Mästerkock på fjället - eller??

Hör du till dem som bara äter frystorkat på vandringen? Eller släpar du dig fram med en ryggsäck fylld med lyxigt käk? Oavsett vilket tror jag att vi alla kan lära av varandra!

Vårt tjejgäng (där dessutom alla utom jag är vegetarianer) beslutade oss för, efter en horribel upplevelse av en fullkomligt oätbar ostpastasås, att under kommande vandringar lägga lite extra krut på maten. Inte nödvändigtvis kopplat till särskilt mycket mer vikt, utan helt enkelt genom att använda fantasin lite grann.

Detta är vår filosofi:
- Den första dagen/dagarna äter vi en del färska råvaror, som tex rökt fisk, kryddig korv, bacon, vegobullar. Visst gör det att vikten ökar lite precis i början, men vi brukar ändå gå ut lugnt. Det är mycket värt att få en bra start!
Sedan blir det torrmat för hela slanten, men inte mycket frystorkat (läs nedan).
- Man får absolut inte ha för lite godis och fika!!! Vår gyllene regel... Choklad och nötter för energikick, torkad frukt och dextrosol för uppmuntran. Godiset ska räcka så att man kan sitta och mysa på kvällarna och ha något att tugga på till sin kopp med té eller varm choklad med Whiskey.


Här följer nu våra tips som vi antingen hittat på själva eller fått nys om på annat håll. Jag hoppas sen att ni skickar in era höjdare, så att vi får ännu fler!!!

- Till frukost har vi i flera år ätit AXAs färdiggröt med frukt. De har tyvärr slutat tillverka den, men i somras provade vi en liknande variant i form av barngröt med frukt. Helt OK! Annars är välling med russin också bra. Båda förslagen innebär att man blandar direkt i tallriken - att slippa kladdig grötkastrull är mycket skönt!

- Till lunch äter vi oftast soppa (frukt/bär eller grönsak/skaldjur etc) eller kräm. Både till frukost och lunch äter vi grovt fullkornsbröd med mjukost (har ni provat den underbara kräftosten?) till. Bröd är tungt men vi har alltid tyckt att energin man får uppväger det. Dessutom kan fibrerna behövas för att hålla magen igång (det mesta andra man äter är ju ganska geggigt). Ibland har vi ett litet paket knäckebröd med oss också. Skrymmande, men lätt och fantastiskt gott!

- Vi har alltid ett litet paket smör med oss i en tät plastburk. Riktigt smör, som håller. Alternativet är ju olja (för att steka i) men smör gör många såser goda.

- Dessa tillbehör förgyller våra middagar: fetaost (vakuumförpackad-håller länge), jordnötter, pinjenötter, soltorkade tomater (torra som man blöter), torkat renkött, parmesanpulver, kryddor (VIKTIGT!), liten burk senap & ketchup, ibland en liten skvätt pesto, torkad svamp/lök/morötter/potatis (vi torkar själva), buljongtärningar.

- Dessa basvaror varierar vi mellan: snabbmakaroner, couscous, snabbris (de två senare kokas med fördel i buljong), potatismos, rotmos. Någon gång hade vi nudlar, men de är så opraktiskt förpackade. (Varma koppens nudelsoppor är däremot bra).

- Huvudingredienser tillsammans med dessa tjejer blir vegofärs o.d. Annars blir det ofta så att basvaran blir huvudvaran med diverse såser och tillbehör till. Ölkorv är gott tycker jag!

- Något som är gott är att marinera lövbiff och torka i ugn. När man sedan på fjället blöter den och steker så blir konsistensen lite annorlunda, men smaken kanon!

- Frystorkat för vegetarianer är ingen höjdare. Vi brukar ha med någon frystorkad middag varje år, inte mer. Jag tycker inte att de med kött i är särskilt goda heller...

Ja, nu tror jag att listan får vara klar. Bör kanske tillägga att vi lagar mat på trangiakök med gasbrännare. Kaffe, té, torrmjölk och liknande lämnar jag utanför diskussionen.

Har sagt det förut: vi spar hellre vikt på kläder och prylar än äter frystorkat en hel vecka. Våra ryggsäckar brukar väga max 18 kg när vi går iväg på en 7-8 dagars vandring med tält. Helt OK tycker vi!

Hoppas nu att ni kommer med många matnyttiga och goda tips!!!!


/Petra
 
Köttfärssås

Brukar köra en variant på torkat köttfärs,torkade oliver och torkad svamp. Detta blandas med en kryddpåse som är till för köttfärssås, finns nog i varje matvaruaffär.
Plus lite parmesan förstås!

MVH Pack
 
Frågan är om man tjänar så mycket på att torka tomatpure, det är ju redan ganska koncentrerat så vikten minskar nog inte så mycket (hållbarheten vet jag inte, men ketchup är ju konserverad tomatpure i princip).
 
Ketchup är mera hållbar pga vinäger tillsats, men tomatpúre växer det fort i, den på tub är väl något bättre. Men om man har tomatpulver (ev tomatsoppepulver) så kan man blanda det i annan torkad mat.
 
tomatpuré

och tomatkross går aldeles utmärkt att torka. Det
tar dock lite tid, 14-17 tim på ca 40 grader.
Häll ut en burk på ett smörpapper
så losnar det lätt när det torkat. Kanon att ha i
köttfärssåsen, blötlägg tillsammans med köttfärsen.
 
Mer tips, mer tips!!!!

ÅH - låt inte tipsen stanna vid det (iofs mycket användbara -tack!) angående torkad tomatpuré. Vill ha fler!!!!! Många fler!!!!!

Det måste finnas många som vi, som gärna förbereder lite extra innan för att ha det desto trevligare på turen?

Kom igen - bomba mig med förslag....
 
Välling

Det är väl antagligen inget nytt tips men att blanda i lite nyponsoppe- eller blåbärssoppepulver i morgonvällingen är hur gott som helst. Har till och med gjort det på hemmaplan ett par gånger, det brukar ju annars vara så kraven på smaken hos maten sjunker ganska markant när man är till fjälls jämfört med hemma.
Har annars ganska dålig fantasi vad gäller maten utan kör mest med frystorkat kompletterat med spagetti och vitlökspulver så mattips är varmt välkomna.
/Magnus
 
Gröppa frukost

Några tips:
En gröppafrukost ger en bra start! Koka havregrynsgröt med extra vatten, på slutet blandas lite fruktsoppepulver (helst inte osötad) t.ex. blåbär i. Soppans koktid baklängesräknad från grötens färdigtidpunkt ger tidpunkt för pulvertillsättning. Detts ger en god måltid, m.a.p. både konsistens och smak. Testa proportioner gryn/vatten/soppa hemma för att hitta just din favorit.

Vi brukar också ha med ett antal färdiga portioner "pinnbröd"-ingredienser som blandas med vatten på platsen, degen knådas i plastpåsen och steks därefter i pannan. Delikatess med lite Ejderns smakrika kaviar på, som snabb hungerdämpare och förrätt.

Den kalla fjällbäcken är utmärkt kylskåp till smöret. Som är det bästa fettet att ta med, fungerar både till mat och bröd. Det blir riktigt kallt och hårt över natten, mjuknar i olika grad under dagen beroende på väder. Hittills har vi fått ha smöret i fred under natten!

P.S. Det finns ett eget Forum på Utsidan för mat. Det heter Friluftsmat. Länk varsågod:

http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=41

Go' spis, Leif
 
Vikten

vi burkar alltid prioritera vikten varför stora kulinariska äventyr snabbt utesluts. Frystorkat varierar ju i kvalitet men alternativet Spaghetteria är betydligt billigare och godare. Vi kompletterar med extra pasta och torkade frukter/grönsaker för att göra det lite roligare.

Tycker i övrigt att mjukt bröd är för tungt, lika så mjukosten. Runt hårdbröd är lättare att packa än rektangulärt och hårdost är faktiskt lättare eftersom den innehåller mindre vatten och inte kommer i en tub.
Vill man absolut ha mjuktbröd är det bättre att göra det på plats, det är smidigt och gott!

Frukosten är nog största problemet, den bör vara enkel att fixa i ordning men det är tråkigt med grötblandningar varje dag och välling smakar för illa. Vi har istället börjat med olika mindre söta soppor tillsammans med fler mackor men det känns lite tunt.
Ska prova med gröt-sopp blanding som några föreslagit här på nästa tur.

Till mellanmål brukar vi försöka ha med något gott och energirikt, speciellt bra vid toppturer och liknande. Här finns det många varianter typ energibars, snickers, hemmagjorda blandningar osv. Börjar dock föredra bars i olika former, mycket energi, gott och låg vikt.

Vi har altid med brustabletter (oftast vitaminer) för att smaksätta vatten till maten. Gör att man dricker lite extra och det finns några riktigt goda varianter.

Sedan kan man ju fundera på om man är på fjället för att äta gott eller av andra anledningar. För lite mat är det värsta som finns men om den är ok, god eller jättegod bryr jag mig egentligen inte om, den ska mest se till att jag orkar det jag vill. Det finns så mycket andra intresantare och viktigare saker att bry sig om, tycker jag.

/Björn
 
AH!

Kom nu ihåg att jag har gluttat i matforumet tidigare, men helt glömt av dess existens. Men å andra sidan- det är av er vandrare jag vill ha svar.

Däremot tycker jag att diskussionen om man är på fjället för att äta eller för att uppleva annat är helt onödig!!! För det första: väljer man inte det själv? För det andra: vad gör kombinationen omöjlig? Och för det tredje: inget av det är mer rätt.

Jag går i år för åttonde gången och vårt tjejgäng vet precis vad vi är ute efter. Vackra vyer, lagom med strapatser (vi har haft ett antal besvärliga äventyr tidigare och tycker att det får räcka för ett tag), fysisk ansträngning men inte utmattning, avskildhet och enslighet, trevlig samvaro OCH mat som är OK. Skulle vi få för oss att göra en tur med ett antal toppbestigningar eller krävande terräng skulle vi givetvis skala bort vikt.
 
Re: AH!

petratetra; sa:
Däremot tycker jag att diskussionen om man är på fjället för att äta eller för att uppleva annat är helt onödig!!! För det första: väljer man inte det själv? För det andra: vad gör kombinationen omöjlig? Och för det tredje: inget av det är mer rätt.

Självklart är det upp till var och en att välja, men om det är onödigt är då inte matdiskussionen också onödig? Vi tycker alla om olika saker, vissa tycker om frystorkat vissa gör det inte. Inget är mera rätt och det är upp till var och en att välja. Kombinationen med ok mat är naturligtvis möjlig, nästan svår att misslyckas med, men att hitta en kombination med väldigt god mat är betydligt svårare. Jagar vi efter spöken här?
Aspekten jag ville ta fram är att mycket av den mat vi äter på turerna skulle vi undvika hemma och det primära syftet med turerna är för de flesta inte maten utan andra saker. Kanske ska vi då också lägga större vikt vid andra delar av planeringen än maten? För den fotointresserade kanske det ger mer att noggrant studera kartan och i förväg hitta intressanta fotoställen. Ska man istället på en matresa till Frankrike så fokuserar man så klart på att hitta bra restauranger. Men iofs, ska man på en matresa till fjälls blir det förståss en viktig del av planeringen.

Du skrev i ditt första inlägg att du hellre spar på prylar och kläder än mat. Jag skulle aldrig lämna ett objektiv hemma till förmån för tex en tubost. Olika utgångspunkter bara, inget onödigt.

Om du inte har tittat i boken "Bortom frystorkat" så kanske du kan hitta några tipps i den. Jag tycker dock att deras förslag inte alls passar till vandring då de ofta kräver många färska råvaror som tillråga på allt är tunga. Funkar kanske på kortare turer men inte längre än 4-5 dagar.

/Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.