Vill inte skrämmas, men det är något att tänka på.

[Ändrat av nilkas 2002-03-14 kl 08:33]
 
Bra synpunkter!

Hej igen!

Niklas Andersson skall ha all heder av att påpeka det viktiga i att ha riktigt bra kängor med bra grepp.

Och det där med bråddjupet nämner han också. Jag skriver att "sista biten är flack", och det är den. Men väl uppe på toppen så är det inte många steg ut i evigheten, om man så säger. Brant åt alla håll utom det håll man kommer ifrån.

En annan sak som kan nämnas är att man har hjälp av sina bra överdragsbrallor på nervägen. Många chanser till att använda baken, dyker upp. :)

Sen var det det där med vattnet.

En intensiv debatt om detta fanns här i forumet i fjol. Men även nyligen har frågan dykt upp.

Jag hävdar att man kan dricka allt rinnande vatten. Andra blir magsjuka. Men jag kan t.ex. inte tänka mig att fjällstationen i Kebne renar sitt vatten på något sätt. Det tas direkt ifrån naturen och det verkar gå bra. Någon får väl rätta mig om jag har fel.

I vilket fall kan Du läsa den färskaste debatten här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11601

Hör av dig igen, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Men nu sticker jag till Abisko för lite telemarksåking över helgen, så Du kanske inte får svar förrän på måndag.

Mvh
Bert
 
Johan, Niklas & Bert:
Tack så hemskt mycket för era svar och alla tips! Dom är noterade och nu med i beräkningen! Jag lär återkomma om det dyker upp fler "kluriga" frågor. :D

När det gäller maten, är jag oerhört tacksam för alla tips på vad som duger för fjällvandring! Speciellt sånt som är lätt att laga och bära på. Vad rekommenderar ni?

Mvh
Martin
 
Mat

Man kan ju alltid börja med att besöka konsum/icas avdelning för pastasåser och pasta. Där hittar ni det mesta som behövs för luncher och middagar utomhus.

Just konsum har två eller tre rätter i påse, risotto mm, som ska koka i ca 6-7 minuter och är riktigt god.

Nudlar med buljong finns överallt, köp i asiatisk butik så får ni lite smak på dom :).

Matiga soppor till lunch brukar vara gott, man blir mätt och vätskar upp sig på samma gång. Gröt eller välling till frukost, kör havregrynen i matberedare hemma så behöver ni inte koka gröten, bara att hälla på varmt vatten och låta stå några minuter.

Om ni köper färdiga såser mm, ta med lite extra goda kryddor att blanda i.

Allra godast blir det, som johankse skrev, om ni lagar och torkar er egen mat.

Bröd, kex, choklad mm efter eget omdöme. Själv bär jag aldrig bröd i fjällen utan bara kex.

Mvh,

J
 
Mos!

Glöm inte pulvermoset! Det är otroligt gott på fjället.

Vi hade bara mos till en dag sist vi vandrade och ångrade oss bittert när vi satt och tvingade i oss smaklöst snabbris.

Martin
 
Camilla: Tickelitack för tråden där! Var till mycket stor hjälp! Nu har jag mycket mer att gå på! :)
Johan: Ovärderliga tips! Tackar tackar! Liksom Camillas inlägg fick jag oerhört mycket mer att gå på! :)
Martin: hehehe! Självklart ska moset med! Tack! :)

Antar att de flesta av mina frågor för tillfället är besvarade. Ni som vill får dock gärna komma med fler tips och synpunkter, bra tips gällande vandring i Kebnekaises trakter o s v. Speciellt när det gäller mat-tips!

Tack och bock!

/Martin
 
En gång var det halt...

Hejsan!

Jag tror i och för sig att vi hade fantastisk otur när jag & mina två tjejkompisar var uppe på Kebnekajse, men såhär var det då:

Det var i slutet av augusti 1997 och solen hade varit framme och lyst obarmhärtigt på snölegan på toppen. När temperaturen sen sjönk frös det yttersta nytöade snölagret till rena blankisen. När vi kom upp till snökanten (och under vandringen upp) träffade vi flera personer som avrådde oss att gå upp om vi inte hade stegjärn - vilket vi inte hade. Så vi gick till snön, beundrade utsikten och traskade ner igen. Med livet i behåll... Så kan det vara ibland!

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.