Bestiga Kebnekaise

Hej.
Jag har sökt runt lite på nätet och forumet här men inte hittat något svar.
Om man vill bestiga Kebnekaise nu i vinter, finns det då någonstans där man kan anmäla sig och göra det i grupp?
Det ska tydligen vara lättare under sommaren men då är jag i lumpen, skulle helst vilja göra det innan lumpen.

Har inga kompisar som är intresserade av det men vill inte göra det själv heller då jag inte har någon erfarenhet samt att det alltid är trevligare i grupp.

Skulle helst vilja hitta en grupp med vältränade individer där vi kan hålla ett snabbt tempo. Är inte intresserad av klättring, vill vandra hela vägen upp.

Frågan är alltså ifall det finns någon hemsida eller dylikt där man kan anmäla sig för detta?

Hur lång tid kan det förväntas ta?
Priser?

mvh J
 
Hej,

välkommen till utsidan! Har du testat sökfunktionen? (Mest info om sommarbestigning iofs.) När det gäller vintertur så går det att göra kring påsk. Men då görs det enklast via sk östra leden vilket innebär enkel klättring, lite beroende på snöförhållanden. Vill du göra det i grupp så går det att få guide, men det kostar. Det är STF Kebnekaise fjällstation som du pratar med. Ring dom och fråga. Det finns också en gåväg, västra leden, men på vintertid tror jag den är lavinfarlig. Tidsmässigt så går det på 4-5 dagar (från Nikkaluokta).
En tredje möjlighet är att gå upp från väster. Det är en kanontur på vintern, men tar ett par dagar extra, eftersom anmarschcen är från väster. Kan med fördel kombineras med en veckotur ner från Abisko tex.

Lycka till,
Nils
 
Tack för svar!

Finns det ingen möjlighet att få det gjort innan januari, rycker nämligen in då?
Kanske borde ringa dit och fråga.
 
Tack för svar!

Finns det ingen möjlighet att få det gjort innan januari, rycker nämligen in då?
Kanske borde ringa dit och fråga.

Före januari kommer en tur i området att bli ensam och kärv, dessvärre. Det är mörkt och kallt och inget folk. Rekommenderar våren eller sommaren/tidig höst.

(Jag kom på att stationen är stängd vid det här laget, så ingen som svarar i telefon där...)

Är du ute efter att göra något jobbigt men kul innan du rycker in så har folk på utsidan förmodligen massvis med förslag!

Nils
 
Jag har velat bestiga Kebnekaise ganska länge men det var just det, att jag ville göra något roligt men jobbigt innan inryck som fick mig att börja leta info.

Vart kan man fråga runt om idéer då? Finns det någon speciell tråd för det?
 
Jag har velat bestiga Kebnekaise ganska länge men det var just det, att jag ville göra något roligt men jobbigt innan inryck som fick mig att börja leta info.

Vart kan man fråga runt om idéer då? Finns det någon speciell tråd för det?

Beror på om du vill hålla dig inom Sverige. Annars kanske det här kan vara något:

http://www.spanishhighs.co.uk/climb-mulhacen-highest-mountain-in-spain.html

Det borde gå att hitta ett billigt flyg till Malaga. I det området verkar det finnas flera olika turer, giudade eller inte.
 
rekommenderas av flera orsaker berg på södra sidan av ekvatorn....

Du får ursäkta min okunskap, jag har aldrig gjort något liknande :).

Beror på om du vill hålla dig inom Sverige. Annars kanske det här kan vara något:

http://www.spanishhighs.co.uk/climb-mulhacen-highest-mountain-in-spain.html

Det borde gå att hitta ett billigt flyg till Malaga. I det området verkar det finnas flera olika turer, giudade eller inte.

Det verkar väldigt intressant. Det enda problemet verkar vara just flyget, det billigaste jag hittade var ca. 1.800kr dit och 2.400 hem. Om man därtill räknar att man måste betala för guide och dylikt verkar det bli ganska dyrt. Jag har inte så mycket pengar då jag bara har hittat ett deltidsjobb efter studenten. Jag skulle kunna betala 4000 för själva grejen men problemet här är att resan blir dyr :(.
Håller mig helst inom Norden, men om priset är rimligt har jag inget emot ett äventyr ute i andra delar av Europa heller.
 
På norwegian.se hittade jag några flyg för under 2000 spänn tur och retur, men det beror ju såklart på när, var och hur man vill åka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.