Bra mat innan träning

Jag behöver lite hjälp med tips på bra mat jag kan äta till middag innan jag tränar.

Det behöver vara enkelt och hållbart. Helst av allt vill jag kunna förvara det i mitt skåp på jobbet i ett par veckor utan att det blir dåligt (jag kan ev förvara det i kylskåpet också). Pga några konstiga regler här har vi inte nån bra tillgång till micro eller vattenkokare, o vattnet i kaffemaskinen håller nog inte mer än 80 grader. Och jag vill inte bära med mig en vanlig matlåda hemifrån.

För tillfället äter jag kexchoklad eller ett (eller två) pkt torra nudlar till middag. Men vad ska jag komplettera nudlarna med för att få i mig lite proteiner? Måste jag börja äta bönor direkt ur burken?
 
Jag behöver lite hjälp med tips på bra mat jag kan äta till middag innan jag tränar.

Det behöver vara enkelt och hållbart. Helst av allt vill jag kunna förvara det i mitt skåp på jobbet i ett par veckor utan att det blir dåligt (jag kan ev förvara det i kylskåpet också). Pga några konstiga regler här har vi inte nån bra tillgång till micro eller vattenkokare, o vattnet i kaffemaskinen håller nog inte mer än 80 grader. Och jag vill inte bära med mig en vanlig matlåda hemifrån.

För tillfället äter jag kexchoklad eller ett (eller två) pkt torra nudlar till middag. Men vad ska jag komplettera nudlarna med för att få i mig lite proteiner? Måste jag börja äta bönor direkt ur burken?

Jag skulle sätta ihop en musli av bra kvalité, med frukt, nötter, havre och mycket mjölkpulver. Testa lite olika blandningar. Det lär vara mycket nyttigare än nudlar och kexchoklad ;).

...något mer i proteinväg än mjölken/mjölkpulvret, behövs inte tycker jag, du bör ändå komplettera med näring efter träningen och då kan du väl äta vanlig mat..?

...min utgångspunkt när det gäller mat är att äta så lite industrimat som möjligt, använd bra råvaror så brukar kroppen bli gladare :)...
 
Jag försöker också hålla mig till det, men det är så jäkla svårt.

Musli var ett bra tips, lite sött dock, men det är nog fortfarande mindre sött än kexchoklad. Det får åka ner i packningen tills imorn.

Mer tips?
 
Jag skulle satsa på havregrynsgröt med torrmjölkspulver om det ska hålla länge, annars färsk mjölk.

Min vandringsgröt är för tillfället
75g havregryn
25g mjökpulver
40g rostade torkade mandlar (rostning förbättrar tillgängligheten)
10g socker
5g frystorkat blåbärspulver.

Annars finns ju alltid diverse proteinpulver/gainers att tillgå för smidighetens skull.
Om jag får anta att du ska träna någon typ av konditionsträning och inte styrketräningen så blir proteinmängden mindre viktigt, dock fördelaktigt med en bra dos BCAA (som du får från mjölken)

Det beror mycket på i vilket syfte du äter innan träningen? Är det en för eller nackdel om du blir mätt av maten innan träningen?

EDIT: Läste nu att du äter det till middag, och då är det definitivt bättre att äta efter träningen.
 
Varför är det bättre att äta efter träningen? Jag brukar oftast äta lite mackor efter träningen när jag kommer hem.

Anledningen till att äta innan är att få ett lite jämnare blodsocker under träningen, framför allt gärna ett lite högre blodsocker då jag ofta planerar lite dåligt och inte riktigt orkar m hård ansträning så sent efter lunchen. Jag har inte så stora problem med att bli mätt av maten en stund innan träning. Att äta under träningen (vilket jag ibland tvingas till pga blodsockret) kan ju framkalla en del illamående känslor.

Jag både konditionstränar o styrketränar, det beror på väder, humör o behov.
 
Jag försöker också hålla mig till det, men det är så jäkla svårt.

Musli var ett bra tips, lite sött dock, men det är nog fortfarande mindre sött än kexchoklad. Det får åka ner i packningen tills imorn.

Mer tips?

Hmm, du ska göra din egen musli såklart, då kan du reglera sötheten själv :).

...äter aldrig "köpemusli" just av det skälet, äckligt sött...

//J
 
Varför är det bättre att äta efter träningen? Jag brukar oftast äta lite mackor efter träningen när jag kommer hem.

Anledningen till att äta innan är att få ett lite jämnare blodsocker under träningen, framför allt gärna ett lite högre blodsocker då jag ofta planerar lite dåligt och inte riktigt orkar m hård ansträning så sent efter lunchen. Jag har inte så stora problem med att bli mätt av maten en stund innan träning. Att äta under träningen (vilket jag ibland tvingas till pga blodsockret) kan ju framkalla en del illamående känslor.

Jag både konditionstränar o styrketränar, det beror på väder, humör o behov.

Som du har märkt så är tricket att ha ett jämnt blodsocker. Själv käkar jag ungefär var tredje timme, lite av varje. Att äta efter träning är viktigt eftersom kroppen precis har tömts på energi och dessutom utsatts för nedbrytning (all träning är nedbrytande). Uppbyggnaden, som gör oss starkare och uthålligare, blir inte bra om du inte tillför näring efteråt. Kroppen behöver helt enkelt både energi och byggmaterial, med vila på det så blir du stark.

så...ett par mackor är bra som snabbenergi, men jag skulle absolut äta en riktig måltid näringsmässigt efter träningen.

Jag tränar lite olika mycket, men i en intensiv period så käkar jag ungefär såhär: frukost, träning, mellanmål, lunch, mellanmål, mellanmål, träning, middag. De dubbla mellisarna är ju för att få lite överskott till träning nr 2. Vanlig mat, bra råvaror, gärna mycket kött och fisk, grönsaker, rotsaker och frukt, bär, nötter, allt som är så oprocessat som möjligt. Tillslut vill man inte ha all sötsliskiga och konstiga industriprodukter. Dessutom blir blodsockret stabilt med bra råvaror tycker jag.

//J
 
Startar nedräkningen för när LCHF-mobben dyker in och skriker att det är kolhydrater i musli.

haha! Man får väl äta hur man vill men en av fördelarna med lchf är ju jämnt blodsocker hela dagen, nästan oavsett hur man fördelar måltiderna tidsmässigt. Det fungerar dock inte för alla av olika anledningar..
 
Äter du regelbundet ofta så är det enkelt att genomföra träningen i passet före nästa måltid. Att äta bra är att bry sig om vad man stoppar i sig.
Smörgås är nödmat. Kexchoklad är ungefär lika sött som frostis. Industriella kolhydatbomber klarar man sig bra utan inklusive bars.
Rejäla råvaror, lagom av det mesta ger en god grund att reparera och bygga kroppen.
Statens Livsmedelstabeller, Elsie Johanssons mfl bör man läsa om man är osäker.
En egen vattenkokare brukar man kunna ha i skåpet. Alla kan ju inte elda bensin på sin arbetsplats.
 
såg att du skrev att du äter nudlar,men det är kanske inte den bästa att äta om man ska ska få isig bra näring m.m.;)

igen bra tränings kost med nudlar;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16
fridaeus Glutenfri mat Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.